Yksityistien käyttö
Asumme pienessä kylässä ja siellä on yksityistie jonka varrella on monta taloa. Me emme asu kyseisen tien varrella, mutta olemme 2 tai kolme kertaa ajaneet tänä vuonna kyseisellä tiellä. Käyneet kylässä tai vieneet lapsia kylään tien varrella oleviin talohin. olemme saaneet laskun nyt tien käytöstä. Pitääkö lasku maksaa vai ei? Talon asukkaan joilla me olemme käyneet ovat sitä mieltä että ei tarvii maksaa.
Kommentit (16)
saimme jo viime talvena ensimmäisen kerran laskun ja silloin soitimme laskun lähettäjälle ja hän sanoi että omantunnomme mukaan maksamme joko laskun tai emme. Nyt saimme syksyllä taas uuden laskun tämän vuoden käytöstä ja emme maksaneet sitä emmekä myös soittaneet sille lähettäjälle mitään. Nyt tuli sitten maksukehoitus ja siinä lukee että jos emme maksa niin se laitetaan eteenpäin perittäväksi.
saimme jo viime talvena ensimmäisen kerran laskun ja silloin soitimme laskun lähettäjälle ja hän sanoi että omantunnomme mukaan maksamme joko laskun tai emme. Nyt saimme syksyllä taas uuden laskun tämän vuoden käytöstä ja emme maksaneet sitä emmekä myös soittaneet sille lähettäjälle mitään. Nyt tuli sitten maksukehoitus ja siinä lukee että jos emme maksa niin se laitetaan eteenpäin perittäväksi.
mitä urpoja!!! Siis nuo jotka teiltä perii maksua. Ette tietenkään maksa.
tuon tien varrella asuvat tuttunne asialle ja sopimaan naapureittensa kanssa, että kylään tulevat saavat käyttää tietä ilman eri maksua. Johan on markkinat jos tuollaisesta laskutetaan! Eikö niillä muilla tien varrella asuvilla koskaan käy ketään kylässä tai jotain asiaa toimittamassa? Pelottavaa!
Taidat olla provo
Kuule, kyllä tuollaisia laskuja lähetellään.
Isovanhemmilleni tuli yksityistien käytöstä lasku, koska roska-auto pysähtyi tontin kupeessa sijaitsevalle yksityistielle kerran -pari kuussa...
Laskua ei maksettu.
miten ovat lähettäneet laskun juuri teille? vai oliko tuulilasissa?
uskomatonta toimintaa, itse en maksaisi..
paljonko se muuten on? :O
Sen jälkeen riippuu laittaako asianomistaja sen eteenpäin (käräjäoikeuteen) vai antaako asian olla.
Tampereella yksityistien käyttöä ei mielestäni voi rajoittaa, jos tienhoitokunta saa kaupungin avustusta.
Jos tiekunnan osakkaat maksavat itse kaikki kustannukset heillä on luultavasti oikeus periä satunnaisesta käytöstäkin maksu.
Meidän tiekunnassa minimimaksu on 25 eur/vuosi ja enimmillään osakkaat maksavat 250 eur/vuosi.
miten ovat lähettäneet laskun juuri teille? vai oliko tuulilasissa? uskomatonta toimintaa, itse en maksaisi.. paljonko se muuten on? :O
ja auto on kai tunnistettu. Lasku on 45 euroa.
Mutta, tuo nyt kuulostaa naurettavalta, jos pari kertaa tietä olette käyttäneet.
Isäni omistaa yksityistien ja kokouksessa päätettiin, ketkä tietä saavat käyttää maksutta.
en maksaisi, jos mitään virallista kylttiä ei tielle ajaessa ole. Silloin ei nähdäkseni ole perusteita periä maksua. Lisäksi jos saavat valtion/kunnan tukea tai viimeisestä avustuksesta on kulunut vähemmän kuin 10 vuotta on kysessä julkinen tie, jota kuka tahansa saa käyttää.
Kunnassa tieasioita hoitava voisi kysäistä asiasta.
nyt ymmärrän miksi suomalainen sekoaa kun tulee ulkomaalaisia maahan:D
Tien varressa asuvan osakkaan tiemaksuun sisältyy kaikki heidän kotiinsa suuntautuva ajo. Siis esim. vierailijat, kulkukauppiaat, tavarantoimitukset ym...
Eli saamallesi laskulle ei ole mitään perustetta. Itse en maksaisi missään tapauksessa vaikka kuinka paljon uhkailtaisiin.
Yleisestikin ottaen, ei niitä yksityistien laskuja voi tehdä hetken mielijohteesta jollekulle satunnaiselle kulkijalle. Tiekunnan on pidettävä kokous vähintään neljän vuoden välein, ja ainoastaan tuon kokouksen päättämien perusteiden mukaan voidaan laskuttaa.
Ja tuo em. kokouskaan ei voi päättää ihan mitään tahansa, vaan esim. kunnalta/valtiolta saadut avustukset rajoittavat sitä että tietä ei voi sulkea tiekunnan ulkopuolisten satunnaiselta käytöltä.
Näitä tien kyttääjiä on maaseudulla paljon. Jos ei itse tunnisteta kuka ajoi ohi, sitä selvitellään muilta ihmisiltä että kenellä on sellainen ja sellainen auto. Ja sitten merkki kirjaan, meno ja paluu tietenkin erikseen ja vuosittain lasku ajokertojen perusteella. Kyttäystä yötä päivää ikkunasta tai tien varressa seisten. Sitten kiukutellaan, kun joku sattuu klo 03 jouluyönä pääsemään seulan läpi. Ihan hullua hommaa. Itse ajattelen asian niin, että jokainen osakas maksaa omassa maksussaan vierailijansa ja muut säännölliset läpikulkijat (työmaille jne) ymmärtävät oma-aloitteisesti maksaa jos liikennettä on oikeasti niin paljon että siitä tulisi tienhoitokuluja. Ei tuollaisia laskuja voi laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Näitä tien kyttääjiä on maaseudulla paljon. Jos ei itse tunnisteta kuka ajoi ohi, sitä selvitellään muilta ihmisiltä että kenellä on sellainen ja sellainen auto. Ja sitten merkki kirjaan, meno ja paluu tietenkin erikseen ja vuosittain lasku ajokertojen perusteella. Kyttäystä yötä päivää ikkunasta tai tien varressa seisten. Sitten kiukutellaan, kun joku sattuu klo 03 jouluyönä pääsemään seulan läpi. Ihan hullua hommaa. Itse ajattelen asian niin, että jokainen osakas maksaa omassa maksussaan vierailijansa ja muut säännölliset läpikulkijat (työmaille jne) ymmärtävät oma-aloitteisesti maksaa jos liikennettä on oikeasti niin paljon että siitä tulisi tienhoitokuluja. Ei tuollaisia laskuja voi laittaa.
Teillä on aika lailla alkutekijöissä koko systeemi. Meillä on hirvikamera: 2 kertaa kun on sama auto ajanut tiellä niin selvitetään, kenen se on ja kolmannesta kerrasta lähtee lasku perään, jos ei ole tiekunnan osakkaiden tuttuja. Ihmeen moni mökkiläinen käyttää parasta mahdollista tietä (ilmaiseksi) kun ei halua maksaa varsinaisen mökkitien kuluja.
Taidat olla provo