Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieleen mennyt 4-vuotisneuvola

Vierailija
30.12.2009 |

Oltiin tänään tytön kanssa 4-v neuvolassa ja jäi tosi paha mieli koko reissusta. Tyttö on aina ollut ujo ja arka, "lämpenee" hitaasti uusien ihmisten seurassa. No, neuvolan th on aika äänekäs ja puhuu paljon. Hän ei aluksi ottanut mitään kontaktia tyttöön vaan jutteli vaan minun kanssani. Sitten yhtäkkiä tytön olisi pitänyt tulla pöydän viereen hänen eteensä piirtämään yms niitä tehtäviä tekemään.

Tyttö meni vähän lukkoon, ei puhunut tädille mitään ja teki asioita tosi hitaasti. Täti hoputti jatkuvasti ja sanoi, että kaikki muutkin lapset on tehnyt ne tosi reippaasti ja nopeasti. Sitten tyttö ei suostunut laittamaan merirosvolappua silmän päälle näköä tutkittaessa...

Täti oli tosi tiukan oloinen ja tyttömme säikähti tilanteesta vaan enemmän. Lopuksi sitten meinasi kirjoittaa lähetteen psykologille, koska 4-vuotiaan kuuluu olla seesteisempi, eikä omaa tahtoa saa enää tuolla lailla olla!

Kerroin th:lle, että tyttö jännittää ja tarvitsee vähän enemmän aikaa. No, ei kukaan muukaan ole kuulemma tarvinnut.

Tyttömme on aina ollut mielestäni hirveän "kiltti", samanlaista uhmaa ei ole koskaan ollut kuin esim. siskollaan. Ainoa piirre on työ arkuus ja uusien tilanteiden jännittäminen, joka sitten saattaa purkautua tuollaisena ettei halua jotakin tehdä.

Kysyin, että mitä minun pitäisi tytön kanssa sinne psykologille mennä puhumaan, niin th:n mielestä juuri tuo oman tahdon osoittaminen pitää tässä iässä olla ohi. Nyt lupasi kuitenkin pitkän keskustelun jälkeen "armonaikaa" vuoden ja seuraavaksi täytyy käyttäytyä sitten ihan eri tavalla tai vaihtoehtoja ei enää ole. Ja jos me kotona vaan hänen kanssaan pärjäämme!!!!! Sillä ei ollut merkitystä vaikka kerroin, ettei kotona ole mitään ongelmia.

Olen ihan ihmeissäni, että miten ammatti-ihminen ei osaa suhtatua ujoon ja arkaan lapseen? Mitä ihmettä teen jatkossa, jos tyttö ujostelee seuraavaksikin? Onko meillä nyt oikeasti jokin käytöshäiriöinen lapsi, vai mitä? Hän ei siis mitenkään huutanut tai riidellyt neuvolassa vaan meni mun selän taakse piiloon, eikä suosutunut jotain temppuja tekemään, mitä olisi pitänyt tehdä. Vaikea lasta on väkisin piirtämään saada...

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sinun tyttäresi vaikuttaa todella suloiselta luonteelta :) Ja sinä todellakin tunnet itse tyttösi. Ei kukaan pysty noin sanomaan millainen hän on.

Vierailija
22/68 |
16.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jo puhelimessa varoitin, että meillä ollaan menossa tutkimuksiin jne. koska lapsella ongelmia sosiaalisissa tilanteissa, on mm. erittäin omaehtoinen, aggressiivinen jne. ja terkka vaan hymähti että "kerrot sille sitten että tekee näitä tehtäviä kanssani kahdestaan, sinä kun odotat ulkopuolella". Aha. :D Täytyy sanoa, että jos asenne on tuota luokkaa, niin melko varmasti "täti" saa hampaat käteensä, jos yrittää väkisin pistää pojan tekemään yhtään mitään...

Huom! En todellakaan puolustele tuollaista käytöstä ja aina torun lasta + keskustelen siitä, miksei saa purra/töniä, mutta se ei auta. Jos muutenkin levoton, epävarma ja ylivilkas 4-vuotias sitten joutuu uuteen tilanteeseen ventovieraan kanssa, onko ihmekään että testeistä ei tule mitään..?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita ihmeessä sinne esimiehelle ja pyydä, th:n vaihtoa. Näin voi tosiaan tehdä.

Vierailija
24/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi ammatti-ihmisen ymmärtävän tuollaisen. Siis neljävuotiaalla ei saisi olla omaa tahtoa?!?! joopa joo...

Oon tosi pahoillani sun puolesta ja sun lapsen! Että normaali lapsi leimataan temperamenttinsa takia käytöshäiriöiseksi.

Ja tooosi iloinen meidän neuvolan terkkarista, jonka mielestä sekä meidän arka tyttö että riehakas tyttö on ihania hyvin kehittyviä persoonia. On todellakin hieno taito osata lähestyä lasta häntä kuunnellen ja ymmärtäen. Ja vielä kun muistaa joka kerta kehua äitiäkin :-)))

Onko muuten tyttösi päivähoidossa. mitä mieltä siellä ollaan? olisiko jotain muuta paikkaa mistä voisit saada "toisen mielipiteen"?

Vierailija
25/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ota vaikka tuo oma tekstisi liitteeksi. Ota selvää, mihin teillä voi valituksen jättää. Pyydä myös uusi terkka.

Vierailija
26/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävää, ettei ammatti-ihminen osaa suhtautua oikein arkaan tai ujoon lapseen. Mä olen todella pöyristynyt.

Vierailija
27/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ollut ilkeä ja paskamainen akka neuvolassa.

Oli varmaan joku lapseton ja elämäänsä kyllästynyt jonka mieskään ei enää sille anna. Ja jostain kumman syystä purki sen katkeruutensa sun lapseen.

Ikävä juttu lapselle.

Vierailija
28/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä neuvoja olet saanut, enempää en osaa sanoa.

Vierailija
29/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkiä koiraa... eli konttasi lattialla ja haukkui. Eikä täti ollut moksiskaan! Poika vaan ujouksissaan piiloutui tuon roolin taakse :) Tätille riitti kun minä äitinä kerroin rehellisesti kuinka menee. (Vieläkin huvittaa tuo reissu :))

Vierailija
30/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelinkin, että voisin pyytää th:n vaihtoa. Ei ole tosiaan kiva, että neuvolasta lähdetään itku silmässä pahalla mielellä.

Hoidossa ei ole mitään ongelmaa ollut, tosin sielläkin alkuun kesti hetken, että tyttö rohkaistui muiden mukaan. Siellä onneksi on mukava "hoitotäti", joka sanoi, että jokaisen persoonallisuus on yhtä arvokas, on sitten ujo tai ei.

Vierailija
31/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän oman tahdon osoittamisen tarvitse milloinkaan mennä ohi. Eikö terkkarilla ole itselläänkään omaa tahtoa vai mistä hän oikein höpisee.

Lapsen toiminta kuulostaa aivan normaalilta ujon lapsen käytökseltä. Tuommoisiahan monet on. Eikä ne reippaammatkaan aina suostu tekemään niitä tehtäviä.

Ammattitaitoisen terkkarin pitäisi käsittää ettei ujon lapsen kanssa voi toimia noin suoraviivaisesti vaan lapselle pitää antaa aikaa ja tilaa sopeutua tilanteeseen.

Meidän itsepäisestä kuopuksesta on neuvolassa aina sanottu että 'reipas lapsi'. Omasta tahdosta ei ole koskaan moitittu vaan pikemminkin kehuttu sitä että lapsi uskaltaa osoittaa tunteensa ja sanoa mielipiteensä.

Ehkä jotkut terkkarit sitten vaan tykkää niistä 'reippaista lapsista', joihin saa helposti kontaktin.

Mitä se psykologilla käyminen muuten haittaa? Voihan siellä käydä juttelemassa. Siellä on vastassa ammattitaitoisempi henkilö, jonka kuuluukin ymmärtää erilaisia persoonallisuustyyppejä :)

Häneltä saattaisi ehkä saada hyviä vinkkejä siitä kuinka lapsi tulee parhaiten toimeen ujoutensa kanssa.

Sen oman tahdon merkitystä kannattaa korostaa ujon lapsen tapauksessa. Missään tapauksessa ei pidä lähteä lasta nujertamaan vaan kannustaa pitämään puolensa.

Vierailija
32/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis puolustele terkan käytöstä, selvästi teillä on ollut temperamenttieroja. Lapsesi on hitaasti lämpenevä ja terkka on iholle tuleva tapaus. Lähinnä mietin, että kuinka tyttäresi yleensä suhtautuu vieraisiin tilateisiin ja vieraisiin ihmisiin. Minuta ujous ei ole mitenkään hävettävä asia tietenkään mutta jumiutuuko tyttäresi helpoti uusissa tilanteissa. Ei kai tuosta psykologin käynnistä voi olla haittaa? Kukaan ei ole leimaamassa lastasi käytöshäiriöiseksi, lapsesi voisi saada apua kohdata uusia tilanteita ilman että lapsen täytyy tailanteessa stressata.

Vierailija
33/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pienestä lumipallosta saattaa tulla iso lumipallo. Se on totta, että 5v. neuvolassa tuollainen käytös ei enään mene lävitse. 5v. pitää pystyä työskennellä th kanssa kahdestaan, etkä sinä saa olla vastaanotolla. Uusinta käynti pitää kuitenkin saada, jos menee pieleen.

Meillä poika jolla erittäin vahva temperamentti, mutta aina tehnyt neuvolassa sen mitä pyydetty.

Uskon että th ärsyyntyi lapsestasi, mutta sinun täytyy myös ymmärtää se, että saitte yhden vuoden jatkoaikaa ja kaikki 5v. ovat jo yhteistyö kykyisiä.

Lapselle kannattaa ennakoida neuvolaan meno ja mitä siellä tehdään ja että tehtävät on pakko tehdä.

5v. neuvola on se tärkein ja siellä paljon testejä ja sinä et saa olla huoneessa ja kuppaaminen niisstä testeissä ei mene lävitse.

Omani oli 4v. tosi hankala.

Vierailija
34/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkään lähinnä sitä, että lapsen ujoudesta tehdään suurempi numero kuin se oikeasti on ja lapsi kokee olevansa epänormaali tai että hänessä on jotain vikaa. Siis että hänen ujoutensa täytyy saada kitkettyä pois, eikä hän kelpaa sellaisenaan.

Olen itsekin ollut todella ujo lapsena, mutta se on jossain vaiheessa mennyt ohi.

Tyttöni käyttäytyy vieraiden ihmisten seurassa vaihtelevasti. Hän esim. näki nyt jouluna erään sukulaisen ensimmäistä kertaa ja heillä synkkasi heti. Tyttö alkoi heti jutella hänen kanssaan, näytti huonettaan ja pyysi leikkimään. Hän menee lukkoon "päälle käyvien" ihmisten kanssa, siis sellaisten jotka kovaan ääneen touhottavat ja vaativat häneltä reipasta käytöstä. Niin kuin nyt kävi th:n kanssa.

-ap

Vierailija
35/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa menee aikaa lämpeämiseen, jotta alkaa tekeen mitä pyydetään ja meillä onneksi th on ollut ymmärtäväinen ja ottanut kiireettömästi meidät vastaan. 5v lääkärineuvolassa sain olla samassa huoneessa lapsen kanssa, hieman sivummalla kuitenkaan puuttumatta lääkärin ja lapsen puuhiin.

Itse olen ollut myös ujo ja arka lapsena ja sieltä varmaan periytynyt.

Itsekkin sinuna vaatisin th:n vaihtoa, en ainakaan minä suostuisi moiselle enää lastani viemään. Kyllä se ujous ja arkuus jossain vaiheessa vähenee ja uskallusta tulee lisää.

Vierailija
36/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Th ónneksemme tajusi tämän...neuvolakorttiinkin kirjoitti "ujo tyttö, pättänyt ettei puhu mitään. Voi miettiä seuraavaan kertaan miten hommat sujuisi"

Seuraava kerta varattiin viikon pähän ja kaikki meni oikein hyvin..

Mielestäni tuo psykologi-juttu on aivan liioteltua!!

Meillä tyttö oli/on myös arka ja vasta nyt koululaisena "uskaltaa" ja on hieman rohkeampi.

AP:na en varmaan suostuisi tuohon psykologijuttuun....

Vierailija
37/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi käy puheterapiassa.

Paskaakos minä ajattelen jostain LEIMASTA -lapsi saa alan ihmiseltä apua!!

Älä vie lasta terapeutille jos sua kiinnostaa vaan pienen tarhaikäsen LEIMA.

NYT se asia olisi helpompi selvitellä ja tukea, kuin moniongelmallisella koululaisella.

Ajattelitko että asia selviää itsestään?

Kun laitan pään pensaaseen, ei kukaan asiaa huomaa?

Vierailija
38/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo on aivan neuvostomeininkiä, miettikääpä nyt vähän? Aina ollaan johonkin lisätutkimuksiin lähettämässä aiheetta tai aika usein.

Itselläni on 4 lasta ja olen suunnattoman iloinen, että neuvolarumba loppui. Mene jollekin yksityiselle, jos sellainen löytyy tai tosiaankin, vaihda terkkaa. Psykologi-juttu on todellakin liioittelua tapauksessanne.

TErveisin Erityisope

Vierailija
39/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuiskasi tädille, että piirrä sinä vaan, minä olen piirtänyt jo kotona. Kun olis pitänyt tehdä niitä tehtäviä. Täti pyysi tarkistamaan oikean kynäotteen kotona ja muutenkin kyseli, millainen tyttö on kotnoa ja hoidossa. Ei nimittäin juurikaan puhunut, mutta onneksi sen verran, ettei tarvitse uudestaan mennä.

Työkaverin lapsi ei ollut suostunut sanomaan sanaakaan ja joutuivat uusinta käynnille.

Vierailija
40/68 |
30.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä tuon asetelman, oma sosiaalinen ja puhelias poikani meni kipsiin, kun ekan luokan terkka oli todella päällekäyvä.

Kuitenkin: terkka näkee aika paljon lapsia, ja ihan varteenotettavaa kuunnella, jos hänestä lapsen käytös on ikäryhmästä poikkeavaa. Minäkin kuuntelisin mitä psykologi sanoo. Se, miten sinä selität lapselle tilanteen ratkaisee sen, miten hän sen kokee. Jos kerrot, että sinullakin oli pienenä usein vaikeaa tuollaisissa tilanteissa ja ehkä täti voi neuvoa ja auttaa, niin miksi lapsi ottaisi sen negatiivisena?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yksi