Äidinmaidonkorvike ja oksentaminen
6-viikkoinen vauvamme oksensi noin tunnin päästä annettuani sille Tuttelia noin 1 desin. Vauva ollut tissimaidolla, mutta parina iltana raivonnut tissillä niin, että ajattelin, ettei tissimaito yksin riitä vaan vauva nälkäinen. Viittaako korvikkeen oksentaminen maitoallergiaan vai saattaako vaan olla niin, että korvike oli vierasta ja siksi elimistö hylki sitä?
Kommentit (4)
toista merkkiä, Nan tai Semper!
Ja se voi olla juuri niinkuin arvelit, tottumus kysymys!
Tuo oksentaminen voi olla allergiaa, sattumaa, liian täyttä vatsaa, tottumista, ihan mahdotonta sanoa.
Mutta mä en usko että tuon ikäisen vauvan tissiraivo ja illan nukahtamisvaikeudet olisivat nälkää, vaan se on vaan sitä ikää, että uni ei tule hetkessä, on väsy ja sitten tulee kiukku tissillä. Jos pidät pienen tauon ja imetät toiselta puolelta kohta uudelleen alkaa maito taas herua, eli sieltä maitoa vauvalle riittää mutta se ei jaksa enää imeä eikä syödä. Näin on ollut ainakin jokaisen mun neljän vauvan kohdalla, juuri tuossa iässä. Usko on ollut loppua mutta mieheni on puhunut mulle järkeä. Ja ei, me ei olla imetysfanaatikkoja kumpikaan.
Mutta meillä on yksi vauvoista olut allerginen maidolle, oli levoton öisin ja kasvoi niukasti, reagoi ennemmin ummetuksella tai juuri oksentelulla, mutta se tuli aika pian syöttämisen jälkeen, ehkä noin 5-20 minuuttia oli väliä.
onhan se tissimaitokin "vierasta", samoin kuin ihan mikä tahansa mitä sinne mahaan tunget paitsi lapsen oma sylki.
Yksi ykääminen nyt ei todellakaan tarkoita allergiaa eikä etenkään mitään elimistölle vieraan aineen hylkimistä tai muuta lässynläätä.
kellään kokemusta?