Partiosta?
Meidän 9-v pojalle pitäisi saada harrastus jossa viihtyisi. Mietin olisiko partio hänelle sopiva? Mitä partiossa tehdään?
Onko leireille pakko osallistua?
Saako sieltä helposti uusia kavereita?
Onko liian vanha partion aloittamiseen ja pitääkö se aloitta aina sykyllä vai voiko kesken kauden mennä mukaan, jos tilaa?
Kommentit (5)
Suurin osa aloittaa syksyllä, mutta kesken vuodenkin voi mennä mukaan. 9 vuotias on aivan sopivan ikäinen aloittamaan. Sinä vuonna kun lapset täyttävät 10v., he siirtyvät partiossa sudenpennuista seikkailijoihin ja tässä vaiheessa toiminta muuttuu enemmän retkeilyksi kerhotoiminnasta. Toiminta riippuu jonkin verran lippukunnasta ja ryhmänjohtajasta/jista, koska koko partiotoiminta on vapaaehtoistoimintaa eli paikalliset ryhmienpitäjät eivät saa palkkaa.
Partiossa on paljon lapsia ja monet nauttivat harrastuksesta. Kavereita saa helposti, koska ideana on samanikäisten vertaisryhmä, jolle luodaan yhteishenkeä.
Partiotoimintaan kuuluu vahvasti retki- ja leiritoiminta ja nämä ovat tärkeä osa ryhmähengen ja kaverisuhteiden luomisessa. Partiossa käy myös lapsia, jotka eivät osallistu kuin viikottaisiin kokouksiin, mutta monesti he jäävät hieman ulkopuolisiksi.
Suosittelen myöskin käymään www.partio.fi
Sitten kuulin, että oletuksena vanhempain osallistuminen, esim välillä ryhmänjohtajana ja vuorollaan tapaamisten vetäjinä. Itse kävin partiossa pari kuukautta, joten tää ei kyllä sopi. Ei mulla yksinkertaisesti ole aikaa ottaa mitään vastuutehtävi enää, entisissä riittävästi.
suurimmassa osissa lippukunnista tarvitse aikuisten osallistua, toisinaan pyydetään esim. kuljetusapua, mutta riippuu tosin paikkakunnasta.
Mun poika 8v aloitti syksyllä partion täälä Kesi-Suomessa.
Tykkää kovasti ja vielä ei ole ollut yö-leirejä, ne tulee sitten myöhemmin.
Kyytiapua välillä kysellään ja kerran lähdin mukaan päiväleirille katsomaan mitä sielä touhutaan. Sinne siis sai lähteä auttelemaan, pakko ei ollut aikuisten osallistua.
Täälä toiminta on ainakin lämminhenkistä ja mukavaa!
Poika on ylpeä partiopaidastaan merkkeineen ja itsenäisyyspäivänä antoivat partuolupauksen ja sai huivin.
Suosittelen jos yhdessä toimiminen ja luonnonläheisyys kiinnostaa :)
Partio.fi-sivuilta löydät aika paljon vastauksia ja yhteystiedot alueenne lippukuntiin.