Päästättekö vain yhden lapsen kyläilemään kerrallaan?
Meillä 4 lasta, vanhin 7v, seuraava 5v, 2v sekä vauva.
Vanhinta lastamme pyydetään välillä kyläilemään tai reissaamaan sukulaisten/tuttavien kanssa. Ongelma on se, että emme voi päästää häntä, koska 5v on sitten kotona hankala kun ei ole leikkikaveria.
Päästättekö muut vanhimman lapsen yksin reissuun? Minä haluan, että 2 vanhinta lasta otetaan kummatkin mukaan.Tuntuu vain, että molemmat ei kelpaa..
Kommentit (33)
Emme ole päästäneet esikoista kyläilemään kavereille ilman siskoa, 5 v on muuten hankala kotona ja itkee.
ei ihme ettei häntä haluta mukaan ja sinulla taas taitaa olla ihan liikaa lapsia.
silleen saa tasapuolisuuden lapsille. Kummosia lahjoja kyl sit turha odottaa
esim. kummit ottavat useinkin vain sen kummilapsensa mukaansa. Mukaavahan se lapsillekin. Kotona isä tekee sitten sen 5-vuotiaan kanssa jotain mukavaa esim. leffakäynti ja hampurilainen. Äiti on pienten kanssa kotona tai isä kotona ja äiti käy vaikka 5-veen kanssa vaikka uimassa....
Entäs kun 7-vuotias on menossa kavereilleen? Ettekö päästä ilman pikkusisarusta? Curling-vanhemmuutta pahimmillaan, esikoisen oikeuksia polkien...
tärkeää jokaiselle lapselle päästä yksin joskus jonnekin.
Emme ole päästäneet esikoista kyläilemään kavereille ilman siskoa, 5 v on muuten hankala kotona ja itkee.
Siis esikoisen tehtävä onkin viihdyttää pikkusisarusta, että vanhempien ei tarvitse nähdä vaivaa?
Mun lapsuuden parhaita kokemuksia on se kun joskus pääsi ihan yksin, ilman sisarusta. Yhden käden sormilla on ne kerrat laskettavissa.
Vuorovetoonhan tuossa on opetettava. Nyt sinä ap ajattelet niin, että koska et kykene käsittelemään 5-vuotiaan pettymystä, niin 7-vuotiaskaan ei saa tehdä mitään kivaa.
Mitä jos sovitte niiden sukulaisten kanssa, että lapsenne menisivät vuorotellen.
lapset on joskus hankalia ja itkuisia, kun tylsistyvät. Esikoisen ei kuulu viihdyttää sisarustaan, se on vanhempien tehtävä.
että hän ei saa kaikkea mitä isompi saa. Ja että hän myös välillä saa jotain mitä isompi ei saa.
Minulla on kokemusta siitä miten pikkusisarus saa kaiken mitä minäkin, tyyliin uuden kellon (vaikka ei tarvitsisi) sen jälkeen kun minä olen saanut uuden kellon (tarpeeseen) syntymäpäivälahjaksi...
7v ja nuorempi 5v. Ovat aikaisemmin liikkuneet paljon yhdessä kavereillaa ja välillä vieläkin. Nyt ekaluokan aikana esikoinen on saanut ihan omia kavereita ja kuopukselle se näyttää olevan vaikea paikka kun ei voi aina perässä kulkea. Mielestäni esikoisella pitää kuitenkin olla omat kyläilynsä ja kaverinsa. On todella epäreilua vanhempaa lasta kohtaan, jos joutuu olemaan tavallaan lapsenvahtina kokoajan ja niin kuin joku taisi jo mainita, on kuopuksen hyvä oppia pettymyksen sietoa vaikka tällaista kautta.
Ei monet aikuiset halua, kun yhden lapsen mukaan, koska helpompi valvoa, riitaa ei tule, eikä liikaa riehumista.
On meidänkin 8v. lievästi kehitysvammainen tottunut siihen, että hänen 5v. pikku veli käy naapurilla kylässä ja välillä hän sai kauheita raivareita ja ryskytti naapurin ovea.
Tiukka linja pidetty, että kuopuksella on omiin kavereihin oikeus.
Lapsi kyllä sopeutuu ja muutaman päivän voi itkeä asiaa.
En itsekkään tykkää näistä sisarus paketeista.
Lapsella on oikeus olla myös yksilö.
sinua hyvin, harmillista toki kummilapsesi kannalta!
mulla kummilapsia 4, 2x1 sisarus, 1x2 sisarusta ja 1x3 sisarusta. mulla ei lapsia, joten vaikka kummilapseni ovatkin ihania, niin ei koko lapsiporukkaa halua vahtia, jos kummilapseni kanssa haluan olla. siis ilman vanhempia. ei oo helppoa lähteä puistoon/kaupungille/elokuviin/särkänniemeen tai minnekään ja ottaa kummilapsen lisäksi myös muuta sisarusparvea mukaan, koska enimmillään lapsia olisi siis kummilapsi + 3 sisarusta! eri asia, jos koko muu perhe vanhempineen lähtee mukaan, mutta jos olen yksin liikkeellä - haluan antaa kummilapselleni henk.koht. aikaa :)
onneksi jokaisen kummilapseni vanhempi on samoilla linjoilla kanssani, joten minun kohdallani tämä onnistuu!