Muita, jotka eivät ole vielä ottaneet lapsilleen SI-rokotetta?
Mä edelleen mietin, otetaanko SI-rokotteet kahdelle alle kouluikäiselle lapsellemme. Meillä todennäköisesti oli sikainfluenssa viime kuussa, mutta koska sitä ei testattu, ei tietenkään voida olla varmoja. Se mahdollinen toinen aalto mua vähän huolestuttaa, mutta onko se niin, että jos toinen aalto tulee ja olisi huomattavasti pahempi kuin tämä eka epidemia, olisiko tällä hetkellä annettavasta rokotteesta siihen apua. Jos toinen aalto on pahempi, onko virus silloin muuttanut muotoaan? Entä onko tietoa, ollaanko jossain vaiheessa antamassa lapsille toinen annos rokotetta, kun hiljattain jostain luin, että sitä vielä selvitetään.
Kommentit (25)
Perehdypä itse. Lue ajatuksella ja mieti rahan voimaa.
Kuvittele tämä:
Uusi laki tulee voimaan. Lääkefirma palkkaa sairaanhoitajan jolla on myös jokin kasvatusalan tutkinto. Halutaan testata vaikka uutta rokotetta. Otetaan yhteyttä muutaman suuren yläasteen terveydenhoitajaan, hiukan "voidellaan". Mennään koululle tekemään pohjatyötä ja kas kummaa, 200 teiniä päättää osallistua tutkimukseen. Luvaksi riittä lapsilta kirjallinen suostumus, koska heidän katsotaan ymmärtävän asiaan liittyvät riskit ja sen ettei lääkefirmalla ole vastuuta. Kertoohan heille sen kasvatusalan ammattilainen ja sairaanhoitaja. Kotona tästä ei tietenkään tarvitse mainita mitään.
Juuri tämän uusi laki tulisi sallimaan. Haluatko sen toteutuvan? Minä en.
Kausi-influenssaakin vastaan rokotetaan joka vuosi runsaasti sen riskiryhmiin kuuluvia ihmisiä, mutta perustervettä keskivertokansalaista koko asia ei juuri kosketa.
Sikainfluenssan riskiryhmät ovat osittain erit kuin kausitaudissa, joten siksi rokotteita on tietenkin suositeltu myös nuorille ja perusterveille. Suomi on kuitenkin onneksi selvinnyt sikainfluenssasta määrällisesti vähäisin tappioin. Meistä vähällä päässeistä noin 50 kuollutta ei tunnu miltään, mutta ottakaa kuitenkin huomioon, että kolmasosa kuolleista on ollut aivan perusterveitä, tavallisia ihmisiä. Näiden ihmisten omaisia (eikä myöskään riskiryhmään kuuluneiden) ei pahemmin taida lohduttaa meidän höpinämme sikataudista "pikkuflunssana". Asianmukaista kunnioitusta sietäisi itse kunkin osoittaa niitä kohtaan, jotka eivät ole selvinneet yhtä vähällä kuin me.
Kausi-influenssasta vielä: sitä ei tosiaan ole tullut edes paljon ajateltua menneinä vuosina. En muista koskaan sairastaneeni sitä. Mutta nyt kun asiasta ja rokotteista on puhuttu, niin olen jopa alkanut harkita kausi-influenssarokotusten ottamista. Ja todellakin ihan vain sillä, että haluaisin säästää lapseni ja itseni kovalta taudilta, joka voi kaataa viikoksi petiin ja aiheuttaa paljon harmia ja kärsimystä.
Samoista syistä perheemme otti myös sikapiikit, lisänä vielä se, että kohta meillä on pieni vauva, jota haluamme myös suojata kyseiseltä taudilta, mutta joka ei vielä itse rokotusta voi saada.
Ei kaikki, mitä meille ylhäältä päin annetaan ja suositellaan ole hyväksi.
Lapset 10kk ja 4-v. Mietin tosin itsekin edelleen, että pitäisikö se silti ottaa jos tauti on tulossa uudestaan vielä ärhäkämpänä.
vaan realistisia ihmisiä, jotka ajattelevat myös omilla aivoillaan. Ei kaikki, mitä meille ylhäältä päin annetaan ja suositellaan ole hyväksi.