onko muita teinejä jolla oikeesti ei ole kunnon talviulkoiluvaatteita?
ja syynä että eivät käytä/halua niitä. Meillä ei ole päällepantavaa tämmöisillä kelillä, 14v kun meinasi mennä pikkusiskon kans ulos ei oikeesti ole ku lenkkarit eikä toppahousuja lainkaan. Emme laskettelekaan joten ei ole ollut syytä ostaa niitä. Onko muita?
Kommentit (56)
Eikä edes kehtaa sitä suoraan tunnustaa ;o)
Kerro nyt viisana ja kokeneena meille tyhmille, mikä on niin vaikeaa?
Ei kaljan juonnista, ei lintsauksesta tai mistään teiniä todella vahingoittavasta asiasta.
Jos oma teinini (kohta 15 vuotta, rippikouluun menossa) haluaa osoittaa itsenäisyytensä kulkemalla koulumatkansa (1,5 km) lenkkitossuissa ja pää paljaana, niin olkoon niin. Vaihtoehto olisi kulkea pipo päässä kodin kulmalle, ja loppumatka paljain päin. Enkä voisi tehdä hänelle niin rumaa temppua, että pakottaisin Kuoma-saappaat jalassa kouluun, kun tiedän ettei tasan tarkkaan kukaan muu kulje Kuomissa.
Joskushän hänen kuitenkin pitää alkaa kantaa vastuuta itsestään. Tästä voi hyvin alkaa; jos hän palelee koulumatkallaan, niin vastuu on vain ja ainoastaan hänen itsensä.
Kesäkengillä ei kuljeta talvella, piste. Sama juttu on esim. pyöräilykypärän kanssa. Jos kypärä ei mene päähän, niin sitten pyörä ja kotiin ja teini kävelee. Kyllä minä muistan oman nuoruuteni ihan hyvin. Pipo ei meinannut kelvata millään ja lisäksi oli käsittämätön muoti kulkea toppatakki AUKI. Muistatteko muut tätä 80-luvulta? Kyllähän minä vastaan harasin, mutta isä oli pipo- ja takkijutuissa ehdoton. Äiti lepsuili enemmän ja täytyy sanoa, että nyt aikuisena kunnioitan paljon enemmän isän kasvatustapaa. Ja lopulta sitten uskoin isää.
Mua huvittaa kun naapurin poika lähtee kotoa pyöräilykypärä päässä, mutta heittää sen tossa nurkan takana puskaan. Itse olen sitä todistanut pari kertaa kun oon koiran kanssa ollut ulkona. Epäilen että moni tekee pipon kanssa saman, nurkan takana laukkuun.
Ja sitten jotkun mammat kuvittelee että, "kyllä meidän timppa kypärää ja pipoa käyttää" No, onneksi osa käyttää, onhan ne pipot muotiakin.
Mä en rupea teinin kanssa vaatteista tappelemaan, se verran on jo sillä ikää että tajuaa kyllä pistää enemmän päälle jos oikein kylmä on, mutta sekin vaihe on eletty kun päällä oli suunnilleen kesävaatteet. Ei meidän 16-vuotias todellakaan suostuis lähtemään toppahousuissa ulos. Nahka- tai villakangastakki sillä on päällä ja jalassa saappaat. Joskus tennarit jos ei ihan kauheen kylmä ole eikä pahemmin lunta. Ja täytyy myöntää että kun ei lunta vielä ollut ja kelikin suht lämmin, niin mä itsekin saatoin vetästä jalkaan super starsit.
saatiin talvikengät sillä jalkaan että ostettiin citymarketista tennareiden näköset goretex talvikengät, hintaa oli suolaset 99e mutta onhan talvikengät jalassa :)
Minä vedin pakkasella kuin pakkasella Mic Macin stretseissä ja ei TODELLAKAAN edes sukkahousuja alla, kun sitten näytti muka läskiltä :). Ja lenkkarit oli tietty noiden farkkujen kanssa....pipoa ei siihen aikaan voinut käyttää, oli pakkanen mikä tahansa ja takki oli minullakin auki, aina...
Minulla on nyt 8-v kaksoset ja en uskalla yhtään arvailla millaista on heidän teinivaiheessaan :). Ihan turha on varmasti arvostella ketään, kun itsellä ei sitä teiniä vielä ole :D...
ja ainakin täällä Savossa on muotia pitää sitä pipoa ja lapasia.Villasukat on myös in. Rukkaset tai toppahanskat on nounou ;)
Toppahousuja ei pidä muuten kuin lasketellessa, muuten kulkee farkuissa.
Kenkien kanssa päädyttiin kompromissiin eli koska ei halunnut "kunnon talvikenkiä" pitää niin ostin
talvilenkkarit. Siis sellaset skatemalliset joissa lämmin pilevuori.
Pyöräilykypärää ei käytä kylläkään :(
Meidän 15-vuotiasta pyydettiin menemään ulos siskonsa kanssa ja pitkän kiukuttelun jälkeen hän suostui. Hetken päästä menin katsomaan miten he pärjäävat ja auta armias kun tyttö oli vain legginseissä ja topissa, kyllä huppari oli vyöteiää ja pakkasta oli -21. Tyttö sanoi että, jos joutuu olla ulkona niin tulee sitten kipeäksi.
On NORMAALIA että teini-ikään kuuluu tietynlainen "kapinointi", se on osa kasvamisprosessia.
Vanhempien kannattaa valita mitkä taistelut käydään ja mitä ei. On kaksi eri asiaa taistella siitä laittaako teini pipon päähänsä vai juoko kaljaa --> pipo asiassa voi luovuttaa mutta kaljajuonnissa olla ehdoton.
Ja sekin kannattaa muistaa, että on olemassa myös vaatteita jotka teini kelpuuttaa mutta jotka ovat lämpimiä. Esim. kannattaa ostaa useammat kunnolliset mutta ohuet (angora-)villasukat
--> ovat lähes kuin normaalit sukat mutta lämpimät. Eli jos se teini tennarit laittaa jalkaan niin varpaat eivät jäädy vert. tavallinen ohut puuvillasukka.
Villakangastakki joka oikeasti on VILLAA on yhtä lämmin kun toppatakki. Joten kun sen villakangastakin ostaa kannattaa ostaa sellainen mikä on villaa eikä mitään "polyesteria".
Ja muutenkin kannattaa antaa sen teinin ostaa uusia oman maun mukaisia vaatteita, mutta panostaa siihen että ne ovat myös lämpimiä. Esim. jos teini tuo kaupassa eteen jotain "pikkutoppia" sanoo ei, mutta suostuu ostamaan neulepuseron joka esim. jotain tiettyä merkkiä --> Yleensä nuoret pukeutuvat fiksusti jos vaate on oikeaa merkkiä.
nämä tämän päivän lissut ja teinit ovat tollaisia. "iik, näytän tyhmältä kun laitan paksun takin! ;OOO"
kyllä ulos pitää hyvin pukeutua ettei palennu ;)
kun mä olin nuori niin ei oikesti olu pipoja kellään..nythän nuoret kulkee kesätkin pipot päässä=)joten parempaan suuntaan menty..ihan turhaa ostaa nuorelle vaatetta jota ei käytä=)
kotiintuloajat, ei päihteitä, koulu hoidetaan kunnolla, käytös muita kohtaan, pelien ikärajat jne. Vaatetuksen suhteen ei pojalla ole rajoja ja hyvä niin. Tietty löysyys köydessä ei aiheuta turhaa kiskomista...
kuinka joku edes voi lähteä näillä pakkasilla samoissa tamineissa, kuin kesällä (talvitakki sentään kelpaa päälle ja lapaset). Ja vaatteita kyllä löytyy..
kesätennareissa takki auki ei käsineitä eikä hattua. Ihme jos on sitten kipeänä, yskiä pärskyttää. Jos ehottelen jotain kenkiä tai muita vaatteita, sanoo ootko ihan tosissas.
Ostettu saman merkin vaatteita mitä käyttää kesälläkin, talvi'skeittikengät', lautailutakki ja -pipo jne. Ainoa mistä on vääntöä on ne toppahousut, oon sitten ostanut vuoritettuja ohuempia housuja + pitkät kalsarit, toimii yhtä hyvin.
Rahaahan tähän on mennyt, mutta tärkeintä on että on sellaiset vaatteet jotka pysyy päällä ja näin ollen lämpiminä
Mutta teinit tietää tasan tarkkaan, kuin pukeutua.
Mun 16-v tyttö onneksi käyttää isoa paksua kaulaliinaa, pipoa ja lapasia. Ja villasukkia, usein myös säärystimiä. Jalassa on yleensä farkkulegginsit, joiden alla taitaa aika harvoin olla sukkiksia. Talvisaappaat on. Ja talvitakki, joka tosin on aika ohut.
Mun äiti jaksaa aina huolehtia, että tyttö palelee. Mutta ei tuo tyttö esim. ole ollut kipeänä varmaan pariin vuoteen. Koulunsa huolehtii hyvin ja on muutenkin tunnollinen.
Ja toppahousut teinillä - huoh, oikeasti jotka tollaista ehdottelee, ei taida muistaa mitään omasta nuoruudestaan.
itse ainakin otin sen pipon heti päästä pois kulman takana...
meillä 2 kappaletta 12 v tyttöjä ja molemilla kunnon toppatakit!!! Lapaset ja pipot on aina päällä kun ulos lähtevät ja molemilla saapas talvikengät sekä vuorelliset talvi skeitti kengät joita käyttää. Toppahousutkin on joita käyttää vain lumilautailessaan, toinen käyttää myös luistelemassa yms, kouluun tai muualle eivät toppahousuja millään laittaisi mutta en pakotakkaan koska ei mielestäni tuon ikäisen tarvitse tai kuulu käyttää ilman että haluaa. Kaikki talvikamat on ostettu yhdessä että ovat mieleiset saaneet valita ja aina ovat laadukkaat ja lämpimät valinneet!
Tule sitten parin vuoden päästä kertomaan kuinka kävi, kunhan sinulla on oikeasti kokemusta tästä asiasta.