Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko muita teinejä jolla oikeesti ei ole kunnon talviulkoiluvaatteita?

Vierailija
28.12.2009 |

ja syynä että eivät käytä/halua niitä. Meillä ei ole päällepantavaa tämmöisillä kelillä, 14v kun meinasi mennä pikkusiskon kans ulos ei oikeesti ole ku lenkkarit eikä toppahousuja lainkaan. Emme laskettelekaan joten ei ole ollut syytä ostaa niitä. Onko muita?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
29.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvännäköiset talvilenkkarit (niitä on jopa turkisvuorella) maksavat paljon. Mielummin sitten selitellään "teiniyttä" syyksi siihen, että kuljetaan kesäkengissä talvetkin. Hyvännäköisiä toppatakkeja tai villakangastakkeja on vaikka kuinka paljon. Miksi mukamas takki kelpaa päälle vain kesäversiona? Menkää niiden teinienne kanssa kunnon kauppoihin, jossa on valinnanvaraa. Minusta on parempi maksaa vähän enemmän vaatteista, jos ne on teinille mieluisia ja mikä tärkeintä lämpimiä talvella. Ei se vararikko ole kenellekään, jos talveksi ostaa yhdet kengät ja lämpimän takin.

Päinvastoin. Yhdessä ollaan näistäkin asioista juteltu ja päivitelty samaa, annettu ns. vertaistukea toisillemme :)

Kyllä niitä vaatteita ostetaan teinille ihan samoin kuin pienille. Jos pikkunen saa reimatecin, niin miks muka teini ei sais hyviä kenkiä?

Vierailija
22/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja syynä että eivät käytä/halua niitä. Meillä ei ole päällepantavaa tämmöisillä kelillä, 14v kun meinasi mennä pikkusiskon kans ulos ei oikeesti ole ku lenkkarit eikä toppahousuja lainkaan. Emme laskettelekaan joten ei ole ollut syytä ostaa niitä. Onko muita?

Korkeintaan jossain metän keskellä partioretkellä suostuu ne jalkaansa vetämään. Farkkulegginsit sillä oli päällä kun se äsken ulkos lähti ja nahkatakki. Toivottavasti tajus edes sukkahousut vetää jalkaansa.

Toi on vähän kinkkinen juttu noiden nuorten kanssa. Mutta mä en enää jaksa tapella vaatteista, jos on niin tyhmä että lähtee vähissä vaatteissa, niin menköön sitten.

Nykyään ymmärtää jo vetää lapasta käsiin pakkasilla ja jonkinlaista hattua käyttää, mutta oli aika kun ei edes niitä käyttänyt kovilla pakkasilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lakkia of course, joku pikkuinen pusakka ja jalassa TENNARIT!

Toisaalta toisilla ihan normaalinnäköiset toppatakit ja talvikengät sekä päähineet.

Tämä kirjoituksesi avasi ymmärrystäni. Kyse on todellakin siitä, että kun teini ei pyydä ostamaan toppahousuja ja talvivaatteita ja -kenkiä, vanhempien on helppo mennä siitä missä aita on matalin, eli antaa lapsiraukan kulkea kesävaatteissa talvellakin. Onhan se halvempaakin!

No, ehkä teillä on sitten syy ostaa niitä toppahousuja, ellei kerran sellaisia vielä ole! Kipin kapin kauppaan, että on mitä pukea!

Kaupoissa on vaikka millä mitalla teinikriteerit varmasti täyttäviä nättejä kenkiä ja saappaita (UGG-tyylisiä esim., monen hintaisia), muhkeita kaulahuiveja, myssyjä ja lakkeja jne. Ja talvitakkeja.

Vierailija
24/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne niin kalliita ole. Esim. Rukan toppahousuja myydään Prismoissakin, ne on siistit mustat eikä hinnalla pilatut. Olisi sitten housut ulkona.

Ja haloo hei, ei muita kenkiä kuin lenkkarit??? Tyttö jos on, niin onhan noita talvisaappaita, vaikka kuinka makeita teinillekin. Urheilu- ja retkeilykaupoista saa hyvännäköisiä talvilenkkareita..... Meillä ei teini saa kulkea pakkasella tavallisissa lenkkareissa.

Vierailija
25/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvikenkiä saati sitten toppavaatteita päälle (talvitakki tietenkin on). Monta kertaa olen kaupassa ehdottanut että valitse itselles talvikengät muttei MIKÄÄN KELPAA, vain lenkkarit! Eli aivan turhaan niitä toppavaatteita ostaa jos ei kuitenkaan suostu päälle laittamaan. Hirveä huuto ja tappelu (lievästi sanottuna ;)) vain tiedossa jos yrittää pakottaa.

Vierailija
26/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkengissä kulkee, sain sentään suostumaan ottamaan talveksi villakangastakin päälleen.

Poika 12 v. kulkenut koko talven skeittikengissä. Pisti tosin omaehtoisesti villasukat jalkaan kovilla pakkasilla. Mutta ei puhettakaan, että pitäisi talvikenkiä, jotka ovat syksystä lähtien odottaneet kaapissa....

Vierailija
27/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvikenkiä saati sitten toppavaatteita päälle (talvitakki tietenkin on). Monta kertaa olen kaupassa ehdottanut että valitse itselles talvikengät muttei MIKÄÄN KELPAA, vain lenkkarit! Eli aivan turhaan niitä toppavaatteita ostaa jos ei kuitenkaan suostu päälle laittamaan. Hirveä huuto ja tappelu (lievästi sanottuna ;)) vain tiedossa jos yrittää pakottaa.

Erona noihin pari vuotta vanhempiin on se, että tosi pakkasilla meidän 12v "nöyrtyy" pyytämään äidin kuomasaappaita lainaan (omia talvikenkiä ei ole suostunut kaupassa valitsemaan, ostaisin kyllä, mutta mikään ei kelpaa - lopputuloksena on ne äidin kuomat jalassa pakkasilla) ja pukemaan vanhat, vielä ihan hyvin mahtuvat henkselilliset toppahousut.

Vierailija
28/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös kesäkengät kuuluu asiaan, sellaiset Puman nauhakengät. Ihan älytön siitä tapella, jos on niin tyhmä, että haluaa palella, ei voi mitään.

Vierailija
29/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pidetään itsestäänselvyytenä kiinni siitä, että eri vuodenajoille on eri vaatteet niin vaikeaa on sen teinin pistää kesälenkkareita tai kangaskenkiä keskitalvella jalkaansa!

Minusta teinille pitäisi antaa vapaat kädet (tietty jollain hintarajalla ehkä) _hankkia talvivaatteet_ kaupasta, vanhempi saisi olla kyllä mukana. Mutta pointtina se, että nyt hankitaan talvikamppeet ja saat itse valita ne. Jos et valitse, äiti valitsee puolestasi. Ja kesävaatteet säilytykseen johonkin, jolloin eivät ole edes saatavilla.

Vierailija
30/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lakkia of course, joku pikkuinen pusakka ja jalassa TENNARIT!

Toisaalta toisilla ihan normaalinnäköiset toppatakit ja talvikengät sekä päähineet.

Tämä kirjoituksesi avasi ymmärrystäni. Kyse on todellakin siitä, että kun teini ei pyydä ostamaan toppahousuja ja talvivaatteita ja -kenkiä, vanhempien on helppo mennä siitä missä aita on matalin, eli antaa lapsiraukan kulkea kesävaatteissa talvellakin. Onhan se halvempaakin!

No, ehkä teillä on sitten syy ostaa niitä toppahousuja, ellei kerran sellaisia vielä ole! Kipin kapin kauppaan, että on mitä pukea!

Kaupoissa on vaikka millä mitalla teinikriteerit varmasti täyttäviä nättejä kenkiä ja saappaita (UGG-tyylisiä esim., monen hintaisia), muhkeita kaulahuiveja, myssyjä ja lakkeja jne. Ja talvitakkeja.

niin kauan ettet muista mitä se oli.

Jokaisella teinillä kun on oma tyylinsä jota me yli 30v ei vaan ymmärretä. Kyllä meillä on talvikenkiä ja pipoja ja ties mitä mutta ei kyllä teinin päältä löydy vaikka pakkasta olisi 35astetta.

Vierailija
31/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain kesälenkkarit ja huppari kelpaa.

Nyt kun oli aivan kauheet pakkaset, sain kesähupparin vaihdettua edes karvahuppariin, mutta silti ei kelpaa lapaset eikä pipo eikä tietenkään talvikengät, vain ne kesälenkkarit.

Vierailija
32/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiintuloajat, ei päihteitä, koulu hoidetaan kunnolla, käytös muita kohtaan, pelien ikärajat jne. Vaatetuksen suhteen ei pojalla ole rajoja ja hyvä niin. Tietty löysyys köydessä ei aiheuta turhaa kiskomista...

Vierailija
33/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teinejä, mutta omasta nuoruudestani muistan sen verran, että vanhemmat määräsivät kyllä minkä vuodenajan vaatteita pidettiin milloinkin. Ja pakottivat käyttämään lakkia jne.

Itse sai valita niin, että vaatteet oli mieleiset.

Olin tosin itse sitten ilmeisesti jotenkin poikkeuksellisen älykäs nuori, koska koskaan en nauttinut palelemisesta ja aina halusin pukeutua lämpimästi - mutta ikäisteni tavoin.

On paikallaan myös opettaa lapselle ja teinille, että on typeryyttä mennä lauman mukana siinä määrin, että siitä kärsii itse ja esim. palelluttaa itsensä. Eli luoda rohkeutta pukeutua lämpimämmin kuin joku toinen, koska on selvästi nähtävissä, että ei kaikki teinit ole niin urpoja, että pukeutuisivat talvipakkasilla kesävaatteisiin.

3

Vierailija
34/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole teinejä, mutta omasta nuoruudestani muistan sen verran, että vanhemmat määräsivät kyllä minkä vuodenajan vaatteita pidettiin milloinkin. Ja pakottivat käyttämään lakkia jne.

Itse sai valita niin, että vaatteet oli mieleiset.

Olin tosin itse sitten ilmeisesti jotenkin poikkeuksellisen älykäs nuori, koska koskaan en nauttinut palelemisesta ja aina halusin pukeutua lämpimästi - mutta ikäisteni tavoin.

On paikallaan myös opettaa lapselle ja teinille, että on typeryyttä mennä lauman mukana siinä määrin, että siitä kärsii itse ja esim. palelluttaa itsensä. Eli luoda rohkeutta pukeutua lämpimämmin kuin joku toinen, koska on selvästi nähtävissä, että ei kaikki teinit ole niin urpoja, että pukeutuisivat talvipakkasilla kesävaatteisiin.

3

Vierailija
35/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkengillä ei kuljeta talvella, piste. Sama juttu on esim. pyöräilykypärän kanssa. Jos kypärä ei mene päähän, niin sitten pyörä ja kotiin ja teini kävelee.

Kyllä minä muistan oman nuoruuteni ihan hyvin. Pipo ei meinannut kelvata millään ja lisäksi oli käsittämätön muoti kulkea toppatakki AUKI. Muistatteko muut tätä 80-luvulta?

Kyllähän minä vastaan harasin, mutta isä oli pipo- ja takkijutuissa ehdoton. Äiti lepsuili enemmän ja täytyy sanoa, että nyt aikuisena kunnioitan paljon enemmän isän kasvatustapaa. Ja lopulta sitten uskoin isää.

Vierailija
36/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en usko että minäkään annan omien teinien kulkea tennareissa... Samaa mieltä kuin tuossa joku toinen, että etsitään mikä miellyttää tai sitten käyttää mitä äiti valitsee. Oikeastaan tämä linja on jo nyt, alle 10 vuotiailla. Mielellään valitsevat itse vaattensa ja minä puolestani yritän etsiä toiveiden mukaisia vaatteita.

Jotain järkeä ja joustoa tietysti. Toppahousuja ei tarvitse joka paikkaan pukea, mutta kyllä ulkoiluvaatteet pitää olla kovia pakkasia varten. Kesävaatteissa ei pohjoissuomen pakkasissa (meidän perheessä) mennä.

...Pipo ei meinannut kelvata millään ja lisäksi oli käsittämätön muoti kulkea toppatakki AUKI. Muistatteko muut tätä 80-luvulta?

...

Vierailija
37/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaalla pojalla - ne kun ovat jääkiekkojoukkueen "edustusasut". Toppahousuja voi käyttää korkeintaan ulkojäällä (yleensä kuitenkaan ei), ja kenkinä menee läpi talven jotkut Adidas/Nike-lenkkarit.

Muuten on tosi kiltti poika, pitäkööt päänsä nyt tässä yhdessä asiassa.

Vierailija
38/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en usko että minäkään annan omien teinien kulkea tennareissa... Samaa mieltä kuin tuossa joku toinen, että etsitään mikä miellyttää tai sitten käyttää mitä äiti valitsee. Oikeastaan tämä linja on jo nyt, alle 10 vuotiailla. Mielellään valitsevat itse vaattensa ja minä puolestani yritän etsiä toiveiden mukaisia vaatteita. Jotain järkeä ja joustoa tietysti. Toppahousuja ei tarvitse joka paikkaan pukea, mutta kyllä ulkoiluvaatteet pitää olla kovia pakkasia varten. Kesävaatteissa ei pohjoissuomen pakkasissa (meidän perheessä) mennä.

Etenkin 8-vuotiaalla on vahvat mielipiteet vaatteista. Minä teen äitinä perusvalintaa siitä, mitä vaatteita ostetaan ja minkä verran (esim. että tytöllä on kahdet talvikengät, joista toiset goretexit). Näissä raameissa tyttö saa sitten itse valita vaatteensa kaupassa/kauppakierroksella. Minä katson toki vähän päältä vielä, että valinnat ovat järkeviä. :)

Tuossa teinien toppahousuttomuudessa ihmetyttää lähinnä se, että miten ne teininne tarkenevat ulkoilla talvella?? Ymmärrän toki, että koulumatkalla voi bussipysäkille kävellä pelkissä farkuissakin, niinhän aikuisetkin tekevät. Mutta eivätkö nuorenne käy esim. lenkillä, laskettelemassa tai pulkkamäessä kaveriensa kanssa? Vai luuhaavatko he sisällä kaiken vapaa-aikansa?

15

Vierailija
39/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en usko että minäkään annan omien teinien kulkea tennareissa... Samaa mieltä kuin tuossa joku toinen, että etsitään mikä miellyttää tai sitten käyttää mitä äiti valitsee. Oikeastaan tämä linja on jo nyt, alle 10 vuotiailla. Mielellään valitsevat itse vaattensa ja minä puolestani yritän etsiä toiveiden mukaisia vaatteita.

Jotain järkeä ja joustoa tietysti. Toppahousuja ei tarvitse joka paikkaan pukea, mutta kyllä ulkoiluvaatteet pitää olla kovia pakkasia varten. Kesävaatteissa ei pohjoissuomen pakkasissa (meidän perheessä) mennä.

...Pipo ei meinannut kelvata millään ja lisäksi oli käsittämätön muoti kulkea toppatakki AUKI. Muistatteko muut tätä 80-luvulta?

...

No voin kertoa, en uskonut minäkään...

Vierailija
40/56 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö teillä teini kaljallakin kun sitä ei voi estää?

Ajaa pyörällä kun -ei suostu- käyttämään kypärää ja sinulla ei ole mitään keinoa puuttua asiaan?

En ole omasta mielestäni helposti luovuttavaa tyyppiä, osaan olla tiukka vaikka se ei muita miellyttäisi ja kekseliäs sanktioiden ja palkkioiden suhteen. Joten enpä kyllä usko, että lapseni kulkevat parin vuoden päästä teineinä tennareissa pakkasella.