Kiinteää ruokaa että yöunet paranis (vauva 3kk!)
mulla 3kk vauva ja yöunien lyhyys vauvaa pelkällä maidolla syötettäessä tekee äidistä "huonon" äidin. Siis nyt masentaa, sanat ja lauseet katoaa, hermot napsahtaa jne.. Tiedän tarkkaan että syynä univelka eikä muut ongelmat. Yhdet ja kahdet hyvät yöunet ei tilannetta paranna, kokeiltu on.. Milloin loppuu naisten äidien alistaminen yöunia viemällä kuuden kuukauden täysimetystä vaatimalla? Te jotka olette uskaltaneet kyseenalaistaa ulkoapäin tulevia vaatimuksia ja antaneet kiinteää jo kolmekuukautiselle kertokaa mitä olette antaneet ja mitä seurauksia?
Kommentit (78)
Jos se ei tunnu auttavan, niin kiinteitä voi aloitella neljän kuukauden ikäisenä. Meillä tosin aloitettiin kiinteät kolmen kuukauden ikäisenä erittäin heikon kasvun takia.
Ja meilläkin kiinteät 4 kk ikäisenä auttoivat ihmeesti itkuisuuteen yöllä.
Kun niitä suosituksia ei ole ihan vaan teidän väsyneiden äitien kiusaksi annettu. On vaan ihan tieteellinen fakta että noin pienen suolisto on kypsymätön ja liian varhainen kiinteiden antaminen voi johtaa vauvan (ja vanhempien) kannalta ikäviin ongelmiin. Miksi riskeerata vauvan terveys kun tiheästi maitoa antamalla voi ruokkia lapsen niinkuin luonto on tarkoittanut?
Hoh hoijaa. Mistä te voitte tietää kysyjän perhetilannetta, onko muita lapsia ja kuinka väsyttävää elämä todellakin on joskus. Todenäköisesti viisastelet siellä ensimmäisen lapsen äitinä, kaikki tietävänä. Elämä opettaa varmaan sinuakin. Miein miten lapset on vuosien aikana muuttunut??? Omassa neuvolakortissa vuonna 75 lukee 2kk:n iässä raaka-raasteita. Eli hedelmäsoseita aloin syömään. Perunaa 3 kk:n iässä. Hyvin olen aikuiseksi kasvanut ja ensimmäistäkään allergiaa ei ole!!! Varmaan kannattaa jokaisen miettiä omaa jaksamista ja käyttää omaa järkeä. Maailmalta kuulee kyllä kauhukertomuksia, siitä mitä väsyneet vanhemmat on viimekädessä lapsilleen tehny. Todella kamalia juttuja.
Ja tuon 2 tunninkin uni on jo luksusta. Tätä jatkunut nyt siis toista viikkoa
poika 3kk on ilmeisesti alkanut hampaita tekemään ja siksi yöt on vähän tuskaa... (kaikki merkit viittaavat siihen) Alkuun tuntui että mä kuolen jos en saa nukuttua, mut nyt tää menee jo ihan kivasti, varsinkin kun tietää ettei tartte pitkiä aikoja (siis montaa kuukautta) odotella kun saa kiinteitä alkaa pikkuhiljaa kokeilemaan jos ne unet sitten pitenisi. Aion silti imettää lastani mahdollisimman pitkään, vaikka rinnalla saisikin maistella vähän kiinteitä (4-5kk ikäisenä?)
Kun päätimme mieheni kanssa tehdä lapsen, tiesin että pienet vauvat valvottaa ja valmistauduin paljon pahempaan mitä tämä on ollut :D Alkuun siis poika on nukkunut 4h unia :)
Minusta on vain ihan mielettömän ihanaa kun saan ruokkia lapseni, tulee todella tärkeä olo! Minua ei haittaa yhtään, vaikka olenkin "ihan kiinni vauvassa" (vaikka mies kyllä osaa yhtä lailla antaa pulloa jos haluan jossain käydä, esim. kampaajalla, kaupassa..) tämä pikkuvauva aika on niin lyhyt aika poikani elämässä joten haluan ottaa siitä kaiken irti :)
Haluan vain olla paras mahdollinen äiti lapselleni, koska lapseni sellaisen ansaitsee.
T. Äippä 22v
Miten ruokkii omia mukuloitaan..
Järjenkäyttö on sallittua!
Ihan vaan parasta, että pidät huolen siitä ettet tee sitä ensimmäistäkään lasta.
Se on hieman paksumpaa kuin maito, joten saattaisi toimia.
Me annoimme esikoiselle suunnilleen 3kk:n ikäisenä kiinteitä ja ihan neuvolan ehdotuksena, koska maitoa ja velliä meni todella paljon. Ei siis pitänyt nälkää kauaakaan loitolla ja korvikkeissahan oli se tietty määrä per päivä, minkä yli ei saisi mennä (en muista tätä määrää enää mutta esikoisella se meni siihen). Yöunet paranivat kummasti ja syöttövälit päivällä pitenivät. Poika oli muutenkin paljon iloisempi kun ei ollut koko aikaa nälkä.
Joka tapauksessa kiinteiden aloitus on suunnilleen 4kk:n iässä, joten en näe mitään ongelmaa antaa niitä jos vauvan vatsa vain ne kestää. Jos ei niin kokeilkaa velliä ja taas myöhemmin kiinteitä.
ole kyse...
Kun mun esikoinen oli vauva, suositus oli 3 kk ja niin me sitten aloitettiin. Vauva sai kamalia mahavaivoja ja yöt huononi entisestään.
Kukaan ei vaadi sua täysimettämään puolta vuotta. Mä olen esikoisesta viisastuneena täysimettänyt puoli vuotta kahta nuorempaa lastani ja kumma kyllä yöt paranivat siitä huolimatta kun vauvalle tuli vähän enemmän ikää.
Ei tod. tee huonoa äitiä jos kiinteitä rupeat antamaan mikäli vauvan masu vaan kestää! Kaikenmaailman piipittäjiä ei kannata noteerata, vaan ihan rohkeasti käyttää maalaisjärkeä. Ennenkin on lapsille annettu kiinteitä ennen puoltavuotta ja hyvin ovat kasvaneet. Meillä täyttää poika huomenna 3kk aj tänään aloitettu vellin maistelu kun tuntuu sitä kaipaavan.
2 kuukauden iässä maissivelli koska korvike ei pitänyt nälkää eikä vauva sitä edes juonut paljoa. Siis korviketta meni ennen 220 ml 3 tunnin välein, sitten ei enää uponnut kuin 60 ml. Siksi oli pakko antaa kunnon ruokaa.
Lapsellista puhetta tuosta imetyksestä! Kuinka moni palstalaisista juo aitoa lehmänmaitoa? Niin, taitaa olla rasvatonta ja kevytmaitoa! Voitte siis haistaa vitut ap:n arvostelusta
esikoisen (7v) kohdalla suositus kiinteiden aloittamiseen oli 4kk, toisen kohdalla 6kk (nyt 4vuotias)ja ylläty yllätys nyt neuvolasta sanottiin, että suositus on muuttumassa takaisin 4kk ikään...
imettävien äitien ruokavalio on muuttunut niin paljon, että mm äidinmaidosta ei saa tarpeeksi proteiinia
Ja toinen mikä tässä keskustelussa häiritsee on luulo, että velli olisi äidinmaitoa "ruokaisampaa". Ravintoarvoltaan on kyllä huomattavasti kevyempää kuin rasvainen tissimaito.
Mä rytmitin jo parikuisen vauvan eli ruokaa kolmen tunnin välein (herätin syömään). Systeemi oli seuraava: ruokaa, seurustelua, unta. Sykli aluksi kolme, sitten neljä tuntia.
Rytmitys vaikutti heti yöuniin.
Kiinteitä aloiteltiin neljän kuukauden iästä lähtien niin, että viisikuisena vauva söi jo muistaakseni joka aterilla kiinteitä.
Jos olisin edennyt vauvantahtisesti ja aloitellut maistattamisen puolen vuoden ikäiselle vauvalle, emme varmaan olisi nauttineet täysistä öistä ensimmäisenä vuonna ollenkaan. Mä kuuntelin itseäni ja toimin omalla tyylilläni. Lapsi on nyt 11-vuotias eikä näytä oireilevan mitenkään ;)
Itselleni oli rankkaa tehdä kaikki vastoin virallisia ohjeita. Kuitenkin vanhanaikaiset, pitkät syöttövälit, tiukka rytmi ja aikaiset kiinteät sopivat meille. Vaativankin vauvelin kanssa eläminen oli ihan jees, koska saatiin koko perhe tarpeeks unta.
AP, tsemiä! Mä suosittelen, että teet ihan kunnon päiväohjelman, tarjoilet kiinteitä tai et. Päivärytmi ja säännöllisyys vaikuttavat usein öihin. Jaksamista äläkä välitä supermammoista.
Esikoiseni syntyi yli nelikiloisena. Ensimmäiset kolme kuukautta vauva oli rinnassa kiinniä 9-14. Tuona aikana kävin pari kertaa vessassa ja söin jotain nopeaa. Muuta en voinut tehdä, koska lapsi alkoi heti huutamaan, kun irrotti rinnasta. 14-16 välisen ajan lapsi nukkui, koska olimme tuon ajan vaunulenkillä. Päiväunien jälkeen vauva oli taas rinnassa kiinni reilun tunnin ajan. Sen jälkeen köllötteli vähän aikaa tyytyväisenä. Sitten taas vauva oli tissi suussa, kunnes nukahti. Yöllä imetin 1-2 tunnin välein. Paino nousi niukasti, "parhaimmillaan" 20 g viikossa.
Aloitin vauvalle kiinteät hieman alle 4-kuukautisena. Paino lähti räjähdysmäisesti nousuun. Koskaan ei ole ollut mitään vatsavaivaa eikä allergioita. Lapsi on nyt 3-vuotias eikä ole yhtään antibioottikuuria syönyt koskaan. On sairastanut elämänsä aikana yhden vatsataudin ja ollut kaksi kertaa n viikon ajan nuhassa. Ruokavalio on monipuolinen ja lapsi maistelee ennakkoluulottomasti uusia ruokia.
Joku tietysti tulee jeesustelemaan miksen vain pumpannut maitoa, jotta esim mies olisi voinut antaa vauvalle maitoa. Pumppasin kyllä, mutta puolen tunnin pumppauksen jälkeen saaliina oli alle puoli desiä. Tyhjästä on paha nyhjästä. Jos meille vielä toinen vauva suodaan, aion surutta antaa korviketta ja aloittaa kiinteät aikaisin. En todellakaan voi imettää vauvaa ympäri vuorokauden, kun on tuo esikoinen. Ihan totta, ihan teidän kiusaksi aion lisääntyä vielä, vaikka teidän mielestä minun ei pitäisi vauvaa saada, kun en osaa niitä ruokkia.
toimintaani... Lapseni olisi selvästi tarvinnut lisäruokaa ja korviketta. Söi 1½-2 tunnin välein yötä päivää. Lisäksi vauva kärsi jumalattomista mahavaivoista ja ummetuksesta. Loppui kaikki tuskat lapselta, kun aloitettiin kiinteät. Ikää oli tuolloin 5,5kk. Makuannoksia ja luumusosetta mahan toimintaan vauva sai aiemmin. Tuntui kuin oma maito olisi ollut myrkkyä lapselle ja minä se vaan imetin. Hyvin imetyksestä syyllistäminen toimi...
Lisään vielä, että vauva kasvoi hyvin, söi niin usein. Itse vältin monia ruokia.
etten enää provosoidu vastaamaan näihin imetys-kiinteät-taisteluihin, mutta mutta..
Meillä esikoiselle aloitettiin kiinteät 3.5 kk:n iässä perunalla ja bataatilla. Ei juuri vaikuttanut yöuniin, mutta ei mihinkään muuhunkaan. Imetin 7 kk asti. Lapsi on terve leikki-ikäinen nyt.
Kuopus olikin aika isokokoinen syntyessään ja vaati maitoa tunnin välein, oli jatkuvasti nälkäisen oloinen. Parin kuukauden päästä olin ihan loppu, kaikki yöt meni valvoessa ja päivällä ei voinut isomman lapsen takia nukkua päikkäreitä vauvan kanssa. Istuin vaan sohvalla ja imetin lopen uupuneena. Kuopukselle aloitettiin 2.5 kk:n iässä iltavellit (maissivelliä +korviketta) ja kas, alkoi nukkumaan täydet yöunet samantien.
Luota ap itseesi ja omaan arvostelukykyysi. Jos lapsi on nälkäinen ja itse olet rättiväsynyt, kokeile esim. velliä illalla. Tai sitten et. Sinähän sen päätät.
ja aloita kiinteitä sitä mukaan, kun vauvasta hyvältä tuntuu. Minulla viikkoa vajaa 3-kuinen neiti ja voin hyvin ymmärtää väsymyksesi yövalvomiseen. Meillä toki syy eri ja nyt näyttäysi olevan valoa tunnelin päässä, sillä neiti on kova pulauttelemaan. Tämän lisäksi vatsavaivat olleet aivan älyttömät ja vauva ollut hyvin itkuinen läpi päivät kunnes lopulta neuvolassa suostuivat antamaan reseptin maitoallergisen apteekin jauheeseen ja parissa päivässä vatsakouristukset loppuivat ja pulauttelu väheni (=ei loppunut). Myös rintamaito aiheuttaa vatsan väänteitä ja kyllä, olen kokeillut kieltäytyä lähes kaikista ruoka-aineista, mitä mahdollista usean viikon ajan, mutta ei auttanut.
Nyt vauvamme saa rintaa vain pari kertaa vuorokaudessa (vaikka maitoa olisi kyllä tullut lapsen masun sitä kestäessä, joten harmittaa) ja pääosin apteekin jauheesta tehtyä maitoa. Itsekin olen potenut hirveitä omantunnon tuskia imettämisen vähentämisestä, mutta lopulta oli annettava periksi, kun vauva selvästi kärsi siitä. Nyt täytyy vain itsellä kärsiä ulkopuolisten arvostelevista kommenteista, mutta onneksi mieheni ja vauvan mummit ovat tukenani ja toteavat, että antaa muiden puhua..ovat nimittäin todella nähneet vauvan olotilassa eron;)
Nyt varmasti tulee tähän monta hyvää ja toimivaa ohjetta, mutta toisinaan on vain luovutettava..niin ja nyt neidin paino lopulta nousee:) 2,5kk kuljimme useammin kuin kerran viikossa neuvolassa painon nousua tarkkailemassa, nyt saamme pitää jo yhden viikon tauon:)
Mutta eikhöän siinä arvostella aloittajaa AV:lle tyypilliseen tapaan...
Minä aloitin samasta syystä kiinteät 2,5kk ikäiselle. Annoin maissivelliä, sen kanssa pärjättiin tosi kivasti pitkään. Peruna yms tuli sitten mukaan siinä 4kk iässä.
Anna mennä vain ja onnea!! :)
Kokeiles antaa illalla ennen omaa nukkumaanmenoasi vauvalle maitopullo (korviketta).
Tää on meillä ainakin auttanut siten, että ensimmäinen unipätkä on ollut sekä äidillä että vauvalla muutaman tunnin mittainen.
Tsempit!! Ei sitä väsyneenä jaksa mitään. Kyllä äidinkin hyvinvoinnista pitää pitää huoli. Ja ei siinä mitään dramaattista vauvelille tapahdu, jos päädytkin kokeileen velliä tai aloittelet hiljakseen kiinteitä. Niinhän useimmielle meistäkin on kiinteät aloitettu nykysuosituksia aiemmin.
suosituksia ollaan taas muuttamassa niin, että kiinteiden syöminen aloitettaisiin jo 4kk:n iästä eteenpäin.
Meillä tytön (nyt 6kk) kanssa aloitettiin kiinteät kun 4kk tuli täyteen. Tämä oli taysin allergialääkärin suositus maitoallergiselle lapselle. Tyttö söi, kasvoi ja nukkui hyvin pelkällä korvikkeellakin (almiron pepti), joten siitä ei ollut kyse.