Kiinteää ruokaa että yöunet paranis (vauva 3kk!)
mulla 3kk vauva ja yöunien lyhyys vauvaa pelkällä maidolla syötettäessä tekee äidistä "huonon" äidin. Siis nyt masentaa, sanat ja lauseet katoaa, hermot napsahtaa jne.. Tiedän tarkkaan että syynä univelka eikä muut ongelmat. Yhdet ja kahdet hyvät yöunet ei tilannetta paranna, kokeiltu on.. Milloin loppuu naisten äidien alistaminen yöunia viemällä kuuden kuukauden täysimetystä vaatimalla? Te jotka olette uskaltaneet kyseenalaistaa ulkoapäin tulevia vaatimuksia ja antaneet kiinteää jo kolmekuukautiselle kertokaa mitä olette antaneet ja mitä seurauksia?
Kommentit (78)
Itse aloitin neuvolan ohjeiden mukaisesti kiinteiden antamisen, kun esikoinen oli vähän päälle 3kk. Syynä oli todella runsas pulauttelu ja koska lapsi oli hoikka, toivottiin kiinteiden vähentävän puklausta.
Aluksi soseiden määrä on niin pieni, että pikaista apua niistä ei ole mihinkään vaivaan - ei pulautteluun, eikä yöuniin. Pojalla todettiin puolivuotiaana vilja-allergia ja muutenkin monesta ruoka-aineesta tuli oireita ja olenkin monesti miettinyt johtuivatko allergiat liian aikaisin aloitetuista kiinteistä. Neuvolassa tosin sanottiin, että asia saattaa olla myös päinvastoin eli pulauttelu johtui allergioista, mutta varmaksihan näitä ei koskaan voi tietää. Toisen lapsen kohdalla en kuitenkaan aio kiinteitä ihan noin aikaisin aloittaa - ihan vain oman mielenrauhani vuoksi.
Oletko kokeillut antaa illalla / yöllä korviketta imetyksen jälkeen niin paljon kuin lapsi syö? Oman kokemukseni mukaan korvike pitää nälkää pidempään kuin äidinmaito, joten ehkä se auttaisi. Riittävä uni on kyllä niin tärkeä asia sekä lapselle että vanhemmille, että jos korvike ei auta, kiinteitä tai velliä peliin vain!
ole ollenkaan tärkeää?
ja imetys oli minulle tärkeä, kunnes se loppui kuin seinään siinä 3kk iässä kaikkien kohdalla, harmi kyllä..
MISTÄKÖHÄN mahtoi johtua että imetys loppui...
tosiaan, vellit aloitettiin vasta korvikkeen kanssa annettavaksi, ettei ainaskaan velleistä johtunut.. Voi, osaisitko kertoa, miksi se loppui?
ole ollenkaan tärkeää?
ja imetys oli minulle tärkeä, kunnes se loppui kuin seinään siinä 3kk iässä kaikkien kohdalla, harmi kyllä..
tosiaan, vellit aloitettiin vasta korvikkeen kanssa annettavaksi, ettei ainaskaan velleistä johtunut.. Voi, osaisitko kertoa, miksi se loppui?
korvikkeesta... En ole aiemmin vastannut mutta onhan se selvää jos antaa korviketta, vähenee maidontuotanto. Kierre joka loppuu kun oma maito loppuu.
ole ollenkaan tärkeää?
korvikkeesta... En ole aiemmin vastannut mutta onhan se selvää jos antaa korviketta, vähenee maidontuotanto. Kierre joka loppuu kun oma maito loppuu.
ja tottakai anna lapselle lopulta korviketta, eihän sitä voi nälässä pitää, onneksi on korvikkeita olemassa.. Kaikki loppuu aikanaan, myöskin se ihmeellinen tissimaito, toisilla aiemmin ja toisilla myöhemmin.. Ainiin, ekan kohdalla imetys loppui todella rajuun rintatulehdukseen...
... vaikka kuinka olisi halua ja yritystä! Sitä voi imetysfanaatikkojen olla vaikea ymmärtää, mutta niin se vaan on. Pakko vaan jossain vaiheessa luovuttaa ja antaa korviketta, ettei lapsi kuole nälkään...
kahden-yhden tunnin välein juomaan 100-130 ml äidinmaitoa. Nyt on annettu pari päivää perunaa ja tänään aamulla pikkuisen 5kk kaurapuurovelliä äidinmaitoon tehtynä. Saas nähdä onko vaikutusta!
täysimetetään niin kauan kuin se riittää, mutta kun se ei enää riitä, aloitetaan vellit ja soseet?
Tuo aika tulee joillekin aiemmin, joillekin myöhemmin. Kaikilla se kuitenkin on edessä.
Ja onhan se ipanallekin parempi kun saa rauhassa nukkua ilman riipivää nälkää ja pätkäunia.
Äitikin jaksaa paremmin hyvien unien jälkeen ja sekin heijastuu vauvan hyvinvointiin.
Voihan sitä osittaisimetystä jatkaa silti. Keneltä se muutama perunalusikallinen iltaisin on pois?
Hoi, järki käteen mammat!
Heti ollaan "imetysnatseja" jos joku uskaltaa vastata niinkuin asia nyt sattuu todellisuudessa olevan eli 3kk ikäisen vauvan suolisto EI nyt vaan ole kehittynyt tarpeeksi kiinteiden aloitukseen.
Mutta kun nyt nämä itsekkään pikkuäidit haluaa nukkua yönsä itse heräämättä niin sen faktan sanominen on natsiutta, just joo.
Onko se nyt oikeasti niin kamalaa olla väsynyt vielä yksi kuukausi ja säästää lasta esimerkiksi niiltä ruoka-aine yliherkkyyksiltä tai ihan vaan vatsanväänteiltä.
4kk ikäisenä ne kiinteät sitten voi aloittaa ja silloinkin se aloitetaan pikkuhiljaa maistattaen, eikä dumpata lasta täyteen perunaa ekan 3 päivän jälkeen. Ei vaikka äiti haluaisikin nukkua.
Jos jotain on pakko antaa niin antakaa nyt edes sitten korviketta (joka kyllä pitää kylläisenä pidempään, koska imeytyy huomattavasti hitaammin kuin äidinmaito ja ihan ilman fanaattisuutta jokainen voi sitten miettiä onkohan siihen luonnon puolesta joku tarkoitus...)
Ja sitten 4 kk ikäisenä maissivelli esimerkiksi on sellainen mieto jolla saa sitä kylläisyyttä sitten lisää.
Mutta siis jokainen varmasti tunnistaa mihin viesteihin tämä oli tarkoitettu vastaukseksi. Ärsyttää kun joku kirjoittaa ihan mitä vain imettämisestä ja sen hyödyistä niin heti on joku natsiksi nimittelemässä ja ei ole vaikeaa arvata että kyseessä joku joka ei ole omaa viitseliäisyyttään imettänyt ja omatunto sitten kuitenkin soimaa...
Sovi miehesi kanssa, että hän antaa pari kertaa pullosta pumpattua maitoa yössä ja saat nukkua pidemmän siivun.
3,5 kk = 4 kk (pyöristettynä) ei 3 kk!!!!!
3,5 kk = 4 kk (pyöristettynä) ei 3 kk!!!!!
Kun 3,5 kk pyöritetään täysiin kuukausiin tulee 4 kuukautta ei 3 kk kuten joku kirjoitti
Miten ihmeessä tämä liittyy tähän??? Vauvalle ei suositella kiinteitä ennen 4kk ikää eikä siinä mitään tarvii pyöristellä.
Käsittämätöntä että joku ei muka tätä ymmärrä :-D
Täällä kirjoitettiin että 3,5 kk on 3-kuinen. Ei ole vaan nelikuinen!
Onko siis 8,5-vuotias kuitenkin 9-vuotias?? Käsittämätöntä.
viljojen liian aikainen aloittamisen ainakin epäillään olevan yhteydessä keliakiaan sairastumiseen
Mulla kieltämättä herättää hieman hilpeyttä kun täällä huudetetaan niille jotka eivät täysi-imetä ja aloittaa kiinteiden maistattamisen jo 3 kk ikäisille vauvoille. Onkohan nämä nykyajan nuoret miettineet että miten vauvoja on ruokittu aikaisemmilla vuosikymmenillä kun ei ollut näitä mainioita pilttejä yms. Vauvoille annettiin pienestä ihan samaa ruokaa kuin mitä aikuisetkin söivät, näihin lukeutui puurot yms. Ja vieläpä ennen allergioita oli huomattavasti enemmän mitä nykypäivänä. Minusta kukin saa tehdä niin kuin tykkää oman lasten kohdalla. Terveellä järjellä toimia eikä liikaa kannata muiden mielipiteitä kuunnelle sillä jokaisella naisella ne tuntuvat olevan niin kovin erilaiset. Jos lapsi voi hyvin, on terve ja iloinen ja haluaa puuhastella, silloin tiedät että toimit oikein.
pikkuäitejä, joita itse niin viestissään mainostaa!.
Sitä ollaan niin olevinaan lastenhoidon eksperttejä, mutta tosiasiahan on se että ap:n kannattaa kysyä asiaa neuvolasta neuvoa.
Noita imetysnatseja oli jo synnytyssairaala pullollaan ja eipä sielläkään mennyt jakeluun, että kun maitoa ei tule niin sitä ei tule. Pikkuäidiksi en voisi itseäni tituulerata, kun olen 35 vuotias, joten se siitä.
Itse olen antanut alusta asti vastiketta ja hyvin vauva on kasvanut, sairaalassa oli pirun kiukkuinen kun ei iteltä tullut maitoa ja vastiketta ei annettu. Siksi olen sitä vastaan, että pakko imetetään ja annetaan vauvan olla vaikka nälissään, kun imetys on pääasia. Pääaasia on että vauva on kylläinen ja ei ole nälissään.
viljojen liian aikainen aloittamisen ainakin epäillään olevan yhteydessä keliakiaan sairastumiseen
Mulla kieltämättä herättää hieman hilpeyttä kun täällä huudetetaan niille jotka eivät täysi-imetä ja aloittaa kiinteiden maistattamisen jo 3 kk ikäisille vauvoille. Onkohan nämä nykyajan nuoret miettineet että miten vauvoja on ruokittu aikaisemmilla vuosikymmenillä kun ei ollut näitä mainioita pilttejä yms. Vauvoille annettiin pienestä ihan samaa ruokaa kuin mitä aikuisetkin söivät, näihin lukeutui puurot yms. Ja vieläpä ennen allergioita oli huomattavasti enemmän mitä nykypäivänä. Minusta kukin saa tehdä niin kuin tykkää oman lasten kohdalla. Terveellä järjellä toimia eikä liikaa kannata muiden mielipiteitä kuunnelle sillä jokaisella naisella ne tuntuvat olevan niin kovin erilaiset. Jos lapsi voi hyvin, on terve ja iloinen ja haluaa puuhastella, silloin tiedät että toimit oikein.
Ensinnäkin, allergoitta on ollut ennenkin, lapset nyt vaan sen ajan käsityksen mukaan oli aina räkäisiä/rupisia/kiljuvia. jotkut jopa kuolivat näivetykseen, joka oli iahn oikea lääketieteen diagnoosi. Varmasti taustalla allergia ja ruoka-aineiden imeytymättömyys. Minusta jokainen ei saa tehdä niinkuin tykkää vaan niinkuin lapselle on parasta. Ja se paras ei ole kiinteiden tuppaaminen liian aikaisin. Viimeinen lauseesi on käsittämätön. Mistäs tiedät ETUKÄTEEN, toimitko oikein. Eli jos lapsi sitten ei olekaan terve ja iloinen?
jos niistä tulee oireita ja kokeilla muutaman viikon päästä uudestaan..