Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiinteää ruokaa että yöunet paranis (vauva 3kk!)

Vierailija
28.12.2009 |

mulla 3kk vauva ja yöunien lyhyys vauvaa pelkällä maidolla syötettäessä tekee äidistä "huonon" äidin. Siis nyt masentaa, sanat ja lauseet katoaa, hermot napsahtaa jne.. Tiedän tarkkaan että syynä univelka eikä muut ongelmat. Yhdet ja kahdet hyvät yöunet ei tilannetta paranna, kokeiltu on.. Milloin loppuu naisten äidien alistaminen yöunia viemällä kuuden kuukauden täysimetystä vaatimalla? Te jotka olette uskaltaneet kyseenalaistaa ulkoapäin tulevia vaatimuksia ja antaneet kiinteää jo kolmekuukautiselle kertokaa mitä olette antaneet ja mitä seurauksia?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi voi hyvin, on terve ja iloinen ja haluaa puuhastella, silloin tiedät että toimit oikein.

Nykyään allergioita ei lueta sairauksiksi. Allergia voi puhjeta vaikka huomenna ja tänään lapsi on iloinen ja terve. Miksi riskeerata lapsen terveys, jotta pääsisi itse vähän helpommalla.

Tiedän, että välillä voi väsyttää, mutta silloin kannattaa käyttää puolison tai muun läheisen apua. Pienen vauvan äiti voi myös päivällä nukkua päiväunet vauvan kanssa yhtä aikaa - varsinkin kun on vain yksi lapsi.

Vierailija
42/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen (7v) kohdalla suositus kiinteiden aloittamiseen oli 4kk, toisen kohdalla 6kk (nyt 4vuotias)ja ylläty yllätys nyt neuvolasta sanottiin, että suositus on muuttumassa takaisin 4kk ikään...

imettävien äitien ruokavalio on muuttunut niin paljon, että mm äidinmaidosta ei saa tarpeeksi proteiinia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tuo oli vain alkua (70-luvun alussa). Arvatkaapa kärsinkö vatsavaivoista, ja muistaako äitini vauva-aikaani ilolla?

Jokainen tietysti tekee itse päätköset lastensa ruokkimisesta. Omalla neljän lapsen kokemuksella en suosittele kiinteiden aloittamista ennen 4 kk ikää (on tullut kokeiltua huonoin seurauksin). Ennemmin vaikka sitä korviketta sitten, jos imettää ei millään jaksa/voi tarpeeksi.

Vierailija
44/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljojen liian aikainen aloittamisen ainakin epäillään olevan yhteydessä keliakiaan sairastumiseen

Mulla kieltämättä herättää hieman hilpeyttä kun täällä huudetetaan niille jotka eivät täysi-imetä ja aloittaa kiinteiden maistattamisen jo 3 kk ikäisille vauvoille. Onkohan nämä nykyajan nuoret miettineet että miten vauvoja on ruokittu aikaisemmilla vuosikymmenillä kun ei ollut näitä mainioita pilttejä yms. Vauvoille annettiin pienestä ihan samaa ruokaa kuin mitä aikuisetkin söivät, näihin lukeutui puurot yms. Ja vieläpä ennen allergioita oli huomattavasti enemmän mitä nykypäivänä. Minusta kukin saa tehdä niin kuin tykkää oman lasten kohdalla. Terveellä järjellä toimia eikä liikaa kannata muiden mielipiteitä kuunnelle sillä jokaisella naisella ne tuntuvat olevan niin kovin erilaiset. Jos lapsi voi hyvin, on terve ja iloinen ja haluaa puuhastella, silloin tiedät että toimit oikein.

Ensinnäkin, allergoitta on ollut ennenkin, lapset nyt vaan sen ajan käsityksen mukaan oli aina räkäisiä/rupisia/kiljuvia. jotkut jopa kuolivat näivetykseen, joka oli iahn oikea lääketieteen diagnoosi. Varmasti taustalla allergia ja ruoka-aineiden imeytymättömyys. Minusta jokainen ei saa tehdä niinkuin tykkää vaan niinkuin lapselle on parasta. Ja se paras ei ole kiinteiden tuppaaminen liian aikaisin. Viimeinen lauseesi on käsittämätön. Mistäs tiedät ETUKÄTEEN, toimitko oikein. Eli jos lapsi sitten ei olekaan terve ja iloinen?

Onpas hölmö lausahdus... Eihän sitä etukäteen tarvitsekaan tietää. Annat ruokaa niin sillähän sen näkee tapahtuuko mitään. Ihan samahan se on edessä lapsen kasvaessakin. Ei meillä ainakaan mietitä sitä että.. hmm voinko antaa tänään naudanlihakasvisseosta jos sille tulee maha siitä kipeäksi. Kyllä sen sitten hetken päästä näkee ja järkevä aikuinen osaa korjata toimintaa. Lapsen käytös on signaali toiminnastasi ja siitä voi tulkita hyvin paljon.

Vierailija
45/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle neuvottiin, että antaisin kiinteitä jo vähän päälle 3 kk, koska olen kasvissyöjä ja sen takia haluttiin taata lapselle sekaruokavalio.

Eli, lapsen parasta tässä ajattelivat kaikki.

esikoisen (7v) kohdalla suositus kiinteiden aloittamiseen oli 4kk, toisen kohdalla 6kk (nyt 4vuotias)ja ylläty yllätys nyt neuvolasta sanottiin, että suositus on muuttumassa takaisin 4kk ikään... imettävien äitien ruokavalio on muuttunut niin paljon, että mm äidinmaidosta ei saa tarpeeksi proteiinia

Vierailija
46/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteät valvottivat kun aiheuttivat masunväänteitä ja allergiaakin.

T: Kolmen äiti

Vierailija
47/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuon pienen ajan mitä vauvalle olisi vielä olennaisempaa saada maitoa kuin muuta, voisitte esim. nukkua perhepedissä ja vauva voisi syödä ja sinä nukkua? Tiedän ettei kaikilta onnistu, mutta jos on kyse vain "sitten se ei ikinä opi omaan sänkyyn"-periaatteista, niin kannattanee kokeilla.

JA mua kyllä kauhistuttaa joidenkin mammojen asenne vauvan ravitsemukseen... että anna mitä vaan ja lopeta sitten jos tulee vaivoja. Niinkö te haluaisitte itseänne kohdeltavan? Mitään väliä, vaikka vauva kärsii kipuja ja suolisto kärsii kenties pysyvästi, kunhan nyt saisi 1-3kk aiemmin parempia yöunia... onko se oikeasti sen arvoista? Pienet vauvat on herkkiä ja niiden elimistö on erityisen herkkä kaikelle, uskomatonta miten yhdentekevänä moni sitä pitää.

Vierailija
48/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku hedelmä,velli,puuro. me alotettiin 3kk soseet.ei tullu mtn oireita tms

Vierailija
49/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä lapsen ja äidin hyvinvointi, molemmat nukkuvat paremmin.

Mulla 4 lasta, kolmelle on aloitettu kiinteät 3-4 kk:n iässä. Imetys jatkui kaikilla vuoden ikään.

Vierailija
50/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 4 lasta, kolmelle on aloitettu kiinteät 3-4 kk:n iässä. Imetys jatkui kaikilla vuoden ikään.

Vierailija
51/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hittoon nämä moralisoivat mammat täältä, jos kyse todellisesta ongelmasta äidillä!

Meillä neuvola neuvoi pari vuotta sitten kiinteiden aloituksen jo kolmen kuukauden iästä samassa ongelmassa. Tämä ei tosin auttanut vauvallemme lainkaan, sillä hän on ollut varsin vähäuninen ja energinen pakkaus. On sitä vieläkin reilun kahden vuoden iässä. Mamman on pitänyt vain sopeutua ja nukkumisjärjestelyjä olemme vaihdelleet. Toki tilanne muuttui parempaan vuoden iässä....

Vielä huomautan, että eri suosituksia kiinteiden aloituksessa on vuosikymmenten saatossa harrastettu. Ihmiskeho pysynyt samana, suositukset vaihtuneet. Ei liene olevan hirveää eroa, onko 3 vai 4 kuukautta...Yksilöjähän me olemme ja silti voi tulla ongelmia, vaikka aloittas 6 kuukauden ikäisenä.

Vierailija
52/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa nää vastaukset tyyliin: kai tiesit, että vauvat valvottaa sun muuta skeidaa... ja että EIKÖ TEITÄ KIINNOSTA LAPSENNE TERVEYS????

Itse sain vauvan pari kuukautta sitten, ja TIEDÄN, että väsyneenä ei vaan mistään tule yhtään mitään. Ymmärrän, että yöunien lyhyys todella tekee äidistä huonon ja lyhythermoisen, jopa masentuneen. Ei kai silloin elimistö tuota tarpeeksi maitoakaan, kun stressaantuneena ja väsyneenä väkisin imettää.

Meillä oli yöt toivottomia. Olin ihan loppu. Vauva valvoi koko yön, halusi seurustella, en nähnyt imettää pimeässä, kitisi jatkuvasti nälkäänsä. Pääsin nukkumaan aamuisin kello 10. Ja sitten päiväimetys meni niin ja näin.

Päätin, etten enää imetä öisin.

Nyt pääsemme nukkumaan jopa kello 3 yöllä, ja herätyksiä on n. kaksi ennen kello kymmentä. Annan korviketta kun vauva itkee nälkää. Päivisin imetän mahd. paljon. On hyvin onnistunut tähän saakka. Kun vauva ei enää huoli tissiä, niin ei huoli. Elämässä on tarpeeksi muutakin stressattavaa.

Tiedän, että olisin ehkä onnistunut täysimetyksessä, ellei alusta asti olisi ollut aivan liikaa univelkaa. Ja jos maito olisi heti noussut, ei viikon kuluttua synntyksestä.

Aion myös antaa kiinteitä heti kun mahdollista. Jos vain saan siten nukkua paremmin. Äidin pitää ajatella itseään, sillä kun itse voi hyvin, niin voi vauvakin. Lapsen hyvinvointi menee kaiken edelle, ja mielestäni hyvinvointiin kuuluu myös olennaisena se, ettei lapsen tarvitse itkeä 24/7 nälkäänsä, jos jostain syystä oma maito ei tunnu riittävän, vaikka imettäisi jatkuvasti.

Päätin, etten aio istua imettämässä koko päivää, vaan imetän ensin ja annan sen jälkeen korviketta, jotta ylipäätään pääsen ulos talosta vaikka reippaalle kävelylle vauvan kanssa!

Tulos= mulla on hyvä mieli, jaksan leikkiä vauvan kanssa ja pää toimii.

Vierailija
53/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. maitoallergiat yms haittaavat usein unta, mutta niitä on vaikea välillä huojmata, luullaan vaan että tätä tää on pienten kaa ja tähän on tyydyttävä..

Vierailija
54/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
55/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän aikaa kun sinnittelee niin kyllä ne yösyötöt vähenee. Ei kannata luovuttaa heti.

Vierailija
56/78 |
28.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen kun annat 3-kuiselle kiinteitä, mutta ei ne yöunet siitä parane, voi käydä päinvastoin, kun vauvan vatsa ei kestä "voimakasta" ruokaa.

Vauvat ja pienet lapset valvottavat, ei se ole imetyksestä aina ensisijaisesti kiinni.

Kun mun esikoinen oli vauva, kiinteiden aloitusikä oli 3 kk. Ja tiedätkö mitä: lapsi alkoi nukkua täysiä öitä noin 2-vuotiaana. Häntä on imetetty noin 9-kuiseksi.

Vierailija
58/78 |
24.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

klo.17.00 maissa ja siitä vielä velli ennen yöunta, vauva silloin 4kk

Vierailija
59/78 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole ollenkaan tärkeää?

Se imetys ei sitä lapsen terveyttä takaa !!! minua on imetetty 1 kk verran ja täysin terve ihminen ollut aina. miesystäää imetetty vauvana 3 kk ja on allergiaa ja ihottumaa... joten kaiken maailman imetys hössötyksille oon paskat haistattanu. ja mikä vauva muka pärjää 6 kk pelkällä tissimaidolla ? ei meidän poika ainakaan. on nyt 3 kk, ja soseita ja vellejä syö..alotettii jo 2,5 kk iässä..kuka lastaan nälässä alkaa pitämään , kun ruokaakin saa annettua????

Vierailija
60/78 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkuu äidin vieressä ja imetys tapahtuu öisin puoliunessa. Vauva ei herää itkien kuten heräisi pinnasängyssä vaan ähisee ja herättää minut ja ehdin lykätä rinnan suuhun ja vauva jatkaa unia samalla syöden. Itsekin nukahdan näin helpommin uudestaan kuin siinä tapauksessa että nousen kokonaan sängystä ja menen pinnäsängylle hakemaan lasta. Voisiko perhepedistä olla aloittajalle apua uniongelmaan?

Oma 4kk vauvani syö 20-05 välillä kahdesta kolmeen kertaan. Herää sitten noin 5 aikaan ja hereillä tunnin kunnes nukkuu vielä tunnin tai puolitoista. Melkein koko päiväajan on hereillä muutamaa lyhyttä nokosta lukuunottamatta. On se voimia vievää myös näin päin, vaikka ne yöt nukkuukin hyvin.

Onko ketjun aloittajalla kumppania joka voisi antaa vauvalle yöllä tai illalla rintamaitoa pullosta? Itse en ymmärrä sitä mitä hyötyä kahden vanhemman valvoa samanaikaisesti vauvan takia. Toki näin vanhemmilla toisistaan seuraa mutta järkevämpää olisi vuorotella vauvan hoidossa.