Kohtalotovereita? Ihme puutumisoireita, neurologin mielestä kaikki ok.
Oireet alkoivat viime keväänä. Ajoittain oikea käsi, jalka ja poski "puutuivat", ei niin että tunto olisi kadonnut, mutta se heikentyi jonkin verran ja myös kihelmöi. Vähän kuin olisi puudutuksen vaikutus päättymässä. Oire saattoi kestää päivänkin kerralla.
Kävin ensin työterveyslääkärillä, joka ei nähnyt syytä huoleen, mutta laittoi neurologille. Ennen kuin sinne pääsin, oireet harvenivat ja siirtyivät vasemmalle puolelle. Neurologi teki huolelliset tutkimukset ja toisteli samaa kuin yleislääkäri, eli ei syytä epäillä mitään neurologista sairautta. Hän sanoi, että magneettikuvat otetaan varulta muutaman kuukauden päästä, jos oireet pahenevat. Muuten ei tarvitse.
Eiväthän nuo pahentuneet ole, lievittyneet ja harventuneet pikemmin. Mutta silti ajoittain (ehkä kerran viikossa, tunnin kerrallaan) tulee sellainen höntti tunne, kuin vasen poski, kieli ja käsi puutuisivat. Kun kokeilen ihon tuntoa, se on kuitenkin normaali. Tunnetta on vaikea selittää. Eli tuntuu puutuneelta, mutta ei ole puutunut.
Onko kokemuksia - voisiko tämä liittyä jännittyneisyyteen ja ahdistuneisuuteen? Niitä minulla kyllä piisaa, tosin lievinä onneksi.
Kommentit (36)
Itsellä myös auratonta migreeniä. Auran yhteydessä päänsärky usein lievempi.
...todettu migreeniä, saattaa olla sitä, se saattaa joskus omata kaikki oireet tai vain yhden oireen, joka saattaa olla puutuminen.Puhuiko neurologi mitään?
Otettiin varmaankin verikokeet?
Oliko magnesiumista puutetta?
Myöskin b-vitamiinin saannista ja riittävästä veden juonnista kannattaa huolehtia.
Myös fibromyalgiassa voi olla puutumisoireita, mutta silloin yleensä on kipuja nivelissäkin tai muissa kipupisteissä.
mulla on johtunut naaman oikean puolen puutumiset siitä.
Itsellä myös auratonta migreeniä. Auran yhteydessä päänsärky usein lievempi.
Voiko olla sellaista, että riittää 2 Panadolia ja parin tunnin lepäily pimeässä huoneessa? Tai jopa että pää on vain jonkin aikaa kipeä toiselta puolelta, mutta se ei juuri estä normaaleja arkitouhuja? Tällaisia päänsärkyjä minulla on varmaan kerran, pari kuussa.
Auraton migreeni onkin sitten ihan toista luokkaa: parin päivän väsymyksen ja etovan olon jälkeen iskee niin hirveä jysäri, että syön kaikki mahdolliset pillerit enkä pysty liikkumaan, katsomaan valoon tai kuuntelemaan ääniä. Makaan vain pimeässä monta tuntia.
ap
eikä hän sitä ehdottanutkaan oireitteni perusteella. Kymmenittäin verikokeita otettiin ja niissä oli kaikki ok. Fibromyalgiaa ei hänen mukaansa ole myöskään.
ap
Kovasti oltiin tukkimassa paniikkihäiriödiagnoosia ja rauhoittavia.
Kävin hyvällä hierojalla, joka samalla aukaisi fasettilukon lapojen välistä. Loppui oireet siihen.
Ihmettelen vain joskus, että kuinka paljon ihmiset vetää rauhoittavia naamaan muka paniikkihäiriönä kun syy siihen on niska-hartiaseudun jännitystila tai fasettilukko rintarangassa.
Toki jos haluaa huomiota niin ei kannata etsiä parannuskeinoa vaan heittäytyä sairaan rooliin. Saahan niistä napeista kivat fiilikset.
Puutuminen oli lähes jokapäiväistä. Mitään vikaa ei löytynyt -> syynä "vain" hartioiden ja niskojen paha jumi. Fysioterapia poisti ongelman. Kokeilin myös kiropraktikkoa, mutta mulle fysioterapia oli parempi. Helpotti myös, kun tajusi, että mitään vakavaa ei ole tapahtumassa (itse pelkäsin aivoinfarktia..).
hengitysvaikeuksia ja siten hyperventilaatiota. Ja tuleehan sitä ahdistusta kun on kummia oireita ja ei tiedä, mikä on.
Lääkäreiden on helppo tähän sanoa joku ahdistusoireyhtymä ja masennus ja paniikkihäiriö ja kirjoittaa resepti. Ja jopa tiedän ihmisiä, jotka suuttuu jos heille tarjotaan fysioterapeuttia ja tällaista helppoa parannuskeinoa. Halutaan olla sairaita ja saada sitä huomiota tällä keinolla. Niska-hartiaseudun kuntoonsaanti olisi liian helppo keino. Niin ja vaatisi myös omaa työtä kun pitäisi vähän jumpata. Napit naamaan on kivempi keino.
Olettaisin, että sinulla on myös pieni lapsi, koska kirjoitat nimenomaan tälle palstalle. Toivon, että saat huojennuksen tarinastani.
Itse sain vastaavanlaisia oireita kuukausi synnytykseni jälkeen. Oireet tulivat molempien käsien ja jalkojen pistelyllä. Myöhemmin tuli polte ja puutumus kasvoihin ja raajoihin. Pelkäsin niin kovasti sairastuvani johonkin, että juoksin vasta synnyttäneenä työterveyslääkäreillä ja kolmesti neurologilla. Kaikki vakuuttivat, että oen vain väsynyt ja uupunut. Itse pelkäsin kuitenkin niin ,että olostani tuli mahdotonta ja minulle iski kuolemanpelko. Tämä vain pahensi oireitani ja pian huomasin, että vahdin itseäni koko ajan ja sainkin jatkuvasti pahoja elohiiriä pitkin kehoa ja pian tuntui, että sormeni jähmettyivät ja niillä toimiminen tuntui vaikealta. Vaadin ,että minut tutkitaan kunnolla ja neurologi ottikin minut vastaan yliopistollisessa sairaalassa ja totesi, että avivani ovat muuta kuin vakavaa ja otti minua huojentaakseen selkäydinnäytteen, joka oli puhdas ja neurologian ylilääkärin sanelema ja tutkima. Sain kuin sainkin lääkäriltä lopuksi huojentavan tiedon siitä, että kehoni on vaan täysin loppuunpalanut ja uupunut. Lisäksi pelkoni käynnisti minussa paniikkihäiriön. Ensihoitona riittävät yöunet ja turha murehtiminen pois. Sain myös lääkkeet paniikkihäiriööni, joita minun ei enää vuosi tapahtuman jälkeen tarvitse syödä. Oireet helpottivat pikkihiljaa kun sain levättyä ja sain vakuutettua itseni siitä, että olen kuitenkin ihan terve. Tilani oli laukaissut rankka raskausaika, rankka synnytys ja kasvava univelka.Jos nykyisin hermostus jostakin asiasta isosti niin huomaan nuo oireet lievänä ja ne menevätkin ohi, kun rauhotun... asian kanssa olen oppinut elämään ja elänkin aivan ihanaa elämää vuoden ikäisen tyttäreni ja mieheni kanssa.
Toivonkin sinulle nyt paljon jaksamista ja luottoa itseesi, että kaikki järjestyy. Nauti elämästä ja voi hyvin :)
- Eräs sairaanhoitaja-
Oon 15 vuotias ja mullaki niskat pahasti jumissa. Kädet puutuu välillä ja muutama päivä sitte poski ja käsi ehkä vähän jalkaki alkoi pistellä. Pelottaa aina että on aivoverenvuoto tai joku aivokasvain o_O
Oon 15 vuotias ja mullaki niskat pahasti jumissa. Kädet puutuu välillä ja muutama päivä sitte poski ja käsi ehkä vähän jalkaki alkoi pistellä. Pelottaa aina että on aivoverenvuoto tai joku aivokasvain o_O
MYRKKYJEN kertyminen elimistöön! Home ym aiheuttaa niskan jäyhhyyttä ja puutumis- ja keskittymisoireit vaikeuksia ja muita oireita. Huimaus kuuluu asiaan ja väsymys, ja mgreenin tyyppinen välilä kovainn päänsäryky... Tämä tieto on kokemusparäistä. Eri myrkyt vaikuttavat vä'hän eri tavoin. Tupakansavu, kemikaalit... hajusteet... Mene luontoon, järve rannanalle, metsään, meren rannale. syö keikkea, mikä parantaa verenkiertoa... sipulia - kokeile! Heiluta jakoja ja käsiä aivankuin hiihtäisit (sisällä tv.tä katsoessa. Vältä niitä myrkkyjä, etsi puhdas asunto!
"eräs sairaanhoitaja", puhdas munkin likvorini oli, ja silti dg oli ms-tauti. Samoja oireita, lievää pistelyä/puutumista, kylmän/kuuman tunnetta iholla., muurahaisia selässä. Ja nämä oireet nousee pintaan, jos olen stressaantunut tai todella väsynyt.
Mulla on oikea poski ollut outo ehkä niin kun puutunut vaatimattomat 60 vuotta ja se jatkuu vaan. Minulla oli nuorena epilepsia ja epäilen että se johtuu siitä.
Nuorena pahempi. Ja nyt kun olen illalla väsynyt niin pahimmillaan.
Joku terv keskuslääkäri epäili verenkiertohäiriötä. Enpä tiiä mitä tekis mutta tympeä on vaiva.
Minulla on auraton migreeni, mutta kohtauksia on vain pari kertaa vuodessa.
Muita lievempiä päänsärkyjä on useinkin. Ne saattavat osua yksiin puutumisen kanssa tai sitten eivät. Vaikea sanoa, liittyvätkö oireet toisiinsa mitenkään.
Mutta kuuluuko migreeniin aina tuo kova päänsärky? Tiedän tosiaan millaista se on ja sitä on minulla vain harvoin. Voiko olla myös sellaista migreeniä, että vähän puutuu ja vähän särkee, mutta kohtaus ei tule päälle kunnolla?
ap