Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolivuotias ei kääntyile vielä

Vierailija
27.12.2009 |

selältä mahalleen. Pitäisiköhän huolestua? Vauva on iloinen ja aktiivinen, mutta ei koe mitään tarvetta edes yrittää kääntyä. On ehkä n. 10-20 kellahtanut mahalta selälleen, mutten tiedä onko se ollut tahallista vai tahatonta. Nyt ei ole sitäkään tehnyt viikkoihin. Osaa mennä kyljelleen, mutta ei siitä eteenpäin. Tuntuu että kaikkien muiden puolivuotiaat kääntyvät jo.

Olen yrittänyt laittaa kaikkea kiinnostavaa vauvan ympärille, mutta jos vauva ei ylety niin hän ei edes yritä tavoitella esinettä. Vauvaa on pidetty paljon sylissä, mutta kyllä lattiallakin.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

näytin esimerkkiä vauvalle että miten kääntyä =D siis vauvalla ei itellä =) ja jos oppii jotai uutta ni voi vanhat opit unohtua =D kysy toki neuvolasta.

Vierailija
2/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoivat että varmaan oppii ihan pian, mutta siitäkin on jo monta viikkoa. Kolmen viikon päästä seuraava aika, kysyn sitten taas. Ollaan treenattu kääntymistä yhdessä, niin että autan kädestä tai jalasta kiinni pitäen, mutta vauvalla ei tunnu olevan mitään tarvetta yrittää itse.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen kerran 6kk iässä. Olin juuri kysynyt neuvolassa asiasta, koska olin myös huolissani. Vauva ei juuri edes yrittänyt kääntyä ennen tuota puolta vuotta, ei kiinnostunut mistään "houkuttimista" tms. Voithan sä kysyä sitten seuraavassa neuvolassa. Ei sitä ennen kannata hermoilla. Vauvat on yksilöitä! Meillä vauva lopulta sitten mm. käveli jo 10k iässä. =)

Vierailija
4/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni "ikäraja" tutkimuksiin on 8kk, joten ei hätää vielä hetkeen. Todennäköisesti oppii ennen sitä!

4

Vierailija
5/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tyttäreni alkoi kääntyilemään vasta 9 kuukauden iässä. Käytiin fysioterapeutillakin, mutta hän näki, ettei ole huolta.

Vauva oli vain hieman tavallista myöhäisempi. Mm. ensiaskeleet otti vasta 1v6kk iässä.

Vierailija
6/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

osannut kääntyä vielä 11 kuisena, istui, seisoi ja käveli tuettuna kylläkin. Oppi kävelemään 18 kuisena ja hänestä tuli hyvin urheilullinen, oli mm erittäin lahjakas jalkapalloilija teini-ikäisenä. Eli ei mitään merkitystä koska oppii kääntymään

Vierailija
7/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vahinko ja enemmän merkki tasapainon pettämisestä. "Oikea" kääntyminen on selältä mahalleen. Voithan pyytää neuvolan fysioterapeutin konsultaatiota. Tuo yksin ei ole mikään erityinen merkki siitä, että jotain olisi pakko olla vialla.

Vierailija
8/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ehtii hyvin oppimaan. Se, että joku liikkuu aikaisemmin ei ole mitenkkän positiivinen/hieno asia vaan ihan neutraali/normaali juttu. Lapset on erialaisia.

Meillä esikoinen makasi vielä 8 kk iässä selällään lattialla jalat kohti kattoa. Kävelemään oppi 1 v 6 kk -iässä. Hän tosin puhui 3 sanaisia lauseita ennen kävelemään oppimistaan. Usein hitaat liikkujat ovat myös erittäin taitavia hienomotorisesti. Eli pääasia että lapsi kehittyy. Ihan sama missä järjestyksessä asiat oppii.

Vierailija
9/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on tosiaan hyvä käsien motoriikka ja juttua riittää. Osaa melkein istua, nostaa peppua mahallaan ollessaan ja siirtyy jopa vähän taakse päin. Kääntymistä vaan ei osaa. Toivottavasti oppii pian eikä ole mitään ongelmaa!

Ap

Vierailija
10/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uuteen kehitys vaiheeseen tarvitsee edellinen osata hyvin. Mitään huolta ei ole, kukaan ei ole jäänyt selälleen loppu iäksi. Kaikki aikanaan.

Vierailija
11/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei tuon perusteella ole vielä syytä huoleen. Useammilla lapsilla kehittyy karkeamotoriikka ensin (siis kääntymiset ja liikkeet). Toisilla sitten taas hienomotoriikka, pinsettiote voi tulla nopsaan, oppii syömään itse varhain, puhe tulee varhain.

Sitten taas on luonne-erojakin. Toiset lapset eivät tee asioita ennen kuin varmasti osaavat. Toiset sitten koheltavat vähän sinne päin.

Mun esikoinen kääntyi 6,5 kk iässä ekan kerran selältä mahalle. Hän kuitenkin söi itse vuoden ikäisenä. Oppi pinsettiotteen 6 kk iässä.

Vierailija
12/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään huolta ei ole, kukaan ei ole jäänyt selälleen loppu iäksi. Kaikki aikanaan.

kyllä aina vammaisiakin lapsia on, jotka sitten vain jäävät tosiaan selälleen ja erot tulevat selvemmiksi ja selvemmiksi.

Mutta anyways, kaikkein todennäköisintä on, että ap:n vauveli kääntyy viimeistään 8,5kk iässä ihan kepeästi ja saattaa tehdä samaan aikaan monta muutakin asiaa :)

Jotkut vauvat ovat sen verran pökkelöitä ja vähän "jäykkiä", ettei se kääntyminen ala sutjakkaasti vaan vaatii enemmän aikaa.

Vierailija
13/13 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma kun tällä kertaa ei mistään ihmelapsesta kuitenkaan kyse ollut ;).

Ap:n vauva oppii varmasti pian kääntymään. Lapset tosiaan on yksilöitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kahdeksan