Villakoiria nurkissa?
Loppuvuodesta monissa kodeissa suursiivotaan pyhiksi, mutta miten on arjen laita? Valtaavatko villakoirat keskilattian vai onko teillä nurkatkin nuoltu? Miten usein ja kuka teillä siivoaa?
Pääseekö taaperokin tomuttamaan vai onko siivoaminen aikuisten asia?
Kommentit (27)
Viikottain täytyy ainakin imuroida. Tarkempi siivous kerran kahdessa viikossa, ja silloin 3v osallistuu innokkaana mattojen tamppaukseen ulkona.
t:äiti kahdelle pojalle
ja seuraavana päivänä levittää petivaatteista pölyt lattioille ja muille pinnoille.
Kätevää,vai mitä :D.
Kannattaisikohan asiat tehdä toisin päin ;).
Meidän siivouksesta:Imurointi joka toinen päivä koko taloon,keittiö siistiksi joka aterian jälkeen,wc:t pestään 1-2 kertaa viikossa,samoin peilit.
Lattiat pestään kunnolla koko talosta 3-4 viikon välein,keittiöstä siinä välissä kerran eli 1-2 viikon välein :) ja joka viikko lisäksi moppaillaan mattojen välistä ;).
Lakanat vaihdetaan ja petivaatteet tuuletetaan tarpeen mukaan 1 tai 2 viikon välein.
En voisi nukkua samoilla lakanoilla yli kahta viikkoa..yöks.
Perheessä äiti,isä ja 4 v lapsi.
Äiti kantaa lapsen kanssa vastuun siivoamisesta,isä paljon töissä...
Imuroin suurpiirteisesti ja pyyhin tasot. Vessa pestään 3-5 kertaa viikossa, samalla lavuaari ja imuroin lattian. Lakanat vaihdetaan 2 kertaa kuukaudessa, samoin pyyhkeet.
sillon myös pölyt. Lakanat joka toinen viikko.
Imuroin perjantaina ja jostain syystä myös mies tarttui tänään imuriin. Mies normaalisti tamppaa alakerran matot, ylhäältä heitän vain parvekkeelle tuulettuun kun siivotaan. Muuten mies on enemmänkin tiellä siivotessa. Muuten kyllä huolehtii esim astiat ja ruuanlaiton meillä.
Uskon että jaksan taas keskittyä siivoukseen enemmän kun jään kesästä äitiyslomalle. Meillä myös iiiiso talo joka karsii jaksamista.
Siivooja käy 2 kertaa kuussa, sopivasti juuri perjantaisin. Väliviikkoina tehdään kevyempi siivous itse. Aina siivoojaa edeltävänä päivänä pistetään kaikki tavarat omille paikoilleen varsinkin lastenhuoneissa. Joka päivä tehdään jotain pientä: siivotaan keittiö, järjestellään tavarat yms. joten kotona vallitsee aina oikein mukava siivoustaso.
minulle siivoaminen on tervanjuontia - mies ei suostu edes ajattelemaankaan ulkopuolista siivoajaa. Eli meillä vilistää villakoirat, ei niinkään nurkissa koska mies kyllä hoitaa imuroinnin mutta kaikilla tasoilla joilta imurilla ei voi ottaa. Pölyjen pyyhintä kun olisi minun heiniäni. Inhoan siivoamista ja kaiken hyvän lisäksi olen pölyallerginen joten joka ainoa siivouspäivä menee pärskien ja antihistamiinin avustuksella.
Noh, katselin tänään siivouspalveluiden hintoja ja tarjoajia. Ja yllätin itseni pistämällä koko työhuoneen kaikki paperiläjät ojennukseen. Tai siis tyhjäksi.
Riidellään siivoamisesta jatkuvasti. Mies on omasta mielestään tehnyt suur siivouksen jos kokoaa astiat tiskialtaaseen. Miehen siivous on sitä, kokoaa astiat tiskialtaseen, mutta ei tiskaa niitä, imuroi vain keskeltä lattiaa, ei siirrä mitään tavaroita tai huonekaluja edestä. Pyyhkii pöytiä, samaan tyyliin, ei ei ota liinaa pois eikä siirrä esineitä pöydiltä vaan pyyhkii vain sieltä missä on vapaata tilaa, ei myöskään koskaan huuhtele luutua pyyhkimisen välissä, eli toisin sanoen vain levittää likaa. Miehen mukaan hän vie aina roskat, mutta useinmiten jos jätän sen miehen vastuulle, on kohta eteisessä 3 roskapussia odottamassa vientiä. Eli minä siivoan ja jos mies siivoaa, on marttyyri ja täytyy kulkea perässä siivoamassa sen jäljiltä. Päivittäin siivotaan keittiö ja olohuone, imuroidaan ehkä n. kerran viikossa, vessat siivotaan kun näyttävät likaisilta ja lakanat vaihdetaan 1-2 kertaa kuussa.