Pojan kummitäti ärsyttää
Pojan kummitätinä on lapsuudenkaverini. Minua ärsyttää sen käytös ja välinpitämättömyys poikaa kohtaan.
Viimeisin tempaus oli se, että ennen joulua hehkutti miten on lomalla loppiaisen yli. Minä vaan sanoin vaan että, miten ihanaa lomailla niin pitkään. Itse olen lomalla välipäivät ja töihin pitäisi palata 4.1 (poika minun kanssa kotona). Pojan oma tarha kiinni ja aukee 7.1, joten varahoitoon vietävä 4-5.1. Varahoito toisella puolella kaupunkia, jonne meiltä todella hankala matka. Vaikka mies vie meidät sinne niin silti siltä pääseminen keskustaan töihin kestää. Kun kummitädille kerroin tämän niin hänen mielestä todella surkeasti hoidettu varahoito ja hankalassa paikassa. Ei hitto ettei voinut ehdottaa, että tulee hoitamaan poikaa kahdeksi päiväksi vaikika on itsekin sitä mieltä, että varahoito meille hankala. Poika jo niin vanha, ettei tarvitse "hoitoa" vaan kunhan joku katsoo perään, lämmittää ruoan päivällä sekä mahd ulkoilee.
Kummitäti asuu kävelymatkan päässä meiltä ja päivätkin olisivat lyhyet jos tulisi hoitamaan (klo 7.30-max 15.30).
Tämä ei ole eka kerta kun näin käy. Aina kun kysyn hoitajaa (2 kertaa vuodessa yhdeksi illaksi) niin ei käy kun ei jaksa nyt lähtee....
Mitä mieltä tästä?
Kommentit (28)
Tuli vain mieleen, että entä jos kummitäti ei kehdannut ehdottaa, että voisi hoitaa lasta?
Ehkä hän ajattelee, että et kuitenkaan uskalla antaa hänelle lasta hoitoon tai vastaavaa.
Käsitin ettet kysynyt hoitajaksi, vihjailit vain. Ehkä kaverisi ei oikeasti tajunnut vihjettäsi.
Itse ainakin ajattelisin vastaavassa tilanteessa ettei minua haluta lapsen hoitajaksi. Monet äidit kun on tosi tarkkoja siitä kenelle lapsensa hoitoon antaa.
Sinuna kyllä kysyisin suoraan haluaisiko ottaa lapsen hoitoon työpäivien ajaksi. Kummitätihän saataa ilostua ja ottaa lapsen mielellään hoitoon.
Kummitäti on lapseton sinkku. Satun myös tietämään ettei hänellä ole muuta tekemistä lomallaan ja hän on kotona. Lomaa hänellä on siis joulusta saakka aina loppiaisen jälkeen eli yhteensä vapaapäiviä on 14 eli kaksi viikkoa. En tietekään ollettaisi jos olisi vaan nuo kaksi päivää lomaa.
Olen samaa mieltä kun muutama vastaaja, että kummien tehtävä on myös olla läsnä lapsen arjessa. En tietkään oleta, että lasta tullaan vahtiman joka viikonloppu mutta ettei voida edes kahtena ilta vuodessa yhteensä noin 4-5 tunniksi (2-2,5 tuntia/kerta) auttaa. Lupasi pojan ollessa pienempi, että hän voi aina hoitaa kun tarvitaan. Kertaakaan ei ole ehdottanut ja aina kun kysyy suoraan niin hän ei jaksa tulla.
Jaksaa kyllä meillä juosta kun tarvitsee esim pestä pyykkiä eikä jaksa mennä peutupaan tai ei ole ehtinyt käydä kaupassa ja haluaa kunnon ruokaa.
Olisi vaan niin paljon helpompaa jos hän tulisi hoitamaan meille ettei tarvitsisi poikaa herätää ennen kuutta tarhaan. Saisi lapsikin nukkua hieman pidempään.
En ole koskaan hoitanut kummilapsiani. Vietän heidän kanssaan tosi paljon aikaa. Käydään uimassa, leffassa, lintsillä, korkeasaaressa, syömässä jne. muttei tulisi mieleenikään hoitaa. Omia lapsianikaan eivät kummit ole ikinä hoitaneet.
Olin lapseton opiskelija (kävin illat ja viikonloput töissä) ja kummilapsen äidin mielestä minulla oli velvollisuus hoitaa kummilastani ja hänen pikkusisarustaan esimerkiksi kun olivat sairaita eivätkä päässeet päiväkotiin. Myös tälläiset loma/työjärjestelyt olivat juuri sopivia kummin hoitokeikkoja.
Riemu ratkesi, kun lopetin työt tehdäkseni gradua. Sehän ei ole mitään oikeaa ja sitovaa työtä joten oli aivan törkeää jollen hoitanut kummilastani kun olin kerran lähes toimeton.
Nyt on itsellä omia lapsia eikä tulisi pieneen mieleenikään vaivata lapsieni kummeja lastenhoito-ongelmillani olivatpa nämä sitten lomalla, työttöminä tai mitä hyvänsä. Mielestäni on jo tosi ihanaa, että kummit käyvät joskus lasta moikkaamassa, vievät joskus leffaan tai teatteriin ja ostavat paketit jouluna ja synttärinä. Enempää en voisi kummilta vaatia enkä toivoa.
Jos ehdottaisit, että edes toisena päivänä hän voisi vaikka mennä poikasi kanssa elokuviin ja hampurilaisille, sinä maksaisit pojan kulut?
Siten ei tarvitsisi viedä poikaa hoitoon kuin toisena päivänä.
Ehkä kummi ei tiedä, miten saisi koko päivän lapsen kanssa kulumaan.
Toisaalta, mikset sinä tai miehesi voi ottaa kumpikin yhtä päivää töistä vapaata?
En mäkään ilkeäisi pyytää lomalaista kahdeksi päiväksi hoitajaksi. Miten me lapsiperheet muka voimme tietää, mitä tärkeää, siis heille tärkeää, tekemistä lapsettomilla on. Kyseessähän on kummin loman viimeiset päivät.
Itse hoidin aikanani (ennen omia lapsia) erästä lasta silloin tällöin päivän, ja kyllä se työstä kävi. Olin aivan poikki noiden päivien jälkeen.
Mll olisi vaihtoehto.
niin sehän tarkoittaa vain että loma tulee tarpeeseen. Loma voi mielestäsi olla pitkähkö, mutta luultavasti seuraava pitempi loma on vasta kesällä ja takana on pimeä syksy ilman juhlapyhiä. Minusta sinkun pitää saada nauttia elämänvaiheestaan ilman velvoitteita, jaksaa sitten paremmin kun on omaa perhettä. Sä et voi arvioida onko hänellä erityisempää tekemistä eikä aina tarvi ollakaan. Olisi kyllä melkoinen uhraus käyttää kaksi viimeistä lomapäivää ja herätä varhain kummilapsen pitkään nukkumisen takia!
Tiedän, että sitä ei minulta odoteta, mutta teen mielelläni sen mitä pystyn. Ehkä minun tilanteessani auttaa se, että omia lapsia ei vielä ole, jotka "estäisi" kummilapsen kanssa olemisen. Mutta tuohon haluan vielä kommentoida, että vaikka minulla ei itsellä vielä lasta ole, niin osaan silti täysin luonnollisena olla lasten kanssa ja viihdyn heidän seurassaan. Eli ei se aina ole siitä kiinni, että onko lapsia vai ei siihen kuinka lasten kanssa olemiseen suhtautuu.