Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Akateeminen työtön, miten helvetissä se on mahdollista

Vierailija
26.12.2009 |

eihän kannata kouluttautua työttömäksi.

Nyt kun työttömyys lähtee nousuun, niin onneksi olen akateeminen, nin ei tarvitse kärsiä työttömyydestä, vaan osaajat nousevat entistä kovempaan arvoon.

Näissä talouselämän muutostilanteissa koulutus tuo entistä lihavemmat korotusprosentit palkkaan, kun osaamattomia potkitaan pois tehokkaampien ja osaavampien alta.

Itsekin sain yli 10 % korotuksen juuri ja kun toimintoja yhdistetään tai taa tulla lisää vastuuta ja palkkaa roppakaupalla, ei sen mitään, olen valmis siihen.

Kommentit (48)

Vierailija
41/48 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- intohimo sitä alaa kohtaan jolle tulevat töihin

- ahkeruus ja sinnikkyys, kyky oppia itsenäisesti uutta kun haasteita työelämässä tulee vastaan sekä kyky selvittää ratkaisut ongelmiin itse (eikä niin että nirsoillaan ja pyritään eroon tehtävistä jotka eivät täysin vastaa koulutusta tai vaaditaan esimieheltä vastauksia ongelmiin eli tekemään työntekijän työ!)

- nöyryys (tehdään kaikenlaisia tehtäviä, jos firman etu sitä vaatii eikä nirsoilla että tuo ei kuulu mulle)

- ollaan kriittisiä omaa osaamista ja tuloksia kohtaan ja pyritään tietoisesti koko ajan parantamaan oman työn tulosta ja osaamista

Näistä aineksista syntyy hyvä työntekijä. Koulutus on vain osa sitä. Kyllä se tekemisen meininki on tärkein osatekijä. Älä nyt ap pahastu mutta yliopistoissa opetetaan aika paljon sellaista asiaa, mitä ei työelämässä koskaan tarvita.

Vierailija
42/48 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut aivan fantastista osaamista ja älykkyyttä jo useamman sukupolven ajan, joten ei tuo älyn käyttö ole vain 2000-luvulle ominaista, vaikka jotkut kersat niin kuvittelevatkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/48 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on väitelleitä kavereita useampiakin, itse vaan maisteri, melkein kaikilla työt loppui nyt vuodenvaihteessa.

Luonnonteiteilijöillä ei mene hyvin :P Ja silti joka vuosi otetaan lisää ja lisää opiskelijoita, aivan idioottimaista.

Vierailija
44/48 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- intohimo sitä alaa kohtaan jolle tulevat töihin

- ahkeruus ja sinnikkyys, kyky oppia itsenäisesti uutta kun haasteita työelämässä tulee vastaan sekä kyky selvittää ratkaisut ongelmiin itse (eikä niin että nirsoillaan ja pyritään eroon tehtävistä jotka eivät täysin vastaa koulutusta tai vaaditaan esimieheltä vastauksia ongelmiin eli tekemään työntekijän työ!)

- nöyryys (tehdään kaikenlaisia tehtäviä, jos firman etu sitä vaatii eikä nirsoilla että tuo ei kuulu mulle)

- ollaan kriittisiä omaa osaamista ja tuloksia kohtaan ja pyritään tietoisesti koko ajan parantamaan oman työn tulosta ja osaamista

Näistä aineksista syntyy hyvä työntekijä. Koulutus on vain osa sitä. Kyllä se tekemisen meininki on tärkein osatekijä. Älä nyt ap pahastu mutta yliopistoissa opetetaan aika paljon sellaista asiaa, mitä ei työelämässä koskaan tarvita.

piirteitä, jotka osuvat suurimpaan osaan 55 vuotiaita. He kun luulevat osavansa jotain, vaikka tosiasiassa ovat vain tiellä, kun tehdään oikeasti töitä.

Ap

Vierailija
45/48 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jmutta niin se oli vielä 30-40 vuotta sitten, kun kantapään kautta opittua kokemusta arvostettiin. Nykyään opiskelleet nuoret ovat älyllisesti ja älyn käytön osaamisen kannalta ihan toisella tasolla.

voiko joku oikeasti olla niin naivi, kuin tämän tekstin kirjoittaja? Et itsestäsi paljoa kerro, mutta sen ainakin, että tuskin olet ollut koskaan palkkaamassa ketään töihin... Nimittäin kyllä tuo kantapään kautta saatu kokemus on aika helvetin tärkeää työelämässä. Olen itse jatkuvasti haastattelemassa meidän firmaan otettavia työharjoittelijoita, myös akateemisia, ja on surullista että aika usein sieltä paistaa läpi tuo "mutta kun minä olen akateeminen" -ajattelutapa.

Kun yrittää näitä akateemisia panna samoihin tehtäviin alempaa koulutusta suorittavien kanssa, he heti muistuttavat olevansa akateemisia.

Mutta valitettavan usein se akateemisuus näkyy vain omissa puheissa ja ylimielisyytenä.

Moni puolustautuu juuri tuolla koulutuksellaan, mutta siellä työssä se osaamisnäyttö annetaan. Ja ainakin kaupallisella alalla siitä akateemisuudesta harvoin on sen kummempaa hyötyä. Myyntitaito ja neuvottelutaidot ovat lahjoja, joita se akateemisuus ei tuo, ne ovat ihmisen luonteessa, ja aika moni akateeminen saa syödäkseen katkeraa kalkkia tämän huomatessaan...

Suurin osa niistä, jotka ovat ilman koulutusta tai pienellä ja vaatimattomalla koulutuksella saavuttaneet ansiottoman suuren pomon paikan, ovat irtautuneet reaalielämästä j akuvittelevat olevansa jotenkin parempia, koska ovat jo menestyksekkäästi tehneet 25 vuotta virheitä, joita heidän lahjattomat ja kouluttamattomat pomotkaan eivät ole osanneet huomioida.

Näin se menee. Jos palkaat kantapään kautta oppineita, niin pitäisi kiinnittää huomiota myös siihen, mitä kaikkea ne ovatkaan jättäneet oppimatta. Itse en ainakaan koskaan tule palkkaamaan kantapään kauta oppineita, ovat liian tyhmiä työskentelemään kanssani. Jotain arvostusta sentään itseäni kohtaan pitää olla.

Ps. riittävästi "konkareita" katsellut

ap

Vierailija
46/48 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeasti noin tyhmää ap:ta voi olla.

Vierailija
47/48 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan mennä sinne kallonkutistajalle jo...

Vierailija
48/48 |
27.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipas hauska juttu. esimerkiksi kaikki lähihoitajat osaavat samat asiat kuin sairaanhoitajat. miksi siis maksaa parempaa palkkaa sairaanhoitajille näin laman aikaan kun lähihoitajat tekevät samat työt. sama pätee kuitenkin ihan näihin akateemisiin. kirjastonhoitajaksikin tarvitaan yliopisto tutkinto mutta aakkoset opetellaan jo alakoulussa. kirjoista pitäminen on taas maku asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä