Neuvoja ehkäisyyn! Olen 35-vuotias kahden lapsen
äiti. Olemme kärsineet lapsettomuudesta ja lapsemme ovat saaneet noin vuoden yrityksen jälkeen clomifenien avulla.
Nyt pitäisi löytyä sopiva ehkäisy tilanteeseen, että ehkä haluaisimme vielä yrittää lasta vuoden-parin päästä. Eli ei olisi kauhea katastrofi, jos sellainen ihme sattuisikin, että tulisinkin raskaaksi jo pian, mutta periaatteessa emme sitä vielä halua. Seksielämämme on vilkasta ja kondomi huonontaa sitä huomattavasti. Hormonikierukkaa ei käsittääkseni kannata ottaa noin lyhyeksei aikaa ja pillereistä minulla on huonoja kokemuksia.
Tietääkö joku, onko jotain sellaista luonnonmukaista testausmenetelmää, jolla voisi kartoittaa ns. varmat päivät tms. Muistan joskus kuulleeni jostain Persona-menetelmästä. Onko kenelläkään kokemusta siitä? Miten toimii? Eli ehkäisy saisi olla "kevyt", koska raskautumisennuste on muutenkin huono ja raskaus ei olisi katastrofi. Olisiko jollain suositella ratkaisua?
Kommentit (24)
Voi ottaa pois, mutta en tykännyt. Siinä meni seksistäkin spontaanisuus kun piti mennä rengasta poistamaan ja jotenkin tuntu tosi epähygieeniseltä.
En tykännyt ja lisäksi siitä tuli migreeni kuten pillereitäkin. Joten ei sopinut senkään vuoksi.
Päädyin ottamaan hormonikierukan mutta sen mukana mulle tuli kamala turvotus ja en tykännyt jotenkin kun ei ollut kuukautisa ollenkaan. VAtsa turposi niin että multa kysyttiin usein olenko raskaana. Otin koko härvelin pois ja en ole katunut.
Nyt käytetään kondomia tai sitten keskeytettyä yhdyntää. Meillä on 2 lasta 3v ja 5v eli ei raskaus nyt ei olisi katastroofi. Olen 32v.
Persona ei vaadi säännöllistä kiertoa vaan siinä nimenomaan kokoajan mitataan hormoonia virtsasta ja kone kartoittaa kiertoa.
Eli toimiva laite kyllä, mutta vaatii että pitää muistaa JOKA aamu katsoa onko sellainen päivä, että pitää pissata tikkuun (päivät siis vaihtelee kuukausittain ihan niinkuin ovulaatiokin)
Sitten muihin vaihtoehtoihin, eli renkaasta en tykännyt itse. Aiheutti lisääntynyttä valkovuotoa minulla ja lisäksi ei pysynyt paikoillaan rakastellessa.
Ja jos pillerit ei sovi niin ei välttämättä sitten renkaat, laastarit tai hormonikierukatkaan.
Itselleni ainoa sopiva ehkäisy on kuparikierukka. Ja nimenomaan Flexi-T 300 (on pienempi kuin Nova-T tai Flexi-T380) ja kun on pienempi kuin noi yleisemmät niin on paljon vähemmän vuotohäiriöitä ja vatsakipua.
Nova-T ei minulle sopinut, oli todella runsaat kuukautiset ja kovia kramppeja kuukautisten aikana. Itse jo vannoin ettei kierukkaa enää ikinä mutta sitten kokeilin gynen suosituksesta tuota pienempää ja on sopinut todella hyvin.
Kuukautiset kestää yhden päivän pidempään mutta vuotoa ei enempää ja mitään kipuja ei ole ollut.Todella helppoa kun ei tarvitse muistaa mitään, eikä ole mitään hormonien vaikutusta, eiturvottelua ja rasvaista ihoa ym.
Hintaakin paljon vähemmän kuin hormonikierukalla.
Kierukka maksoi n.70€ ja asennus 80€ yksityisellä.
Joten ei ole kallis vaikka olisikin vain muutaman vuoden.