kätilö hoi..
likelaskennasta.. makasin juuri 35min lattialla vas kyljellä.. 3liikettä.. ei potkuja mutta jotain.. sit oli pakko nousta vessaan.. hyvä kun pääsin lattialta ylös.. päivällä olen myös maannut ja töninyt vauvaa ja herätellyt.. mut ei normaaleja liikkeitä.. vattaa vihloo ja särkee.. mut ei vuotoja.. neuvoja?
Kommentit (13)
Katso kellosta tunti ja laske liikkeiden määrä. 10 liikettä pitäisi tulla. Jos ei tule, anna toisen tunnin kulua ja laske liikkeet. Jos et vieläkään saa tarpeeksi liikkeitä, ota yhteys synnytyssairaalaasi.
Jos kipuihin ei auta lämmin suihku ja Panadol, soita synnytyssairaalaasi. Mikäli vuotoa ilmenee, hakeudu synnyttäjien päivystykseen.
Paljonko sinulla on viikkoja?
38+4 on nyt.. aamulla klo 7 viimeks tullu "normaaleja" potkuja..
ikäviä vihlasuja tuntuu alavattassa.. vauva ollu tosi alhaalla jo rv 29. kaikki tuntuu niin eirlaiselta.. :( olen huolestunu..
tänään on tosiaan tullu syötyä makeaa.. eikä silti ole innostuneita potkuja tullu..
soita synnärille ja kysy sieltä mitä mieltä ovat. et sä siinä ainakaan mitään häviä!! t. nainen jonka vauva meinasi kuolla kohtuun.
sait selvät ohjeet. liikkeitä ei tullut kymmentä. toimit ohjeen mukaan, eli joko otat laskennan uusiksi ja soitat sitten synnärill jos liikkeitä ei tullut, tai sitten soitat nyt heti. Täällä kysely ei kuule auta jos vauva voi huonosti.
ysiltä ei taidettu kysyä yhtään mitään.
Oikea paikka kysellä tuossa tilanteessa on synnäri. Noilla viikoilla sinut varmaan otetaan samantien sisälle, ultrataan ja laitetaan piuhat mahaan.
jos vähääkään huolettaa. Näin ainakin mua neuvottiin, ja niinhän sitten kävin vikan parin viikon aikana parikin kertaa kuunnelluttamassa sydänäänet ja tarkistusultrassa, kun en kertakaikkkiaan tuntenut liikkeitä. Se oli ihan kamalaa. Kuitenkin vauva liikkui hyvin - ultrakuvan perusteella. Ultraaja ei voinut käsittää, miten en tuntenut liikkeitä. En ole edes ylipainoinen. Vaikka kävinkin parin väärän hälytyksen takia, neuvottiin minua silti yhä palaamaan heti, jos epäilyttää tai jos liikkeet katoaa/vähenee. Kuulemma tosiaan aiheellista varsinkin loppuraskaudesta.
Jos vaisto sanoo ettei kaikki kunnossa MENE tarkistuttamaan tilanne.
Kätilö saattaa puhelimessa sanoa että älä tule, mutta mene kuitenkin.
Minulla molemmissa raskauksissa tullut sellainen tunne ettei kaikki hyvin, ekalla kerralla sydän äänet olivat jo niin huonot että suoraan leikkuriin. Vauva syntyi onneksi terveenä mutta lääkärinkin mukaan oli jo kiire.
Tokalla kerralla sama juttu, muttei vielä niin heikot että olisi leikattu kun synnytys oli jo käynnissä, eli supistuksia tuli, mutta vielä liian harvakseltaan.
Jäätiin sisään, vauvalle laitettiin anturi päähän, minulle epiduraali ja oksitosiini tippa täysille. Vauva syntyi alakautta, mutta jatkuva seuranta ja syödä en saanut koko 20 tunnin aikana joka vauvan syntymään kului, koska kokoajan oli valmius että lähdetään leikkaukseen jos tulee hätä.
Eli luota vaistoosi ja mene tarkistuttamaan tilanne, jos turha käynti niin parempi niin kuin se ettei mene jos jotain onkin pielessä.
eli juot ja liikuskelet ja otat uusiksi.