Teini sai vain paskoja lahjoja..
Viestitteli kavereiden kanssa jotka olivat saaneet NIIN ja NIIn paljon lahjoja. Sen jälkeen alkoi kauhea valitus (=raivoaminen)kuinka vähän hän sai ja nekin aivan paskoja. Muilla samanlaisia kokemuksia? Miten reagoit?
Itse aika köyhän lapsuuden eläneenä pidin tyttären saamaa lahjamäärää ihan hyvänä mutta jostain syystä nykynuorisolle mikään ei riitä. Eipä sen puoleen, näyttäähän täällä olevan palstalla aikuisiakin jotka valittavat saamiensa lahjojen vähyyttä ;)
Kommentit (8)
Jos vertailemaan lähdetään, niin aina löytyy joku, joka on saanut enemmän/parempia/kalliimpia lahjoja. Teini on kuitenkin jo sen ikäinen, että hänelle voi muistuttaa, että erilaisissa perheissä on erilainen elämäntilanne ja erilaiset arvot, joten aina ei voi saada samaa kuin "kaikki muut".
meillä teini sai yhden kalliin lahjan meiltä vanhemmilta, jonka oli toivonut ja tiesi ettei muuta tipu meiltä ja oli tyytyväinen.
Yhteiseksi veljensä kanssa saivat vielä pari peliä pelikonsoliin
jouluaattona, kun oli niin pettynyt lahjoihinsa. Kunhan tokeni siitä, sai analysoitua ihan järkevästi, että lahjat olivat ihan hyviä, mutta paketteja oli niin vähän. Naureskeli itsekin lapsellisuudelleen sitten. Tänä vuonna emme lisänneet pakettien määrää, mutta miniläppäri (joka oli todellinen yllätys, ei olisi koskaan voinut kuvitella saavansa sellaista) oli lahjana niin yliveto, ettei laskenut paketteja.
Meillä erityisesti minä äitinä en halua, että jouluna annetaan tolkuttomasti lahjoja. Haluaisin, että lapset saavat tarpeellista ja mahdollisesti sellaista mitä muutoinkin voitaisiin ostaa ja millä oikeasti tekee jotain. Ovat siis pienempinä toki saaneet leluja, mutta niissäkin mietitty tarkoin mitä leluja hankittu. Enkä ole välttämättä pakeotinut joka lahjaa erikseen, vaan saman lapsen lahjat pakattu samaan pakettiin.
Tällä palstallahan aikuisetkin kiukuttelee lahjoistaan, eritoten anopin ostamista ;)
Arvasin jo etukäteen paitsi reagtio oli vielä voimakkaampi kuin pelkäsin. Viime jouluna sama valitus; sai silloin n 250e:n stereot (joihin itse keräsi 100e) + muuta pienempiä lahjoja. Tämän joulun alla valitti useaan otteeseen ettei viime jouluna saanut paljon mitään.
Joskus tulee mieleen että pitäs alkaa Jehovan todistajaksi niin ei tartteis viettää joulua ollenkaan :)
mitä teinisi sai tänä vuonna ja mitkä lahjoista oli itse toivonut?
Arvasin jo etukäteen paitsi reagtio oli vielä voimakkaampi kuin pelkäsin. Viime jouluna sama valitus; sai silloin n 250e:n stereot (joihin itse keräsi 100e) + muuta pienempiä lahjoja. Tämän joulun alla valitti useaan otteeseen ettei viime jouluna saanut paljon mitään.
Joskus tulee mieleen että pitäs alkaa Jehovan todistajaksi niin ei tartteis viettää joulua ollenkaan :)
Miten on aikaisemmin suhtautunut lahjoihin?