G: Yrittäjäkokemuksia
Yrittäjät, kertokaapa kokemuksistanne:
- Miksi ryhdyitte yrittäjiksi?
- Mikä ala?
- Miten toiminta käynnistyi - miten paljon rahaa tarvittiin alkuun, miten koit paperisodan, millä tavalla markkinoit ideaasi, kauanko kesti, ennen kuin yritys alkoi tuottaa..
- Kauanko olet ollut yrittäjä?
- Vieläkö tekisit saman päätöksen uudelleen?
Kommentit (4)
on ollut muutaman vuoden toiminimellä verkkokauppa. Aloitin ihan kokeilumielellä lisätienestin toivossa, nyt on ollut jo kolmisen vuotta ihan täysipäiväinen työ. Paperityöt perustamisvaiheessa olivat minusta yllättävän helpot, mulla on tosin hyvä kirjanpitäjä joka on todellakin kullan arvoinen. Tykkään työstäni vaikka lomia ei juurikaan ole, on silti vapaus pitää halutessa vapaapäivä tai pidempi viikonloppu.
Moi
Molemmat vanhempani ovat olleet yksityisyrittäjä. Rahaa ihan kohtuullisesti tienanneet, mutta ei ole ollut mielestäni sen arvoista. Olen päätättänyt että parempi muiden hommissa. Tietysti jokaisella oma tarinansa ja riippuu niin monesta asiasta, mutta tämä minun mielipiteeni.
En ole ollut, mutta mieheni on ollut, joten jotain osaan vastata. Ideologia oli alussa korkealla, siksi varmaan aloitti. Haaveena oli että saa itse päättää mitä tekee ja milloin tekee ja voi jotenkin ideologisesti toteuttaa uraansa. Yritys tuotti puolen vuoden jälkeen hyvin ja tuottaa varmaan edelleenkin, on siis IT-alalta. Alkupääomaa tais olla se OY:n vaatima määrä, alussa mies sai vain asuntoedun, ei siis palkkaa, jatkossa palkkaakin ja osinkojakin. Mies oli 5 vuotta yrittäjänä, sitten herättelin häntä todellisuuteen. Kaikki ideologia oli hävinnyt. Työpäivät oli pitkiä, usein 8-16, sitten oli perheen kanssa 16-20 ja sitten taas 20-24 töitä. Yhtiökumppaneille ei tämäkään riittänyt, olisi pitänyt tehdä aina laskutettavaa työtä tyyliin 200 tuntia kuussa + tietty firman omat työt. Kaikki ideologia siitä, että saisi valita omat työt oli heitetty kaivoon. Kaikki työt mitä jostain ovista ja ikkunoista tarjottiin piti ottaa vastaan, kellekään ei saanut sanoa ei, että jatkossakin saisi tilauksia. Hienon ideologian tilalle tuli vaan rahanahneus. Firmasta eroon pääseminen oli TODELLA vaikeaa, siihen meni pitkälti yli puoli vuotta ja monet yöunet koko perheeltä, mutta siitä en voi kertoa enempää, koska se on salassapidettävää eli oli siis välimiesoikeudessa asia.
En tiedä, tekisikö mieheni asian vielä uudestaan. Ei tämän kokemuksen jälkeen ainakaan uudestaan aloittaisi. Mutta jos taas takana olisi vain huonoa palkkatyöläisen hommaa, niin ehkä. Lapsiperheellisenä on kyllä taivaallista, että mies vaihtoi uransa virkamieheksi kun meille syntyi lapsi.