Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anopilla oksennustauti aattoaamua - anoppi kutsui meidät huomiseksi kylään - tarttuukohan?

Vierailija
24.12.2009 |

Oksennustauti siis alkoi aattoaamuna ja loppui joskus päivän mittaan. Anoppi on kutsunut meidät huomiseksi kylään ja väittää, ettei tauti enää huomenna tartu - mitenhän on, mitä luulette - tarttuukohan se?

Itseäni kyllä epäilyttää suuresti lähteä, en millään haluaisi meidän sakille oksennustautia joululomaa pilaamaan.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tosiaan tiedä oikein mitään näistä vatsataudeista, sillä meillä sitä on sairastettu viimeisen kuuden vuoden aikana vain kerran, aika pitkä aika sitten viimeksi. En enää muista näitä tartunta-aika yksityiskohtia yms.

ap

Vierailija
22/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin mummo on touhunnut jotain suuhunpantavaa ja siirtänyt taudinaiheuttajia niihin tarjottaviin

en usko että on pessyt käsiään riittävän hyvin

en menisi todellakaan käykää joku toinen viikonloppu kun ovat terveitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en niin kauheasti pelkää pöpöjä, mutta vatsatauti varsinkin lapsilla on niin ikävä että sitä kyllä yritän välttää. Vatsatautipöpöt tosiaan elää pinnoilla jopa kaksi viikkoa, joten sen aikaa olen menemättä kylään, jossa vatsatautia on ollut. Taudin sairastaneethan ei sitä tautia enää parin päivän päästä tartuta, joten meille voivat kyllä tulla, jos koko porukka on sen jo sairastanut, muuten itämisajan pituinen karanteeni. Tietenkin pesevät sitten kätensä ensimmäiseksi.

Nuhat ja flunssat ei niin haittaa, jos ei ole vauvoja taloudessa. Niitä kuitenkin aina liikkuu näin talvella ja ne ei ihan niin kurjia ole kuin oksutauti.

Vierailija
24/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) Noro-virus se EI voi olla, koska on niin paha tauti, että siitä ei millään puolen päivän oksentelulla selviä. Mahatautiviruksia on paljon muitakin.

b) Joillain ihmisillä on enemmän taipumusta saada mahatauteja kuin toisilla, olen tästä lukenut joskus tutkimuksenkin, ja on myös omakohtaista kokemusta. Meillä keskimmäinen lapsi aina niitä haalii, mutta ei välttämättä tartu toisiin. JOs teillä on noin harvoin ollut oksutautia, ette niitä luultavasti kovin herkästi saa.

c) Enpä silti oikein osaa sanoa, menisinkö itse vai en, ehkä menisin, jos anoppilaan kiva mennä ja lapset sitä kovasti odottavat. Ottaisin silti vaikka käsidesiä mukaan ja huolehtisin, että kaikki pesevät hyvin kätensä ennen ruokailua jne. Voisin myös antaa kaikille maitohappobakteeria ennen ja jälkeen vierailun pari päivää.

Eipä tuo kovin ärhäkältä virukselt kuulostanut, jos puolessa päivässä ohi, tietysti itse kullakin tauti saattaa olla vähän erilainen.

Vierailija
25/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarttuu varmasti!

Vierailija
26/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin kerran samoille joulupäivällisille ihmisen kanssa, jolla oli edellisenä yönä ollut vatsatautia. Oli vielä lääkäri kyseessä ja vakuutteli, että hän kyllä osaa hoitaa hygienian niin ettei tartu kellekään. Vältettiin kaikenlaista lähikontaktia... No eikös se parin päivän päästä kuitenkin ollu meillä kaikilla muilla...

Vierailija
27/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että 99 prosentin varmuudella tarttuu. Kuten joku sanoikin,ei tartu ollenkaan niin herkästi toisin päin.Eli, jos välttämättä haluattte tavata,pyytäkää appivanhemmat teille.Itse henkilöt eivät välttämättä enää tartuta,mutta talossa tauti elää jopa kaksikin viikkoa.Itse tosin jättäisin koko tapaamisen väliin.

Vierailija
28/41 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meiltä sai kaikki synttärivieraat noron, vaikka itse oltiin jo oltu kaksi viikkoa terveenä. Pöpöt elää siis pinnoilla parikin viikkoa ja huom! meillä oli siivottu hyvin taudin jälkeen.

Vierailija
29/41 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että menin kylään muutama vuos sit serkuilleni, sain vasta siel tietää et lähdetään 2 pikkulapaen lapsenvahdeiksi niiden kotiin. Siellä.normaalisti pidettiin hauskaa ja söimme jäätelöä ja kahvia että latselimme telkkaria.

Seuraavana päivänä menin mummolaan yöksi serkkuni kanssa. Oli 20:00 ja mummo tarjos mozzarella pizzaa, oli hirveä olo eikä tehnyt mieli. Söin kirsikkatomaatin ja menin olohuoneeseen istumaan. Soitin jollekkin,ja kesken puhelun lens laatta siihe matolle. Se oli elämäni pisin mahatauti. Oksensin 13 kertaa ku yleensä oksennan 1-3 kertaa. Aamulla serkkuni oksensi melkein päälleni ja itse olin tervehtynyt.

Sitten saimme tietää että lapset joita vahdimme oli sairastaneet päivä sitten mahataudin. Oliko järkeä tartuttaa,ja vielä kertomatta?

Että hyvä ettet mennyt anopille kylään!!!

Tasan vuosi sitten sairastin viimeksi mahataudin, alkoi perheen nuorimmasta jolla kesti 3 päivää.. Sitten mulla alko 2 päivää senjälkeen, mutga oksensin 2 kertaa.

Seuraavaa odotelessa..

Vierailija
30/41 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan pyydetään mummo meille. Harmi sinänsä, sillä anoppilassa olisi ollut ihania herkkuja tarjolla, ja vähän sen varaan laskimme nämä joulusyömisemme.

ap

Vierailija
31/41 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän sukulaislapsi oli vatsataudin tartuttaja nimipäivillään. Tauti levisi 46 ihmiseen. Että kyllä nuo osaa joskus herkästi tarttua.

Vierailija
32/41 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokaa laittaneella oli ollut noro. Hän oli parantunut jo useita päiviä aiemmin.

Vierailija
33/41 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi leikki kaverin kanssa vain ulkona. Eivät olleet erityisen läheisessä kontaktissa. Pitelivät satunnaisesti samoja leluja. Isä sairasti tietenkin kotonaan. Kaverilla oli itämisaika menossa ja silloin leikkimisajankohtana kaveri oli vielä täysin terve. Sairastui seuraavana päivänä. Meidän lapsikin sairastui muutaman päivän päästä.

Vierailija
34/41 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolellisesti kun tulee teille. Tietenkin oma paperipyyhe hänelle. Kieltäkää myös vessan käyttö häneltä .... sen välityksellähän se tauti tehokkaimmin leviää... :-//

Vierailija
35/41 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä totteleeko - ei ainakaan muutama vuosi sitten tajunnut miten tärkeää se olisi ollut, kun meillä oli keskosvauva ja kaikkea. Nuo hygienia-asiat eivät ole ihan hallussa noin muutenkaan eikä niillä ole niin nogonuugaa...

Voi olla, että kutsummekin anopin joskus myöhemmin kylään.

ap

Vierailija
36/41 |
26.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä totteleeko - ei ainakaan muutama vuosi sitten tajunnut miten tärkeää se olisi ollut, kun meillä oli keskosvauva ja kaikkea. Nuo hygienia-asiat eivät ole ihan hallussa noin muutenkaan eikä niillä ole niin nogonuugaa... Voi olla, että kutsummekin anopin joskus myöhemmin kylään. ap

niin sitten kannattaa kutsua aikaisintaan kahden ja puolen viikon päästä paranemisesta. Käsiensä välityksellähän hän sen taudin teihin tartuttaa. Pyyhkii takapuolensa jos ei pese käsiään kunnolla niin käpälöi teillä kaikkea ovenkahvoista lähtien.

Vierailija
37/41 |
18.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tässä ketjussa nyt suurin kyse siitä että kannattaako sairaan ANOPIN luo mennä :D Että jos olis vaikka siskosta kyse niin ei olis yhtä vaarallista :D:D

Hyvät naurut sai tästä ketjusta...

Vierailija
38/41 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googletin huvikseni oksennustaudin--ja löytyi tällainen hauska ketju, eipäs juupas:))))

Vierailija
39/41 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme menneet anoppilaan 4 päivään ja kun menimme, ei tarttunut. Anoppi ja lapsi pesivät käsiä ohjeiden mukaisesti.

ap

Vierailija
40/41 |
14.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs neuvoisitte meitä tekemään?

Meidät on kutsuttu kylään jossa ensin poika oksensi lauantain ja sunnuntain välisen yön ja siskon tultua kotiin sunnuntai-illalla alkoi hänkin tiistai iltapäivällä oksentamaan.

Ilmeisestti vanhemmat säästyivät mahataudilta kun enempää viestejä sairastuneista ei ole tullut.

Itse kävin heillä WC:ssä sunnuntaina ja en saanut tautia.

Mennäkkö lapsen kanssa perjantai-illalla kylään Leikkii enimmäkseen tuon viimeksi sirastaneen tytön kanssa.

Eskarilaisesta kyse ja hänellä on nyt juoksukisa kausi parhaimmillaan. Mahatautia ei todellakaan kaivattaisi tähän väliin.

Tosin 7-vuoden aikana hällä ollut vain 2 mahatautia ja edellinenkin vuonna 2007.

Siis mennäkkö vaiko ei mennä?

Kuinka suuri todennäköisyys on että vielä tarttuu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän