Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rinnat pakkautuneet täyteen maitoa, vauva ei saa otetta eikä oikein imettyäkään.. auttakaa joku!

Vierailija
24.12.2009 |

Vauva on vastasyntynyt ja minulla on rinnat niin täynnä maitoa, että ne on aivan kovat, arat ja vähän muhkuraiset. Miten saan maidon ulos rinnoista? Olen lämmittänyt niitä, kokeillut kaalinlehtiä, pumpannut huonolla tuloksella (kauanko pitäisi pumpata että rinta tyhjenee?) Vauva ei saa oikein otetta rinnasta vaikka olen etukäteen lämmittänyt sitä ja yrittänyt pumpata.Jos saan rinnan suuhun hän imee sitä hetken ja lopun aikaa luputtaa ikään kuin tuttia.. On tänäänkin ollut todella usein rinnalla, mutta ei auta. Pumppuun en saa mitään aikaiseksi..

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen maidon sieltä ulos. Tai ainakin vähän, niin se helpottaa jo kummasti.

Vierailija
2/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile, miten onnistuu parhaiten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai sauna. Mulla ainakin lämpö auttaa, mutta ei mikään lievä lämpö, vaan oikeasti todella lämmin - eli suihku niin täysille kuin vaan iho/rinnat kestää, ja saunassa niin paljon löylyä kuin kestää. Hetken kestää, mutta sitten maito suihkuaa ja helpottaa.

Vierailija
4/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri neuvoi mulle oikean tekniikan: tissiä ei vain puristella, vaan nimenomaan lypsetään edestakaisella liikkeellä.

Pumppuun kestää hetken tottua. Parempana hetkenä istut rauhallisesti alas ja harjoittelet. Vaati ainakin itseltäni alkuun "mielikuvamatkailua" jotta sain herumisen käyntiin. Eli mietin vauvaa ja imetystä, jotta tuli sellainen "herahdustunne".

LÄmmin auttoi minua, kaurapussia rintojen päälle tai suihkuun, jos tissit oli niin kivikovat ettei niistä saanut mitään irti. Silleen sain ekat lypsettyä.

Vierailija
5/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et laitoin tissin vauvan suuhun ja pidin rinnasta kokoajan kiinni. Vauvaa pidin sylissä itselleni helpoimmalla tavalla ja koitin saada imemään edes sen verran et maito lähti herumaan ja käsin lypsin sen verran että helpotti ja lapsi pystyi jatkamaan syömistä. Mullakaan ei heti onnistunut toi lypsäminen pumpulla mutta sitkeällä yrittämisellä sekin lähti käyntiin kun rinnat oli tosi täynnä joka syötön välillä useita viikkoja. Tsemppiä :)

Vierailija
6/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy yrittää rentoutua ja koittaa mielessäsi visualisoida maidon heruminen. Itselläni ainakin näin. Pelkkä mekaaninen liike ei mulla johtanut mihinkään. Herumisen mielikuvaharjoittelussa mulla oli ainakin tärkeää vauvaa kohtaan tuntemani hellyys, rakkaudentunne tuntui tisseissä :) Kai sillä on ihan oikeaakin pohjaa, eli ne jotkut hormonit aktivoitui jotenkin näin.

6

Vierailija
7/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- paina rintaa vauvan alahuulen puolelta hellästi, niin että rinta litistyy sieltä vauvan leuan puolelta ja sitä menee enemmän suuhun. Tämä toimii ainakin vähän isomman vauvan kanssa, kun rinta on pakkautunut ja siitä on vaikea saada otetta.

Vierailija
8/18 |
24.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko synnytyksestä ihan muutama päivä aikaa? Itselläni rinnat turposivat tosi paljon ja olivat kivikovat ja muhkuraiset silloin kun maito alkoi nousta rintoihin ... lypsämällä tuli vain pari tippaa vaikka tuntui että rinnat räjähtää. Siinä ei auttanut kuin aika plus se, että sinnikkäästi vaan yritti lypsää ja imettää. Sitten kun maitoa alkoi muutaman päivän kuluttua kunnolla tulla, rinnat pehmenivät ja vauva söi hyvin.

Kuuma suihku ei ollut minulle avuksi tässä tilanteessa; joillakin auttaa kylmä, joillain kuuma. Mutta kylmää käytettäessä on varottava rintatulehduksen saamista. Kylmät kaalinlehdet oli hyvät; helpottivat kipua ja turvotusta.

Vierailija
9/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei mitään tiehyttukoksia ja rintatulehduksia. Suurin osa turvotuksesta on tossa vaiheessa muuta kuin maitoa, kudosnestettä. Ei tarkoita, että rinnoissa on hirveät määrät vielä maitoa.

Vierailija
10/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni rinnat pakkautuivat pahoin viikko synnytyksestä. maitoa oli vaikka kuinka, mutta vauva alkoi kuivua, koska maito ei herunut rinnoista. menin synnärille ja sain sieltä nenäsumutteen. sumutetta laitettiin juuri ennen imetystä/lypsämistä. laitoin sumutetta ja lypsin kymmenessä minuutissa 200 milliä maitoa rintaa kohti. Käytin sumutetta viikon ajan aina ennen imetystä. Homma alkoi toimia pikkuhiljaa. Edelleen minulta tulee paljon maitoa, vaikka vauva on jo 6kk.

Tsemppiä!

Vierailija
11/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla auttoi lisäksi rintakumi. Vauva sai otteen turvonneista rinnoista sen avulla, ilman ei onnistunut aluksi.

Kokeile jos auttaa. Siitä eroon pääsemistä sitten pitää myös vähän harjoitella, mutta mulla toimi, kun otin sen vähän aikaa imetettyäni pois. Rinta ei ollut enää niin pinkeänä, eikä vauva yhtä hermostunut nälissään, joten sai paremmin otteen. Noin kuukauden kuluttua pääsin rintakumista kokonaan eroon.

Vierailija
12/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä muutama vuosi sitten suuri osa vastaajista olisi suositellut korviketta;)

Imetystietous alkaa pikkuhiljaa levitä naisten keskuuteen ja se on hieno asia.

Toivottavasti ap saa apua näistä kikoista.

Vierailija
13/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en onnistunut saamaan mitään ulos ennen kun ko. ohjeet luin.

Kn vauva on vastasyntynyt ei kannata lypsää enempää kun sen mikä helpottaa oaa oloa ja vauvan imuotteen saamista. Muuten maitoa pakkaa koko ajan lisää ja lisää ts. liikaa vauvalle ja rinnat pysyy ylitäysinä.

Mulla oli esikoisen kanssa sama tilanne kun sulla ap soitin kätilöllekin ja sanoi, että ihan normaalia. Pari päivää kun sinnittelee, niin pitäis olla normaali tila saavutettu.

Vierailija
14/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhalla vauvalla hyvät imetysneuvot.

Vierailija
15/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

rentoutuminen. Voi yrittää herutella jonkun pisaran maitoa nännin päälle ja vauva ottaa rinnan mieluusti suuhun, ikään kuin "houkutella imemään" sillä tavalla.

Pyydä miestä hieromaan hartioita, sekin auttaa maitoa herumaan ja hyvä imetysasento, rento asento, älä jännitä hartioita. Jos on kipuja välilihassa tai sektiohaavalla, ota kipulääkettä. Alkuun sitä voi ottaa ihan hyvin, ei ole haittaa vauvalle ja esim. Panadol on turvallinen lääke jokatapauksessa, kuten varmaan tiedätkin.

Yrität myös levätä nyt mahdollisimman paljon, juoda nestettä ja muista syödä itsekin jotain, että vauvalle riittää maitoa heruu helpommin ;)

Vierailija
16/18 |
25.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tunnustella onko patteja tmv.

Vierailija
17/18 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks syy miksei sitä tuu se on joko kovettuu isojen tissi rauhasten sisään tai sitten sun pitää koittaa hieroo tissejä ja nännit

Vierailija
18/18 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 01:17"]

Yks syy miksei sitä tuu se on joko kovettuu isojen tissi rauhasten sisään tai sitten sun pitää koittaa hieroo tissejä ja nännit

[/quote]

Kuusi vuotta sitten tehty aloitus, eikä sinulla ollut mitään parempaa sanottavaa.
Minun lasteni syntymän aikoihin pari vuosikymmentä sitten oli olemassa lääkettä, olikohan partolact? Kaikkea sitä muistaakin näin vuosien jälkeen.