D-vitamiinista . . . Paljonko otatte vrk.ssa?
Suositukset ovat 10µg, mutta löysin uuden tutkimuksen, jossa kerrotaan että raskaana olisi hyvä ottaa jopa 100µg !
http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1550
Itse olen ottanut 5µg + 7,5µg = 12,5µg
Kommentit (16)
"Turvallisen päivittäisen D-vitamiinin saannin raja on aikuisilla 50ug. Tähän lasketaan vitamiinivalmisteista ja esim maidosta saatu D-vitamiini. D-vitamiini on myrkyllistä suurina annoksina. Yliannostus on mahdollinen, jos käytetään pitkäaikaisesti useita vitamiinvalmisteita yhtä aikaa tai ylitetään reilusti annostusohjeet. 15 ug on turvallinen määrä D-vitamiiniä sekä sinulle, että sikiölle."
http://www.helistin.fi/verkkolaakarit/kysymys/9132328
ja totta on, että suomalaiset saavat d-vitskua aivan liian vähän. Kanadassa samoilla leveysasteilla päiväsuositus on vitrallisesti 50mikrogrammaa. Suomessa vielä 10, vaikka sitä ollaan kovaa vauhtia nostamassa.
D-vitamiiniahan pitäisi syödä kaikkien ja ympäri vuoden, ei vain raskaan tai alle 3v tai talvikuukausina.
ihmetys rv 30+6
Vitamiinilisässä on 10µg ja apteekkarin mielestä se on sopiva annos (kun mietin 10µg ja 20µg välillä). Sitten satunnaisesti muistan ottaa multitabsin raskausvitamiineja, ja niissä on D-vitamiinia kans. En stressaa yliannostuksista, kun olen myös lukenut noista korkeammista suosituksista muualla.
rv 39+3
Otan minisunia yhden tabletin paivassa. Nyt pidan taukoa siita. Olen myos lukenut, etta D-vitamiinia pitaisi ottaa paljon enemmankin kuin mita suositukset sanovat, mutta en ole kuitenkaan alkanut.
Jostain olen myos lukenut, etta suomessa oli 60-luvulla suosituksia paljon suuremmista annoksista, mutta ihmisille tuli yliannostuksia tms joten siksi alettiin vetaa maltillisempaa linjaa.
Heip! Olen rv 19+6 ja neuvolasta olen saanut ohjeeksi ottaa päivässä sen 10 mikrogrammaa,ja vuoden ikäiselle tyttärelleni annan samanverran. Esikoista odottaessani söin Ladyvita plussaa ja siihen lisäksi D-vitamiinia,mutta nyt ei neuvolan mukaan tarvitse sitä syödä-tosin minulla on kyllä eri neuvolatätikin ja olen ikäväkseni huomannut että kaikilla heillä tuntuu olevan eri mielipide joka asiaan.
20 mikrogrammaa. Suositushan on se 10, ja neuvolatäti totesi että "ai sinä HALUAT ottaa enemmän" :-D Apteekissa mulle suositeltiin(=sanoi että sillä pysyy just ja just hengissä...) kuitenkin tota suurempaa (ilmeisesti ne viralliset suositukset on tosiaan kohta muuttumas).
Lapselle (2v) annan 10. Tosin kysyin nlatädiltä, että miten se voi noin tarkkaa olla, kun toiset lapset juo tavan maitoa vaikka kuinka paljon (1 lasi maitoa= 1 mikrog d-vit) ja meillä luomumaito käytössä (ei lisätty d-vitamiinia siihen) niin saanti sikäli vähäisempää kuin normimaidolla olisi.
Miukkis rv 23
saa sivuilta kuin sivuilta infoa, että saantisuositukset ovat aivan liian matalat ja että d-vitamiinia on aika mahdotonkin saada yliannostus, pitkäaikaiskäytössä lapsilla 50 mikrogrammaa/vrk on todettu haitalliseksi.
Monet suomalaiset asiantuntijat suosittelevat jopa 100-250 mikrogramman päiväannosta d-vitamiinia kaikille suomalaisille. Tämä 10 mikrogrammaa, joka nyt on suositus, on siis naurettavan pieni. Sitä on toki neuvoloiden ym noudatettava, koska se on vielä ns. virallinen ohje.
ihan siis rauhassa voipi tuota d-vitskua syödä, yliannostuksen vaara on häviävän pieni.
50 mikrog./ päivässä ja lapselle 2v10kk annan 25 mikrog./päivässä.
Ehkäisee allergioita ja nostaa vastustuskykyä. Ja ei tosiaan olla pahemmin sairastettu tänä talvena :)
Hermy rv 39+6
Just eilen juteltiin neuvolassa asiasta :) Ite otan 20 mikrogrammaa. Suositus kuulemma on 10 mikrogrammaa mutta neuvottiin että voi ottaa enemmänkin. "yli-annostus" on yli 50 mikrogrammaa. Näin meille neuvottiin.
Laitan linkin, jos joku haluaapi lukea lisää. Jutussa myös lisälinkkejä
http://www.aviisi.fi/artikkeli/?num=16/2009&id=5525645
En ole vielä plussannut, mutta olen myös lueskellut näitä d-vitamiinia käsitteleviä artikkeleita. Itse syön tällä hetkellä 125 mikroa deetä päivässä ja tenavat 3,5v ja pian 2 saavat molemmat 20 mikroa. Aion itse jatkaa 125 mikron syömistä plussattuani ja myös raskausajan jälkeen.
Suurempaa annosta ollaan syöty marraskuulta asti ja ollaan kaikki pysytty terveinä eikä joka talviset nuhatkaan minua ole vaivanneet. Emme myöskään ole ottaneet mitään influenssarokotteita - emmekä aio.
, mutta apteekissa farmaseutti sanoi mulle, että tarvisi aikuisen saada 50 ug päivässä, on raskaana tai ei.
Ennen raskautta söin 100µg päivässä ja kyllä olo oli pirteä! Nyt raskaana olessa syön vaan sen suositellun 10µg - varmuuden vuoksi. En kyllä oikeesti usko, että suuremmasta määrästä olisi haittaa, mutta en viitsi "turhaan" riskeerata..
En "riskeeraa" ottamalla liian vähän deetä. Raskaanaolevana, minulla on entistä suurempi tarve saada d3-vitamiinia.
Tutkimusten mukaan, raskaanaolevien tulisi saada enemmänkin kuin 100 mikroa d3:sta. Linkki aiheeseen: http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=1550
Mutta kukin saa tietysti itse vetää omat päätelmänsä siitä mikä on paras annostus. Suomen suositus taitaa olla vaivaiset 7,5 mikroa päivässä.
Syön tällä hetkellä 25-40 mikrogrammaa päivässä. Joskus otan kaksi 20 mikron tablettia, mutta kun syön monivitamiinia jossa on 5 mikroa niin joskus jätän toisen D3-tabletin ottamatta. Vaihtelee vähän päivittäin.
Koska kyseessä on kuultu juttu n. kuukausi sitten, en sano mitään lukuja enkä väitä kaikkea todeksi, mutta juuri on ollut joku seminaari, jossa D-vitamiinisuosituksia on pohdittu (siis maailmanlaajuinen). Muistaakseni uusi D-vitamiinitutkimus liittyi hormooneihin..
Seminaarissa todettiin, kuten tässä keskustelussakin, että D-vitamiinia voisi syödä enemmänkin turvallisesti. Suomalainen tutkija tosin totesi, että hänen mielestään ei pidä suositella kuitenkaan niin paljon, kuin suurimmillaan suositeltiin (muistaakseni Kanadan suositus oli iso), sillä joskus aiemmin (joskus 50- tai 60- luvulla?) kun suositus oli suurempi, syntyneillä lapsilla oli joitain epämuodostumia tai vammaisuutta. Eli tämän muistan jotenkin, en löytänyt aiheesta enempää/factaa...
Että ehkä tässäkin se kultainen keskitie on paras. Itse syön 2 raskausvitamiinitablettia päivässä, se oli neuvolan ohjeen mukaan riittävä. En kyllä muista, paljonko noista kertyy D-vitamiinia..
Lilium rv 18+4