Kaverin vääristelty cv
Yksi kavereistani soitti tänään ja sanoi maininneensa mut suosittelijaksi yhteen duuniin jota on hakenut. Olin ymmälläni, sillä en ole ollut missään tekemisissä työn merkeissä hänen kanssaan. Sitten kaveri laittoi mulle cv:n tiedoksi, sen saman saman jota oli käyttänyt duunia hakiessaan. Ja se on ihan paskaa koko cv! Hän on suoraan sanottuna valehdellut töistä, jota mukamas on tehnyt. Ja keksittyä on myös vaihto-opiskelu ulkomailla. Miten joku kehtaa?? Ja kaiken huipuksi hän aikoo nyt sotkea mut tähän valehteluun mukaan laittamalla mut suosittelijaksi, ilmam että on kysynyt multa koko jutusta. Mitä ihmettä oikein kannattaisi tehdä? hän on ihan hyvä tyyppi ja pärjäisi varmaan siinä duunissa jota on hakenut mutta en kyllä itse haluaisi sekaantua tällaiseen, varsinkin kun asutaan melkosen pienellä paikkakunnalla...
Kommentit (8)
kieltäisin käyttämästä ikinä enää suosittelijana.
Jos soittaisivat suosittelujen perään, sanoisin, että kyseessä on joku väärin käsitys. Sanoisin, että ystävän ominaisuudessa voin kyllä suositella, että on hyvä tyyppi ja pärjäisi hommassa. Mutta että joku väärinkäsitys on tapahtunut, sillä työn kautta ette ole tuttuja tms...
kyllä työnantajakin osaa päätellä asioita, jos suosittelijaksi laitetaan kaveri eikä entinen/nykyinen työnantaja tms.....
Ja joka ainoa kyselijä on kysynyt ensimmäisenä, että olihan hakija kysynyt minulta luvan käyttää minua suosittelijana (ovat kaikki kysyneet).
Jos ei sitä kysy, niin sitten vaan kerrot, että et halua toimia suosittelijana.
Ja laita joka tapauksessa viestiä kaverillesi, että ei ole ok ja että et ole hänen cv:nsä oikeellisuudesta varma. Eli ehkä kannattaa käyttää jotain muuta suosittelijaa.
Et varmaan halua omaa mainettasi menettää. Törkeästi kyllä tehty!
Ilmoita hänelle, ettet valehtele hänen puolestaan!
Jos soittaisivat suosittelujen perään, sanoisin, että kyseessä on joku väärin käsitys. Sanoisin, että ystävän ominaisuudessa voin kyllä suositella, että on hyvä tyyppi ja pärjäisi hommassa. Mutta että joku väärinkäsitys on tapahtunut, sillä työn kautta ette ole tuttuja tms...
Samaa mieltä olen myös 5:n kanssa. Eikö se kaveris tajua, että työhaastattelussa pitää olla mukana alkuperäiset todistukset niistä koulutuksista ja työkokemuksista, mitä on ansioluettelossa maininnut!?
Ja laita joka tapauksessa viestiä kaverillesi, että ei ole ok ja että et ole hänen cv:nsä oikeellisuudesta varma. Eli ehkä kannattaa käyttää jotain muuta suosittelijaa.
kuulukaan tietää, mitä CV:n on kirjoitettu, mutta jos joku mainitaan suosittelijana, hänen suostumus täytyy olla. Ei suosittelija ole mikään CV:n "takuumies", joka henkisesti lyö leiman curriculum vitae:lle, että se on pelkkää faktaa. Suosittelijalta kysytään, millainen tyyppi suositeltava on ollut jne.
niitä todistuksia, vaikka mukana on ollutkin.. Hyvät tyypit rekrytoidaan, oli niillä kompetenssia eli ei.
kerrot totuuden. Tosin vain siitä, ettet ole ollut tekemisissä hänen kanssaan työn merkeissä. Ja kieltäydyt kommentoimasta mitään muuta.
Kaverisi ei kysynyt sinulta lupaa hakiessaan, sinun ei tarvitse selitellä kaverillesi sen enempää.
Ja mikäli joku minun kaverini tekisi minulle tuolla tavalla, hän olisi entinen kaveri.