Mitä ruokaa teidän joulupöydästä löytyy?
Kommentit (8)
minä syön maksa-, lanttu-,porkkana- ja perunalaatikkoa, kinkkua, juustoa, lauantaimakkaraa. Onhan siinä kaikkia kaloja, mätiä ja rosolleja, mutta niistä itse en väiltä.
Nämä ovat vakiot:
- Kylmäsavulohta
- Savusiikaa
- Jotain kalaterriiniä
- Pateeta, yleensä kahta erilaista
- Keitettyjä perunoita
- Kylmäsavuporoa
- Pieniä lihapullia
- Kinkku
- Perunalaatikko
- Lanttulaatikko
- Kastike kinkulle
- Karjalanpaisti
- Keitetyt perunat
Yleensä on jotain muutakin, mutta nämä siis aina silloin kun olemme oman perheen kesken. Vanhempieni ja siskoni seurassa joulua vietettäessä lisäksi mm. sienisalaattia, silliä, mätiä, porkkanalaatikkoa...Varmaan muutakin jota en nyt muista. En ole ehtinyt miettiä joulua yhtään.
Alkupalapöydässä kylmät kalat. On ollut carrysilakkaa ja muita maustettuja silakoita, ihan suolalohta, on ollut mätiä jne. Mies hoitaa tuon kalapuolen. Osa tehdään itse, pienet makupalat ostetaan. Lisäksi sienisalaattia, kalasalaatti ja keitetyt perunat.
Pääruokapöydässä sitten perinteiset laatikot, tänä vuonna pienempi kinkku + kalkkuna, lämmin kala. Rosolli ja keitetyt herneet. Ja tietty lasten ruokailun pelastaja, karjalan paisti.
Jälkiruuaksi ajattelin tehdä jonkun hyvän jäädykkeen ( esim. puolukka ), Ainon jouluinen jäätelö on myös hyvää. Kahvipöytään teen suklaakakun perinteisten torttujen lisäksi.
Eiköhän sillä pärjää :)
monta avausta aiheesta, käy katsomassa niitäkin.
miten vitussa toi sana voi olla niin vaikeeeeee
kinkku
peruna-
porkkana-
lanttu- ja
maksalaatikot
keitetyt perunat
kastike kinkun liemestä
rosolli
sienisalaatti
vihreä salaatti (ei aina)
kananmunanpuolikkaat joissa mätitahna"kuorrute"
suolalohi
itse haluaisin muitakin kalajuttuja mutta mies ei tykkää
Meillä ainakin on kummankin toiveruokia, ei paljoa, mutta kuitenkin herkkupalat.
kinkku, lanttu- ja porkkanalaatikot, suolakala.
Mutta sen lisäksi punajuurisalaatti, tölkkiherneet.