Imelletty perunalaatikko - MIKSI perunat keitetään kuorineen?
Ohjeissa on, että keitä perunat kuorineen? Miksi ihmeessä? vitamiinien takiako?
Paljon helpompi kuoria perunat kylminä ja sit vasta keittää, mutta meneekö koko homma sit pilalle??
Kommentit (9)
Eipä ole mummoni eikä äitini ikinä kuorineen keittänyt, joten kuori vaan ja yhtä hyvää tulloo.. =)
mutta oon tietysti jo unohtanut sen syyn. Mutta oisko ollu jotain että se rakenne pysyy parempana eli ettei perunat muutu vetisiksi? Korjatkaa jos ei musti pelittänyt nyt yhtään. Ite en kyllä ole huomannut mitään eroa.
Olen kokeillut kuorineen ja ilman ja kuorineen tulee mielestäni parempaa, makeampaa.
on perunan tärkkelyksessä. Eli kuorineen keitetty säilyttää tärkkellyksensä sekä koostumuksensa paremmin kuin kuorittu. Näin ollen peruna on jo luontaisesti makeampi ja imellytettäessä makeutuu vieläkin paremmin.
kuitenkin perunan lajike. Itse koen myös että helpompi kuoria ensin ja sitten keittää. Kuumia perunoita on inhottava kuoria ja lämpöisinähän ne on kuitenkin soseutettava, jotta lähtee imeltymään mahdollisimman hyvin.
Itse teen siis niin että keitän kuorittuina, soseutan ja jauhota. Sitten vain tsekkaan parin tunnin välein imeltymistä ja ihan vasta lopuksi kun on imeltynyt lisään voin ja maidon.
on perunan tärkkelyksessä. Eli kuorineen keitetty säilyttää tärkkellyksensä sekä koostumuksensa paremmin kuin kuorittu. Näin ollen peruna on jo luontaisesti makeampi ja imellytettäessä makeutuu vieläkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
kuitenkin perunan lajike. Itse koen myös että helpompi kuoria ensin ja sitten keittää. Kuumia perunoita on inhottava kuoria ja lämpöisinähän ne on kuitenkin soseutettava, jotta lähtee imeltymään mahdollisimman hyvin.
Itse teen siis niin että keitän kuorittuina, soseutan ja jauhota. Sitten vain tsekkaan parin tunnin välein imeltymistä ja ihan vasta lopuksi kun on imeltynyt lisään voin ja maidon.
Kuoritut on helppo keittää vähässä vedessä ja soseutetaan veteen. Tarvittaessa notkistetaan kuumalla vedellä. Sose jäähdytetään noin 77 asteiseksi ja lisätään jauhot.
Vierailija kirjoitti:
Ohjeissa on, että keitä perunat kuorineen? Miksi ihmeessä? vitamiinien takiako?
Paljon helpompi kuoria perunat kylminä ja sit vasta keittää, mutta meneekö koko homma sit pilalle??
Ei mene pilalle. Kuoritut perunat voi keittää vähässä vedessä ja soseuttaa keitinveteen, niin mitään tärkkelystappioita ei muodostu. Kuumaa vettä voi tarvittaessa lisätä.
Aion tänä vuonna olla uhkarohkea joulun hengetär ja kerrankin yrittää perunalaatikkoa kuoruttuina keitetyistä perunoista. Olen kyllästynyt polttamaan näppini ja kiroamaan käsiin hajoavia pottuja. Sitä paitsi ällöttää ajatus, että keitinvettä otetaan talteen ja sotkotetaan muussiin, jos perunat on keitetty kuorineen. Ties mitä sorsanpa*kaa siinä pintamullan jäämässä on. Sain suorastaan autuaan synninpäästön, kun marttojen ohjeessa sanotaan heti ensimmäiseksi, että kuori ja keitä perunat.
mutta itse aina keitän perunat kuorittuina, ja tosi hyvää tulee näinkin. En olel huomannut mitään eroa maussa.