Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos vauvan paino nousee 900g/kk, onko se oikeasti huonosti?

Vierailija
20.12.2009 |

Meillä on 3kk ikäinen tytteli, joka on toinen lapsemme, mutta silti ainokainen, koska esikoinen kuoli 1kk iässä. Tyttö syntyi keskosena ja painoi syntyessään 1720g. Vietti ekan kuukauden sairaalassa ja kotiutuessa painoa oli 2645g. Paino on jatkanut tuota nousua eli n. 900g/kk on nyt tullut lisää. 3kk neuvolassa painoa oli 4490g.

Päivisin tyttö saa rintaa/itkee nälkäänsä 1,5-2tunnin välein ja nyt oon antanut yöllä nukkua niin pitkään kun nukkuu ja syöttänyt kun herää niin öisin syö 4-6tunnin välein. Tyttö ei ole muuten itkuinen ja koen, että on aika helppo vauva kaiken kaikkiaan, vaikka päivällä nukkuu tosi lyhyitä unia, vain vartin kerrallaan. Olen itse alkanut käydä lenkillä kuukausi sitten ja sillon mies syöttää neidin tarvittaessa. Maitoa tulee yli tarpeen ja oon sitä siis lypsänyt. Pullosta menee kerralla vaihtelevasti 100 (tai vähän vajaa)-200ml. Tosin tyttö suostuu juomaan pullosta vain kun minä en ole kotona, minulta ei juo pullosta ollenkaan.

Neuvolassa kuitenkin sanottiin, että minun pitäisi jatkaa tytön herättämistä öisin 3tunnin välein kuten alkuun teimmekin enkä ymmärrä, että miksi. Lisäksi neuvolan täti sanoi, että tytölle voisi alottaa jo kiinteät ja myös vellin antamisen. Olen pitänyt tuota tätiä työnsä osaavana, mutta tämä laittoi miettimään. Miksi näin pienelle pitäisi alotella kiinteitä ja syöttää tiheään, vaikka paino ainakin minusta on noussut hyvin. Onhan tyttö ikäisiään pienempi, mutta hänen lähtöpainonsakin oli alhaisempi.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle sanottiin, että sopiva painonnousu on noin 140-200g/vko, eli siihen tuo uppoisi hyvin ja kuulostaisi oikealta.

Jos tyttö on hyväntuulinen ja maitoa tuntuu riittävän, luota itseesi ja anna mennä omalla painollaan vain. :)

Oma parikuinen tyttöni kasvaa liian hitaasti, ally 90g/vko ja on usein itkuinen iltaisin, imee rintaa ja itkee perään. Hänen kanssaan alettiin antaa pullomaitoa lisänä, ja se minusta oli viisasta. Sinun tapauksessasi en ymmärrä mikä ongelma nyt on, mutta olen vähän kateellinen tuosta maidontulosta. :)

Vierailija
2/10 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista, että terkoilla ei kovin montaa keskosta asiakkaana ole, joten pikkasen mutulla mennään eteenpäin.

Yleisesti keskosille aloitetaan kiinteät ja etenkin liha hyvin aikaisin kasvun turvaamiseksi. Tämä tehdään rutiiniluonoisesti kaikille, koska niin on tilastollisesti hyvä. Jokainen äiti sitten arvioi tilanteen omalta kannaltansa...

Eikö teillä ole keskoskontrolleja? Kuuntelisin mitä ne siellä ohjeistaa, neuvolasta me haettiin ainakin vain rokotteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään enää herättelisi syömään yöllä enkä myöskään alottaisi kiinteitä/vellejä vielä.

Meillä poika oli aika saman kokoinen syntyessään ja painon nousu vielä hiukan hitaampaa kk:ssa ja neuvolassa sanottiin, että hyvin kasvaa ja kiinteät aloteltiin vasta 6kk iässä ja velliä ei saanut koskaan.

Vierailija
4/10 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkuis paljon yli 6tuntia putkeen. Meillä myös keskonen ja sanottiin keskostarkastuksessa just 3kk iässä (meidän tyttö oli ap:n vauvaa n. 300g painavampi tuossa iässä) että ei sais mennä syöttöväli yli 6tunnin. Ja kiinteitä meidän suositeltiin alottelevan 4kk iässä, vaikka painoa tytölle tulikin n. 1kg/kk. Kestää kuitenkin oman aikansa ennen kun kiinteistä on oikeasti apua painonnousuun ja siihen asti elää kuitenkin pääasiassa maidolla.

Vierailija
5/10 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

äläkä tämän palstan. Kysessä on keskonen ja herättely vielä tässä vaiheessa tärkeää jo lisääntyneen kätkytkuolemariskinkin takia!

Vierailija
6/10 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alansa huiput.

Ja paras toki olisi, jos ap soittaisi sille, jossa käyvät keskoskontrolleissa, sieltä saisi varman tiedon, mutta meille annettiin tuo ohje 1kk sitten eli tuskin on siitä muuuttunut.

7

äläkä tämän palstan. Kysessä on keskonen ja herättely vielä tässä vaiheessa tärkeää jo lisääntyneen kätkytkuolemariskinkin takia!

Vierailija
7/10 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työssään näkee. En uskois sanaakaan, vaan luottaisin keskussairaalan neonatologien ohjeisiin (joissa kyllä myös montaa eri koulukuntaa).

Vierailija
8/10 |
21.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei silloin pidä herätellä. Ja äidinmaito riittää. Vuosittain vaihtuu kaikki suositukset pikkuhiljaa, ekan lapsen sain 81, ja kun näitä suosituksia katsoo vuosien ajoilta on pakko sanoa että luottakoon äiti omaan vaistoonsa, jokainen on itse paras arvioimaan mitä oma lapsi tarvitsee.

Vierailija
9/10 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jatka imetyksellä.

Vierailija
10/10 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syötössä. On kuitenkin sen verran pieni vielä.

Mutta tosiaan, kiinteitä varmaankin 4kk ikäisestä vaikka ihan makuannoksina. Näin kyllä ihan alan huiput lääkäritkin keskosille suosittavat ja minä uskon heitä.

T. kahden keskosen ja kahden täysiaikaisen äiti