Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukemaan oppimisesta, terv. ope

Vierailija
20.12.2009 |

Näköjään taas kinastellaan kestoaiheesta eli lukemaan oppimisesta. Huomatkaa, olen itse ope, mutta en luokanope ja siitä, kun olen viimeksi opettanut alakoulun luokkia on kohta viisi vuotta, mutta mulla olis silti pari sanaa sanottavana.

Ensinnäkään lukemaan oppimiseen ei ole mitään aikarajaa, opetussuunnitelmassa se sisältyy tosin ensimmäiseen kouluvuoteen, mutta niin siihen sisältyy paljon muitakin asioita. Käytäntö on kuitenkin osoittanut ja tutkimuksetkin todistavat, että yhä useampi lapsi osaa lukea kouluun tullessaan ja yhä useammat oppivat aina vain aikaisemmin lukemaan. En tiedä, mitkä ovat prosenttiluvut juuri nyt, kun noita suhteutetaan, mutta omalla työpaikallani on ekaluokkia, joissa esimerkiksi 20 oppilaasta jo 15 osaa lukea kouluun tultaessa.

Käytännön opetustyölle se on itse asiassa melkoinen haaste. Olisi iso houkutus edetä noiden 15 lukemisen hallitsevan ehdoilla, mutta se ei oikeastaan onnistu vielä ensimmäisellä lukukaudella, keväällä hiukan paremmin sentään.

Opettajat kyllä ainakin minun työpaikallani keskustelevat aiheesta jatkuvasti, mikä osoittaa, että tarve tehdä sille jotakin on melkoisen suuri. Käsittääkseni tuntisuunnitelmat ovat kuitenkin sen verran joustavia nykyisin, että muutoksia olisi mahdollisuus tehdä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavoite on, että kaikki oppivat lukemaan.

Opetuksen eriyttämisestä toki lähdetään ja tähän on koulukohtaisia ratkaisuja.

Vierailija
2/4 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin nykyiset opetussuunnitelmat kuitenkaan antavat siihen mahdollisuutta, että osaamattomat ovat erityisryhmiä koska sitähän he eivät nykyisten määritelmien mukaan ole.

Kuitenkin koulukohtaiset ratkaisut on nykyisin helpompi tehdä kuin aikaisemmin.

t: avauksen tehnyt ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja todella paljon vaikuttaa sekin, millaisesta eskarista lapset tulevat. Jollain luokalla lukevia on 20%, toisella 90%. Isoin haaste alkuopetuksessa ovat ne, joille ei lukeminen ala avautua opetuksesta huolimatta (eli jouluna ei juuri ole vielä hajua lukemisesta)

2

Vierailija
4/4 |
20.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä tosi haasteellista. Esikoulun (toki muidenkin syiden) vuoksi monet tosiaan osaavat lukea kouluun tullessaa. Toiset puolestaan eivät satavarmasti tunne vielä kaikkia kirjaimia. Eli erot oppilaiden välillä ovat suuret. Mutta missään nimessä ei ole tarkoitus, että oppilaiden tulisi osata lukea kouluun tullessaan. Paljon tärkeämpää on panostaa yleisten kouluvalmiusten harjoitteluun esikoulussa. Niissäkin kun on oppilaiden välillä suuria eroja. Mutta siitä lukemaan oppimisesta... Itse ekaluokan opena olen usein jakanut oppilaita äidinkielen tunneilla erilaisiin ryhmiin taitojen mukaan. Välillä jo lukevat ovat oma ryhmänsä, jossa luetaan hiukan haastavampaa tekstiä. Lukutaidottomat tekevät sillä aikaa muita tehtäviä. Tällaisissa tapauksissa on onneksi ollut usein avustaja luokassa auttamassa. Välillä on tehokasta sekoittaa ryhmiä niin, että yhdessä ryhmässä on sekä lukijoita että lukemaan opettelevia. Ja asiahan on niin, että vaikka lapsi osaisi jo ekalle tullessaan lukea, niin kyllä he kaikki silti ovat lukemaan opettelevia. Lukutaito kun on taito joka kehittyy ja kehittyy ajan myötä eikä missään nimessä ole "valmis" silloin, kun lukemisen tekniikka hallitaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä