Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riitelevä ystäväpariskunta

Vierailija
18.12.2009 |

Olemme olleet ystäviä erään pariskunnan kanssa kohta lähemmäs kymmenen vuotta. Aluksi vietimme paljon iltaa, juhlia ym. keskenämme ja mukavaa oli. Näin meni ehkä esimmäiset 2 vuotta kunnes pariskunnalle syntyi ensimmäinen lapsi. Siitä alkoi jatkuva riitely heidän välillään.

Nyt lapsia on heillä kaksi ja meno on pahentunut vuosi vuodelta. Riitely siis. Minun ja tämän naisen ystävyyden sisältökin on nykyisin pääasiassa sitä, että hän haukkuu miestään ja parisuhdettaan minulle.

Aina kun vietämme iltaa tai muutoin kyläilemme alkaa tämä pari estottomasti riidellä (oikeasti kertaakaan ei ole mennyt etteikö riitaa tulisi). Haukkuvat toisiaan, huutavat, kiroilevat ja yrittävät vetää minua ja miestäni mielipidetuomareiksi puolelleen. Ja mukana siis usein lapsetkin kuuntelemassa. (Alkoholi ei liity juhliin eikä riitoihin).

Kyllä siinä tunnelma aina latistuu väistämättä. Ihan ovat useammat juhlapyhät meiltäkin pilanneet riitelyllään! Olemme siis viettäneet vuosien saatossa yhdessä mm. itsenäisyyspäivää, vappua ja juhannusta.

Tänään tuo nainen soitti, että haluaisivat viettää kanssamme uuden vuoden. Olemme nyt pitäneet viime ajat heihin vähän väliä tarkoituksella ja vastasin, että "täytyy miettiä". En kyllä haluaisi heitä enää pilaamaan yhtään juhlaa. Harmi sinänsä, että nämä ihmiset ovat pohjimmiltaan todella mukavia.

Onko kokemusta vastaavasta, mielipiteitä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväsi varmasti kaipaa tuota, että saa parjata miestään sinulle. Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa vaan se puhdistaa mieltä. Itse ainakin haukun mieheni ystävälleni usein ja kyllä helpottaa. Olen puhunutkin ystäväni kanssa tästä ja tilanne on molemmin puolinen ja jopa mieheni tietää tilanteen, siis että puran pahaa mieltä ystävälleni.

Mitä tuohon riitelyyn tulee niin kannattaa puhua siitä suoraan ja sano, että ette halua kuunnella riitelyä. Yleensä noissa tilanteissa yritän vierittää keskustelun muualle, mutta tiedän että jos riitely alkaa niin onhan sitä vaikea väistää. Ehkä kannattaa suoraa sanoa kumman puolella on ja sanoa, että nyt riita poikki ja voita väliin... huumoria peliin.

Toivottavasti jaksat olla ystävällesi ystävä, kuulostaa että hän on väsynyt ja tarvitsee ystävää.

Vierailija
2/7 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kutsut kyläpaikkoihin alkoivat loppua, aloin miettiä miksi... ja peiliinhän se oli katsottava! Minä se olin aina joka veti suurinpiirtein koko suvun mukaan riitaan, haluten edes joltain puolustamaan minun mielipiteitäni. Nyt olen lopettanut. Mutta vie varmasti aikaa ennenkuin olemme taas kutsuttujen listalla.

(Neuvoni ap:lle olisi ehkä siinä joskus riidan tuoksinassa ottaa puheeksi ovatko he käyneet parisuhdeterapiassa; heittää keskustelu kannattaisiko mennä ja ujuttaa siinä yhteydessä tietoa heille kuinka ikävää riitely on teidän kannaltanne. Ei kukaan ehdoin tahdoin halua "Dr.Philin taloon".

Mutta neuvoisin myös jättämään uuden vuoden "juhlimisen" väliin ko. parin jos haluaa oman fiiliksen säilyttää. Joskus tavallisena viikonloppuna kenties, jos enää silloinkaan)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyliin: "hitto kun se Matti jättää aina ne sukat lattialle". Mutta puhun paljon tästä myös hyvääkin. Eikä mieheni ole ystävyyssuhteissa muutoinkaan ykköspuheenaihe niinkuin tällä ystävälläni.

Sävykin on ihan eri luokkaa. Hän tosiaan haukkuu joka kerta puhuessaan miehensä aivan pataluhaksi mm. on sanonut ettei rakasta tätä vaan vihaa. Ja muutoinkin volyymi jolla tästä louskuttaa on sitä luokkaa, että todella ihmetten miksi edes ovat enää yhdessä. ap

ystäväsi varmasti kaipaa tuota, että saa parjata miestään sinulle. Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa vaan se puhdistaa mieltä. Itse ainakin haukun mieheni ystävälleni usein ja kyllä helpottaa. Olen puhunutkin ystäväni kanssa tästä ja tilanne on molemmin puolinen ja jopa mieheni tietää tilanteen, siis että puran pahaa mieltä ystävälleni.

Mitä tuohon riitelyyn tulee niin kannattaa puhua siitä suoraan ja sano, että ette halua kuunnella riitelyä. Yleensä noissa tilanteissa yritän vierittää keskustelun muualle, mutta tiedän että jos riitely alkaa niin onhan sitä vaikea väistää. Ehkä kannattaa suoraa sanoa kumman puolella on ja sanoa, että nyt riita poikki ja voita väliin... huumoria peliin.

Toivottavasti jaksat olla ystävällesi ystävä, kuulostaa että hän on väsynyt ja tarvitsee ystävää.

Vierailija
4/7 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutenkin ahdistaa, että aina kun ollaan tekemisissä muuttuu ilmapiiri ennemmin tai myöhemmin ikäväksi. Joko he alkavat riidellä tai ystäväni alkaa haukkua miestään (mikäli olemme kahden). Ei tällaista ole muiden kanssa. Ei tarvitse pelätä riitaa eikä kuunnella koko ajan negatiivistä. ap

Vierailija
5/7 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi ystäviesi käytös on epäkohteliasta ja itsekästä, eikä tosiaankaan normaalia. Eihän tommoseen riitelyyn osaa eikä voi sanoa yhtään mitään, siinä vaan pahentaa riitaa ja pahimmillaan molemmat kääntyvät sit sua vastaan, että ole sinä hiljaa kun et mistään mitään tiedä. Ja sitäpaitsi ihmiset, jotka haluavat tapella, tappelevat vaikka siinä ympäristö tekis mitä.

Mut he ovat tiensä ja tapansa valinneet, ette te sitä voi muuttaa. Sanokaa että uusivuosi ei käy, koska selvästi sä alat stressata sitä uutta vuotta suurinpiirtein jo nyt, jos vietätte sen yhdessä.

Vierailija
6/7 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös meni vähän maku erääseen ystäväpariskuntaan samoista syistä. Tää homma meni mielestäni överiksi siinä kohtaa kun me ajettiin kahden pienen lapsen kanssa heille 100km:n päähän pitkästä aikaa kyläilemään ja kahvitteluhetki päättyi huutoon ja kiroiluun, perheen mies heitti vaimonsa pullat ja kahvikupin meidän 2v:n pään yli seinään, haistattelivat toisilleen ja lopulta nainen lähti heidän 1v kainalossa makuuhuoneeseen möksöttämään.

Siinä kohtaa meidän 2v katseli silmät suurena ja huulet täristen että mitä pahaa hän nyt on tehnyt ja 8kk vauva oli aikas hermostunut huutamisesta. Ilmeisesti tää on heillä ihan arkipäivää, koska tämä heidän 1v ei ollut moksiskaan, katseli menoa ihan rauhallisena syöttötuolistaan...

Vierailija
7/7 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväsi varmaan kaipaa ystävää, jolle purkaa pahaa oloaan, mutta mielestäni voisit myös suoraan sanoa oman ristiriitaisen tilanteesi. Ehkä se avaisi hänenkin silmiään... Eli voisit asiallisesti kertoa, että et halua viettää yhteisiä "juhlia" tuttavapariskunnan seurassa heidän riitelynsä takia. Että ovat mukavia ihmisiä, ja kaipaat aikoja, jolloin ilmapiiri heidän välillään oli erilainen. Ja että olet valmis jatkossakin olemaan tukena ystävällesi ja kuuntelemaan hänen huoliaan, mutta voisitte välillä puhua muustakin ja/tai tehdä jotain, mikä antaisi ehkä ystävällesikin muuta ajateltavaa ja virkistäisi. Voi olla, että ystäväsi katselee maailmaa niin omien ongelmiensa takia, ettei huomaa miten huonosti käyttäytyy muita kohtaan.

Itse en vain lopettaisi ystävyyttä ilman mitään selitystä, voihan olla, että ystäväsi pystyisi(vät) muuttamaan käytöstään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan