Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetteko vanhempia, joilla on itsellä omakotitalo ja metsää jne. mutta

Vierailija
17.12.2009 |

oma lapsi asuu vuokralla koko ikänsä, koska vanhemmat eivät haluta tulla takaajiksi kenellekään.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä oli kyllä aivan itsestään selvää, että appivanhemmat ja omat vanhempani takasivat lainamme. Appiukko laittoi sijoitusasuntonsa pantiksi ja omat vanhempani rahapantin. Itse ehdottivat tätä siksi, että pankin takaus tulee kalliimmaksi - kokivat että homma menee näin "kotiinpäin". Luonnollisesti nämä pantit vapautettiin heti kun saimme talon valmiusasteen siihen, että sen arvo kattoi lainan.

En olisi suostunut siihen, että vanhempamme olisivat laittaneet takaukseen omat kotinsa. Siinä menee omalla kohdallani raja.

Tuota takausta lukuunottamatta vanhempamme eivät rahoita meidän elämäämme (jos siis joku nyt takauksen rahoittamiseksi laskee) mitenkään, eivät edes ilmaisena lastenhoitona koska asuvat kaukana :)

Vierailija
42/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ollaan saatu lainamme onneksi hankittua mutta todella kovan työn takana se on. En muuten välittäisi jos en tietäisi, että tosi monen kaverini ja sukulaiseni vanhemmat tulivat heti takaamaan heitä. Pettymys on lähinnä se, että eivät tahdo tukea lapsiaan elämässä eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikimaailmassa tule koskaan takaamaan kenenkään lainoja, hullun hommaa.

Asuntolainan saa kyllä muutenkin kuin henkilötakauksilla.

Vierailija
44/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

taanneet kenenkään lainoja mutta kaikki heidän lapsensa asuu silti omistusasunnoissa.

Turhaa rutinaa.

En ikipäivänä edes kehtais pyytää ketään takaajaksi vaikka olenkin tunnollinen velanmaksaja, eihän sitä ikinä tiedä mitä voi sattua ja takaajat joutua pulaan.

Vierailija
45/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä hyvä tahto ja aikomus maksaa velat ei paina yhtään tilanteessa, jossa asuntojen arvo laskee. Tällöin voi joutua myymään kotinsa lainanottaja ja takaaja, ja silti jää vielä velkaa käteen.

Itse olen niin läheltä nähnyt tilanteen, jossa monien läheisten elämä mennee aivan uusiksi, johtuen ihan näistä ko. ihmisistä riippumattomista syistä.

Kukaan ei voi ennakoida tulevia asioita kuten työttömyyttä, sairauksia, vammautumista, kuolemaa jne.

Vierailija
46/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat vanhemmat ja appivanhemmat. Mutta miks niiden pitäisi meille taata lainaa?

Sekä mun että mieheni vanhemmilla on muitakin lapsia, joten olisihan se vähän epäreilua jos yhden laina taattaisiin.

Vierailija
47/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi miten tunnollinen hyvänsä, voi laina silti kaatua takaajan niskaan. Toivottavasti taattu summa on silloin sellainen ettei takaajan oma elämä mene pilalle. Niitäkin on nähty.

Siksi suosin mieluummin muita takauksia, kuin henkilötakausta.

Vierailija
48/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat maksaneet n. 150 000e muiden velkoja. Silti takasivat appivanhempen kanssa meidän asunnon. Hullua?- ehkä, mutta itse tarjoutuivat, sanoivat ettei ole järkeä maksaa kallista omatakausta. Isäni vielä luuli taatessaan, että takuusumma on puolet velasta, vaikka eihän se niin ole. 100 000e lainasta asunto kattaa 70 000, valtio takaa 15 000, eli vanhempieni takausosuus on 7500e. Tuskin tuosta summasta joutuisivat hirveisiin vaikeuksiin.

Vierailija
49/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siksi pitää vanhempien olla takaamassa, kun ei jakseta säästää. Ei tietenkään voida asua jossain kälysessä rivitalokolmiossa, kerrostalosta nyt puhumattakaan.

Vierailija
50/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten siksi pitää vanhempien olla takaamassa, kun ei jakseta säästää. Ei tietenkään voida asua jossain kälysessä rivitalokolmiossa, kerrostalosta nyt puhumattakaan.

Jos asunnon vuokra on yli 800 e kuussa ja tulot kuitenkin tavallisen työtätekevän ihmisen tulot. Jos pystyisi asumaan halvasti niin sitten säästäminen ei ole mahdotonta mutta nykyisinä aikoina harva on niin varakas, että pystyy ikäänkuin maksamaan kahta asuntoa samaan aikaan. Eli vuokra-asuntoaan ja saman verran säästämäänkin vielä.

Vierailija
51/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan normaalia, että vanhemmat tukee lapsiaan elämässä resurssiensa mukaan. Tottakai lapsen lainan voi taata ja nykyään takaukset on aina määräsummaisia, eikä takaaja joudu maksamaan koko lainaa vaan ennalta määritellyn summan maksimissaan. Jos vaikka vakuuksia tarvii 30 000 euroa, niin kenen puolesta sitten olisin tuollaisen rahan valmis maksamaan kuin oman lapseni? Mulla on rahaa ja varallisuutta siksi, että sillä turvaan omani ja läheisteni elämän. Siihen sisältyy myös halu auttaa niitä rakkaimpia.

Vierailija
52/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmat olleet takaamassa ystävä perheen taloa, ja siinä touhussa oli hilikulla että itekin joutuivat vararikkoon.

Jospa se isä tuntee poikansa eikä uskalla olla takaamassa. Näitä ihmisiä on tosi paljon jotka elää "kädestä suuhun" eikä osaa yhtää säästää. OStelevat kalliita autoja vaikkei ois kunnolla varakaan.

Monetkaa ihmiset ei ole sen vertaa luotettavia et uskaltas lähtee takaa ja näin lama aikaa vielä vähemmän.

Säästäkää hyvät ihmiset!

Vierailija
53/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempien tulee olla tukena ja rahottamassa aikuisten lasten raha-asioita. Mutta ootas kun vanhemmat itse tekevät tykö ja antasivat apua, ei sitte kelpaa millää. "Mehän ollaan aikuisia ja itse päätetään omasta elämästä."

Aikuiset ihmiset opettelee huolehtimaan omista asioista!

Vierailija
54/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä itse ikinä takaisi kenenkään lainoja.

Muistan viime laman liian hyvin ja miten takaajat joutuivat loppuelämäseen löysään hirteen :(

VANhempani ovat kyllä lainanneet rahaa minulle useammankin kerran, ja ne on maksettu takaisin. Ylimääräisestään lainasivat.

Vierailija
55/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä kyse ole luottamuksen puutteesta. Tuen mielelläni lapsiani joka päivä heidän elämässään ja olen ilman muuta hädän tullen myös maksamassa heidän lainankuoletuksiaan jos niin paha tilanne tulee mutta vain sen hetken kun tukea tarvitsevat. Takaus sitoo pahimmillaan vuosiksi.

Meillä tuki on konkreettista esim aikuiset lapset käyvät lähes joka vl kotona syömässä siksi että perheemme saa olla yhdessä - helpottaahan se myös heitä hieman taloudellisesti eikä tarvitse joka päivä tehdä itse ruokia. Myös appikset käyvät kerran kuukaudessa syömässä, olemme muutenkin rahoittaneet heidän elämäänsä todella paljon edellisen laman jäljiltä.

Mitä vielä vaaditte?? Takaus, lastenhoitoa, rahoitusta, sitä ja tätä ja kauheaa - hassaan vielä lasten perinnön! Eiköhän olisi aikuisten aika hoitaa itse omat asiansa?? Loukkaantuisin todella jos lapseni pitäisivät tukeamme itsestäänselvyytenä. Onneksi arvostavat meitä vanhempia hieman enemmän kuin enemmistö täällä..... Koskas tulisi se päivä jolloin saisin itse nauttia työllä ansaituista rahoista??!!

27/36

Vierailija
56/63 |
18.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vierestä seuranneet muutamaa takauksen kaatumistapausta jossa takaaja on koko loppuelämänsä toisen velkojen maksaja ja oikea velallinen porskuttaa eteenpäin elämässä.

Mielestäni on ihan oikein opettaa lapsille että itse omilla rahoilla täytyy tulla toimeen ja selvitä - jos on tiukkaa lasketaan vaatimustasoa. Hyvin ovat pärjänneet; osaavat hoitaa hienosti raha-asiansa - pienistä tuloista huolimatta on asunto, voi matkustaa ja nauttia elämästä.

Emme myöskään aio jättää suurta perintöä heille jaettavaksi vaan käytämme osan saavuttamastamme omaisuudesta jo nyt, meidän ja heidän ilokseen. Koska elämme todennäköisesti vielä n 30-40v lapsemme ovat n 60v ennenkuin saavat perintöä jota tuskin edes tarvitsevat silloin. Mielumminn maksamme lomia, ostoksia tms mitä nyt tarvitaan.

Ja ilman muuta - kun lapsenlapsia tulee olen ensimmäisenä jonossa hoitamassa ja hellimässä heitä - kunhan omalta päivätyöltäni ehdin ja jaksan.

27, tasapuolisesti kaikille 4:lle

Ei minulle tarvite missään nimessä jättää perintöä,EI,EI ja EI !

Mutta osaatko edes kuvitella,miltä tuntuu kun on ikänsä hoitanut nuorempia sisaruksiaan js odottaa ensimmäistä lastaan,niin tullaan lällättämään että sun lapsias en ainakaan hoida.Samoin tämän perinnön kanssa, kuinka on kylmät välit olleet vanhempani ja isovanhemman välillä,mutta perintö kyllä kelpaa ja taas sama lällättely,sulle en kyllä mitään jätä. No sen kyllä uskon,enkä mitään odotakaan saavani,senverran kylmää ja kolkkoa on lapsuuteni ollut. Mutta pitääkö sitä, omalle lapselleen oikein KOROSTAA,minä olen aina tiennyt olevani vanhemmilleni pelkkä mitätön nolla,jota voi käyttää hyväkseen ihan miten haluaa. Kai sitä on sitten ajateltu,että ehkä tälläisellä asialla minua voi satuttaa. Mutta kun on tarpeeksi loukattu niin enpä minä enää vanhemmistani välitä,asiallisest välit on kyllä. Kun en väliä,niin eivät enää voi loukata.

Vierailija
57/63 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaneet takuun lastensa ekaan asuntolainaan. Niin meilläkin.

Vanhemmilla ei mitenkään kamalasti omaisuutta, velkainen rivitalo pk-seudulla, mutta halusivat auttaa. Pari vuotta meni ja maksettiin se osuus lainasta pois jonka he takasivat. Tekisin ilman muuta saman lapsilleni.

Meilla oli ensiasuntoa ostettaessa hyvat ammatit mutta ä-loma ja pieni vauva. Eli hyvät tulevaisuudennäkymät vaikka ei paljon rahaa sillä hetkellä.

Mikä vanhempien takuussa nyt niin ihmeellistä on? Asuntohan takaa n 85% lainasummasta, takuu tarvitaan vain loppusummalle jos ei ole omarahoitusosuutta.

Vierailija
58/63 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

antaneet takuun lastensa ekaan asuntolainaan. Niin meilläkin.

Vanhemmilla ei mitenkään kamalasti omaisuutta, velkainen rivitalo pk-seudulla, mutta halusivat auttaa. Pari vuotta meni ja maksettiin se osuus lainasta pois jonka he takasivat. Tekisin ilman muuta saman lapsilleni.

Meilla oli ensiasuntoa ostettaessa hyvat ammatit mutta ä-loma ja pieni vauva. Eli hyvät tulevaisuudennäkymät vaikka ei paljon rahaa sillä hetkellä.

Mikä vanhempien takuussa nyt niin ihmeellistä on? Asuntohan takaa n 85% lainasummasta, takuu tarvitaan vain loppusummalle jos ei ole omarahoitusosuutta.

Niinpä ollaan edelleen vuokra-asunnossa eikä saada omaa varmana koskaan, koska säätäminen näillä vuokrilla ja tuloilla ihan mahdotonta.

Vierailija
59/63 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolestasi. En voi mitenkään ymmärtää tuollaista käytöstä. Itse yritän olla 100% tasapuolinen lapsilleni ja rakastan heitä kaikkia suunnattomasti. Muista ettet ole mitään velkaa vanhemmillesi kun he jonain päivänä huomaavat ettet enää suostukaan mollattavaksi!

Päinvastoin mua harmittaa 3 ensimmäsestä avioliitosta olevan lasteni puolesta se että nuorimmainen tulee aikanaan perimään isänsä jolla on myös omaisuutta toisin kuin näiden isompien isällä. Isäpuoli on kyllä hoitanut osansa loistavasti myös isompien lasten kohdalla, tukenut heitä yhtälailla myös rahallisesti mutta perinnölle ei tietenkään voi mitään. Hänkin haluaisi olla tasapuolinen meidän kaikkia lapsiamme kohtaan.

Vierailija
60/63 |
19.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tyttäreni osti 90k€ kaksion yksin. Makselee sitä hissukseen 1100€ nettotuloilla. Pankki ei kaivannut lisävakuuksia vaan valtion takaus ja meidän vanhempien tilit samassa pankissa riittivät "takuiksi"

Ja kyllä jollain voi mennä koko oma elämä takauksen vuoksi; oma vuokralaiseni on pienestä palkastaan ja työttömyyskorvauksesta maksanut jo 15 vuotta kaverinsa takausvelkaa joka ei näillänäkymin lopu koskaan.

27/36/59

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän