Jouluaterian jälkiruoka ja millainen kakku kahville?
Syömme perinteisessä järjestyksessä ruuat, eli ensin jouluaterian, sitten jälkiruoan ja lopuksi kahvin (olen oppinut tältä palstalta että järjestyksiä on monia : ) )
Nyt kaipaisin vinkkejä! Eli mitä teillä syödään jälkiruoaksi, ja minkälainen kakku teillä on kahvilla (jos on?) ?
Kommentit (9)
Olen tehnyt monenlaisia kakkuja, Jouluhalon, Sacher-kakun jne. mutta paras on ollut minusta Glögi-kakku; pohjaan pipareita ja voita, täyte jotain rommirusina tms tuorejuustoa ja kermaa, päälle glögihyytelö. Resepti on muistaakseni Pirkan, että sieltä sivuilta pitäis löytyä. Musta oli kivan raikas ja todella näyttävä se glögipäälinen!
on esimerkiksi piparisuklaa- tai puolukkajäädykettä. Meillä on sama järjestys, mutta kahvit juodaan vasta pukin vierailun jälkeen ja tuolloin tarjolla on ainakin pipareita, torttuja ja täytekakku (usein luumukermatäytteellä) sekä juustoja.
Ajattelin tehdä vadelma-mustaherukkasorbettia ja minttusiirappia heti ruoan perään ja sitten vielä kupin kahvia ja konvehdin. (Koska osa porukkaa alkaa protestoida, ellei ruoan päälle saa kahvia.)
Sitten pukin vierailun jälkeen kunnon kahvipöytä, jossa on taatelikakkua, pipareita ja tänä jouluna glögikakku.
esim. puolukkajäädyke tai luumurahka
kakkuna arabialainen maustekakku tai banaanikakku
mutta meillä ei myöskään juoda kahvia enää illalla. tosin lapsuudenkodissani näin tehtiin ja joskus oli jopa täytekakkua kahvin kanssa. nyt omassa kodissani juomme kahvia kolmen aikaan iltapäivällä ja silloin on kaikki herkut pöydässä, joulupullaa, torttuja, pipareita, ja hedelmä- tai maustekakkua.
lapsena meillä oli aina jälkiruokana "sekametelisoppaa" eli sekahedelmäkiisseliä, joskus myös luumurahkaa. itse pidän noita jälkiruokia liian raskaina kinkun päälle. oon kerran tehnyt aprikoosikiisseliä, joka oli edes vähän kevyempää, kaikki tykkäsi. jäädyke olis varmasti tosi hyvää mutta ei ole aikaa sellaisia vääntää. monesti ostetaan jotain kallista jäätelöä jouluksi ja syödään sitä jälkiruoaksi, esim mövenpickin saksanpähkinäjäätelöä. joskus ei jaksa edes syödä jälkiruokaa ollenkaan, eikä ole mikään pakko. illalla otetaan vielä glögin kanssa vaikka tortut jos jaksaa.
mutta meillä ei myöskään juoda kahvia enää illalla. tosin lapsuudenkodissani näin tehtiin ja joskus oli jopa täytekakkua kahvin kanssa. nyt omassa kodissani juomme kahvia kolmen aikaan iltapäivällä ja silloin on kaikki herkut pöydässä, joulupullaa, torttuja, pipareita, ja hedelmä- tai maustekakkua.
lapsena meillä oli aina jälkiruokana "sekametelisoppaa" eli sekahedelmäkiisseliä, joskus myös luumurahkaa. itse pidän noita jälkiruokia liian raskaina kinkun päälle. oon kerran tehnyt aprikoosikiisseliä, joka oli edes vähän kevyempää, kaikki tykkäsi. jäädyke olis varmasti tosi hyvää mutta ei ole aikaa sellaisia vääntää. monesti ostetaan jotain kallista jäätelöä jouluksi ja syödään sitä jälkiruoaksi, esim mövenpickin saksanpähkinäjäätelöä. joskus ei jaksa edes syödä jälkiruokaa ollenkaan, eikä ole mikään pakko. illalla otetaan vielä glögin kanssa vaikka tortut jos jaksaa.
turha sanoa ettei ole aikaa, jos ei viitsi.
syö jouluna riisipuuroa ja luumusoppaa?meillä tämä tapana sitten illalla. Jälkiruokia ei jaksa syödä, kahvin kanssa pipari.
erilaisia juustoja ja pipareita. Kakkua ei ole ollenkaan, joten siihen en osaa vastata.