Sallisitko lapsellesi tällaisen leikkikaverin?
1.5 vuotta 5-vuotiasta tytärtäni vanhempi. Tyttäreni kelpaisi seuraksi vain ns. 'viimeisenä vaihtoehtona'. Kun kahta isompaa (toinen 6v, toinen 8v)kaveria ei ole saatavissa seuraksi.
Tämä kaverikseen lastani toisinaan kyselevä tyttö käyttäytyy hyvin rumasti aina sitä kohtaan joka ei kulloinkin sovi seuraan. Joku jää aina kolmanneksi ja tulee hyvin rumin keinoin ja haukkumisin ajatuksi pois seurasta. Haistattelua, idiootiksi haukkumista ja muuta ikävää nokittelua on luvassa jos yrittää pyrkiä seuraan tämän isomman kannalta väärään aikaan. Eli silloin kun hänellä on joku isompi kaveri seurassaan.
Mitä mieltä olette? Antaisitteko leikkiä toistuvasti noin käyttäytyvän isomman lapsen kanssa?
Itse olen aika kypsynyt tuohon että käyttäydytään noin, ja sitten seuraavana päivänä kun kukaan muu ei ole lähtenyt ulos tullaan ihan pokkana kysymään meidän tyttöä ulos. Vaikka edellispäivänä on tullut haukutuksi ja poisajetuksi.
Kommentit (25)
Mä sanoin sille viimeks ihan suoraan, kun tuli hakeen lastani ulos, ettei se ei tuu kun sä et osaa muuta kuin kiusata. Sillä venähti naaman ihan pitkäks...
kun itse eivät jaksa. Tuolla tavalla monet vanhemmat toimivat ainakin täällä meillä päin. Ovi käy tiuhaan.
Rauha on palannut tännekin päin. Jatkuva riidan kähinä on loppunut kun tämä ongelmalapsi luuhaa nykyään muualla.
Mä sanoin sille viimeks ihan suoraan, kun tuli hakeen lastani ulos, ettei se ei tuu kun sä et osaa muuta kuin kiusata. Sillä venähti naaman ihan pitkäks...
ei tuon ikäinen osaa ajatella vielä kovinkaan oman napansa ulkopuolelle...tai muiden tunteita. voihan sille sanoa nätimmin, että olet huomannut että hän vähän kiusaa muita ja tytärtäsikin ja voisiko lopettaa sen... sitten saa taas leikkiä, kun oppii käyttäytymään nätisti muita kohtaan. sääli tytölle jos ei vanhemmatkaan välitä, niin kuka sitten. kuka hänelle opettaisi parempaa käytöstä ja empatiaa yms.
eikai hänen lapsensa tarvitse kärsiä enää tuon tytön takia. Kyllä se kasvatus nyt vaan vanhemmille kuuluu jaksaa tai ei. Ei ole naapureiden tehtävä kasvattaa tai opettaa.
Vanhemmat ei välitä, tyttö vänkyttää vastaan eikä piittaa sanomisista. Olen tehnyt selväksi että voi etsiä seuraa muualta.
Ehkä vanhemmat lapset osaa pitää paremmin puolensa, kuin häntä nuorempi.
Sanokaa vaikka suvaitsemattomaksi, mutta jos omassa kotona ei piitata niin ei se nyt naapureidenkaan tehtävä ole loputtomiin kärsiä tuollaisesta. Tai naapurin lasten.
ap.
eikai hänen lapsensa tarvitse kärsiä enää tuon tytön takia. Kyllä se kasvatus nyt vaan vanhemmille kuuluu jaksaa tai ei. Ei ole naapureiden tehtävä kasvattaa tai opettaa.
Pojat 7v. Aina kun käy noin, keron omalleni, et hylkääjä ei ole kiva kaveri ja tekee väärin. Monesti jo varoitan etukäteen, et muista et voi hylätä ja olla huono kaveri. Kehotan myös oleman muitten kanssa.
Kyseessä venäläinen poika jonka vanhemmat pitävät omaa kullanmurua täydellisenä eli vanhemmille puhuminen ei auta. Poika myös terrorisoinut koko piha- aluetta agressiivisuudellaan, hakkaa.
Kävivät samaa eskaria ja eskarissa myös oli ongelmana, ettei poika kunnioita vanhempia ihmisiä yhtään.
Välillä mietitty jopa muuttoa tuon terrorisoijan takia.
Onneksi pojat menivät eri luokille ja se tapahtui eskarin pyynnöstä sekä meidän.
Meillä on pojan kanssa vähän samoja ongelmia. Ympäristössä asuu muutama murheenkryyni ja niiden seurassa sattuu ja tapahtuu.
Vaikka kuinka jankkuttaisi, että näitten poikien pahantekoon ei saa mennä mukaan niin ei auta. Mahdotonta olla vahtimassa koko ajan. Seura vie mennessään ja omaa päätä ei osata käyttää kun isommat menee edellä.
Näistäkin pojista osa on vähän hmm..työtäpakoilevista s-pummiperheistä, joissa mutsin rööki on lasten ruokaa tärkeämpää.
Tiettyyn rajaan luonnollisesti pitää lapsia sääliä ja auttaa, varsinkin perheen nuorimpia, mutta kun tuota 11 vuotiasta on tuloksetta koitettu kolme vuotta opastaa ja antaa anteeksi ketkuja niin kyllä minulla tulee raja vastaan.
Ei hitto vie voi antaa naapureitten tunnolle lapsen sielunelämää. Kohta ovat omatkin lapset myymälävarkaita. Noup.
Mielestäni loistava tapa on sanoa, että lapset leikkivät vain ikäistensä seurassa. Siinä saa ainakin kouluun asti pelattua aikaa.
Koko maailmaa ei voi pelastaa.
oman lapsen kanssa siitä miltä hänestä tuntuu ja mitä hän haluaa. Jos haluaa leikkiä edelleen kyseisen lapsen kanssa, pitää muistaa itse käyttäytyä ja ajatella muiden tunteita.
Meilläpäin lähes kaikki pikkutytöt käyttäytyvät noin!
Jos jotain tuollaista ilmenee, asiaan puututaan.
mä taitaisin tehdä niin että seuraavan kerran kun tulee vastaavan episodin jälkeen pokkana pyytämään tyttöä ulos niin jututtaisin hieman...kyselisin et mitä luulee, miltähän X:stä eilen tuntui ja luuletko et nyt mielellään tuon jälkeen tulee sun kanssa leikkimään jne.
Tai ainakain tämän kaverin kanssa käydään tietyt säännöt läpi. Eli joko kelpaa aina kaveriksi tai sitten ei ollenkaan.
Kai olet huomauttanut hänelle käytöksestä? Seuraavaksi kun tyttö tulee hakemaan lastasi niin sano, että x voi tulla mikäli leikki onnistuu ja siellä ei kiusata ketään eikä suljeta pois (ja ymmärsin kyllä, ettei tyttö niillä kerroilla kiusaa kun hakee ap:n tyttöä ulos). Joskus aikuinen voi esittää hieman tyhmää :)
Ja kun tyttö tekee tuota pihalla niin sinne aikuinen paikalle selvittämään asia.
Enimmillään kai 2 viikkoa ollut ihmisiksi. Sitten sama meno jatkuu. Vanhempansakin on tietoisia asiasta, kun sattui vähän väkivaltaisempiakin juttuja aiemmin. Eivät halua puuttua, kun lapset on kuulemma lapsia.
Yllyttää myös tyttöämme kiusaamaan sisaruksiaan. Haukkumaan kusipääksi jne. :(
Eli, perherauha menee tuon kanssa sitten muutoinkin ja lopulta ennemmin tai myöhemmin lapsilla on paha mieli. Tarkoitan, meidän lapsilla. Tuo tyttö hymyilee vahingoniloisesti kun saa toiset riitaantumaan.
ap.
Kai olet huomauttanut hänelle käytöksestä? Seuraavaksi kun tyttö tulee hakemaan lastasi niin sano, että x voi tulla mikäli leikki onnistuu ja siellä ei kiusata ketään eikä suljeta pois (ja ymmärsin kyllä, ettei tyttö niillä kerroilla kiusaa kun hakee ap:n tyttöä ulos). Joskus aikuinen voi esittää hieman tyhmää :)
Ja kun tyttö tekee tuota pihalla niin sinne aikuinen paikalle selvittämään asia.
kiinnostavampi kaveri ilmestyy, häipyy paikalta sanaakaan sanomatta ja jättää tyttäreni ihmettelemään että mikäs sille nyt tuli.
Jos lähtee kyselemään perään, saa haukkumiset ja ilkkumiset osakseen
ap.
(ja ymmärsin kyllä, ettei tyttö niillä kerroilla kiusaa kun hakee ap:n tyttöä ulos).
Alkaa pahimmillaan itsekin käyttäytymään noin.
Tai ainakain tämän kaverin kanssa käydään tietyt säännöt läpi. Eli joko kelpaa aina kaveriksi tai sitten ei ollenkaan.
Enimmillään kai 2 viikkoa ollut ihmisiksi. Sitten sama meno jatkuu.
kannatta vain kovasti kehua noina aikina kun hyvin menee ja paluttaa taas käytös oikeaan uimaansa. lapsen kassa voi myös tehdä selkäen sopimuksen .. Lapsesi voi mennä leikkimään Jos sopimuksita pidetään kiinni.ja koska vanhemmat eivät kasvat , niin vipä tarkeämpää on nuo sanasi
AIka karmean kuuloista on käytös.
kun itse eivät jaksa. Tuolla tavalla monet vanhemmat toimivat ainakin täällä meillä päin. Ovi käy tiuhaan.