miksi ihmeessä noita rotikoita saa edes pitää. koko rotu pitäisi kyllä kieltää lailla.
Kommentit (37)
niinpä ovat omistajatkin. Tuttavallani on rotikka ja myös pieniä koiria ja pieniä lapsia ja mukavampaa ja hyvätapaisempaa koira saa hakea. Koiran kanssa harrastetaan ja perheessä on kaikilla säännöt.
Monesti ikävä kyllä palveluskoira otetaan "sohvakoiraksi" ja ihmetellään kun koiralle tulee käytöshäiriöitä. Vanha totuus syy löytyy hihnan päässä pitää ikävällä kyllä usein paikkansa, kun koiran ostaja miettisi rotua, rodun luonnetta ja mitä kyseinen koira vaatii ja mikä käyttötarkoitus on ehkäpä ongelmia olisi vähemmän. Onhan poikkeuksiakin tottakai.
Itsellä ollut isoja ja pieniä koiria, ainoa ns ongelma koira ollut aikuisena meille tullut noutaja rotuinen koira joka oli palautunut kasvattajalle "lapsen allergian takia". Perheessä oli myös pienimpiä koiria ja kasvattajan epäilyt heräsivät kun nämä sitten jäivät perheeseen. Koiran tullessa meille kavahti äkkinäisiä liikkeitä, ei ollut tottunut kynsileikkuuseen ei pesuun ei mitään.Ex omistaja lopulta kertoi ettei oltu perusasioita hoidettu koska koira ei ilmiselvästi halunnut sen kynsiä leikattavan ;) Koira oli viettänyt ensimmäisen vuoden tuulikaapissa asuen ettei raavi lattioita kun oli kuulemma kaikkien kannalta sitten helpompaa.
ja silloin vika on lähes aina omistajassa ja puuttellisessa peruskoulutuksessa. Muistaakseni eniten Helsingin seudulla purentatapauksia jo vuosien ajan on aiheuttanut mäyräkoira. Rottweilerin puremasta nyt vaan saa aika paljon paremmat otsikot. Ja sille yhdelle joka mollasi liiallista jalostusta tiedoksi: rottweiler on ns. vanhoja rotuja kuten muutkin molossityyppiset koirat...
toivon että joskus tutustuisit edes yhteen rotikan omistajaan (kunnolliseen) ja sen koiraan.
rotikan omistajiin, koska he eivät ole ongelma. Ongelma on ne kaikki ei-kunnolliset, jotka vielä lisäksi on sitä mieltä että keksin maasta nostanut lapsi on itse syypää rotikan hyökkäykseen. Tai ainakin vanhemmat on. En minä halua sinulta sitä rotikkaa kieltää!
minusta kasvattajan työnä on katsoa kelle koiransa myy. eihän nyt kukaan myisi newfoulandia kaupunkiyksiöön. ja minä en myisi rotikkaa nuorelle miehelle jolla ei ole ollut ikinä koiraa. tai naiselle. ikävä kyllä rotikoita myydään kysynnän takia todella paljon rekisteröimättöminä ja "kasvattajat" ovat mitä ovat näillä, tehtailevat pentuja rahan takia.
Eläintenpitokielto tälläisille henkilöillekkin jo vähentäisi näitä huonoja tapauksia reilusti, Suomessa kasvattajat ovat aika tarkkoja kenelle pentuaan myyvät.
Mm. Finnmaidens kennelillä on tarkkaa kenelle koira lähtee. Tässä ote:
"Olet aina tervetullut käymään ja tutustumaan tulevien "suomineitojen" äiteihin sekä tietysti minuun kasvattajana. Olen kasvattajana varsin tiukka ja suorapuheinen ja haluan olla yhteydessä omiin kasvatteihini. Yhtään pentua en myy pelkän puhelinkeskustelun perustella, vaan haluan ehdottomasti tavata ostajan aina henkilökohtaisesti. Jos pennunostajana katsot sen olevan liikaa omalle hermorakenteellesi, kannattaa ehkä katsella pentua jostain muualta . Minulle koiran hyvinvointi on aina pääasia. Mutta jos katsot selviytyväsi tästä, tervetuloa joukkoon."
Mun mielestä omistaja on vastuussa eläimestä. Rodun vika se ei sinänsä ole, mutta miksi ihmeessä normaaliin perheeseen hankitaan taisteluun ja vartiointiin jalostettu koira? Jos ei ole rahkeita opettaa ja hallita koiraa niin sitä ei pidä ottaa. Fakta on kuitenkin se että ihmiset itse on paljon pahempia petoja kuin koirat, tappavat ihan yhtä sumeilematta ja paljon turhamaisimmistakin syistä.
Rotikat on tappajia luonnostaan. Jos sellaisen koiran hommaat, mun mielestä silloin on rikosoikeudellisessa vastuussa sen tekemisistä. Sama kun pitäis ladattua varmistamatonta liipaisinherkkää asetta taskussa. Vastuu on omistajan!
Aikoi hirviökoira varmaan syödä miespolon! ;)
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200912190011630_uu.shtml
Perhoskoira, mopsi ja beagle.
Niin että nyt nuo tappajakoirat heti kieltoon ja tällä hetkellä maasta löytyvät lopetettaviksi!!
Kamalaa kun ihmiset pitää tollasia murhaajia!!
...jack russeli, suomen pystykorva ja vehnäterrieri. Ensimmäinen oikein hyökkäs kimppuun, istuin oman asuntoni sohvalla ja kylässä oleva koira kävi nilkkaani kiinni, vaikken katsonut koko otusta. Sylissä ollut vauvani itki. Onneksi puri "vain" minua, olisin varmaan listinyt kyseisen hirviön jos olisi vauvaa purrut...
Itse en pelkää isoja koiria, vain näitä pieniä "söpöjä", jotka jätetään melko usein kouluttamatta pienen kokonsa takia.
Mikä tahansa koira on vaarallinen väärissä käsissä!
[Fakta on kuitenkin se että ihmiset itse on paljon pahempia petoja kuin koirat, tappavat ihan yhtä sumeilematta ja paljon turhamaisimmistakin syistä.
Yllä olevaa ajatusta hellitään täällä. Onko siis kaksivuotias joka kuolee rotikan hampaisiin paljon pahempi peto kuin se rotikka ja suunniteelut jonkun tappamista ? En ole kauheasti kuullut uutisia ihmisistä jotka kulkee tappamassa rotikita ? Olisipa kiva kuulla rotikan omistajaa joka on aidoti pahoillaan siitä että rotikka tappoi ihmisen, eikä syyttäisi siitä ihmistä. En usko että teidän kaikkien hyvin kolutetut rotikat on juuri niin kilttejä kuin väitätte. Kunnon rotikan omistaja ei vaan kehtaa myöntää että on tullut hankkineeksi tappajakoiran. ASia jotenkin kummallisesti yritetään vaieta.
Sopinee parhaiten tuonhon edelliseen viestiin...
olin koirakoulussa ja pureminen tapahtui tilanteessa jossa koirien kanssa kierrettiin piirin keskellä paikallaan olevaa koiraa. Rotikan kävellessä minun ja pienen koirani (bichon frise) ympäri se tarttui suoraan käsivarteeni ja jäi lukkopurentaan. Koirani se olisi varmasti tappanut!! Aina jos koirapuistoon tulee rotikka lähden koirani kanssa heti pois paikalta.
mutta rotikka ei ole taistelukoira
Vanhimpiin koirarotuihin kuuluva rottweiler on peräisin roomalaisvallan ajoilta, jolloin rodun yksilöitä pidettiin paimenina ja karjanajajina.
Se on voimakkaasta kokonaisvaikutuksesta huolimatta jalo ja soveltuu erityisesti seura-, palvelus- ja käyttökoiraksi.
Pohjimmiltaan ystävällinen ja rauhallinen, lapsirakas; kiintyvä, kuuliainen, ohjattava ja työskentelyhaluinen. Olemuksesta kuvastuu alkukantaisuus; käytös on itsevarmaa, lujahermoista ja pelotonta. Rottweiler tarkkailee ympäristöään hyvin valppaasti.
Hylkäävinä virheinä rotumääritelmässä on luettelo: arkuus, säikkyys, pelkurimaisuus, paukkuarkuus, hyökkäävyys, liioiteltu epäluuloisuus ja hermostuneisuus.
Uskon kyllä että rotikat ovat oikeissa käsissa suloisia nallekarhuja, mutta fakta on se, että kyllä roduissa on eroa sen suhteen, miten aggressiivisia ne ovat luonnostaan. Niiden ihmisten, joilla ei ole tarpeeksi kykyä kouluttaa vaativia koiria, ei pitäisi sellaisia hankkia.
Itselläni on kaksi pientä vinttikoiraa, joiden kanssa ei ole tarvinnut keskustella johtajuudesta oikeastaan yhtään. Ne ovat täysin eri maata kuin esim. rotikat. Valitsin siis itselleni rodun, jonka kanssa tiedän homman pysyvän hanskassa, ja mulla on ihanat, tottelevat lemmikit.
Tiedän myös sen, että jos mulla olisi rotikka, olisin sen kanssa täysin kusessa ja se pistelis mua kuusi nolla ja olis varmaan ihan täystuho. Siis näillä mun koulutustaidoilla ja luonteenlaadulla mulla on täällä kaksi ihanaa "lammasta" mutta näillä samoilla taidoilla ja luonteella en todellakaan pärjäisi rotikan kanssa eli kyllä roduissa on eroja, ja mun mielestä voisi ihan hyvin miettiä näiden hankalampien rotujen ottoa enemmän luvanvaraiseksi jutuksi.
Toki jokainen koira varmasti alkaa pomottaa, jos se saa elää täysin miten tahtoo eli johdonmukaisesti olen kyllä omatkin koirani kasvattanut. Mutta näitä on varaa hemmotella aika paljon ilman että alkavat kukkoilla :)
Olisi ihanaa, jos ihmiset pystyisivät oikeasti syvällisesti miettimään, mihin rotuun omat rahkeet riittää, mutta kaikki eivät valitettavasti siihen pysty ja sitten tulee näitä otsikoita.
Perhoskoira, mopsi ja beagle.
Niin että nyt nuo tappajakoirat heti kieltoon ja tällä hetkellä maasta löytyvät lopetettaviksi!!
Kamalaa kun ihmiset pitää tollasia murhaajia!!
Mun vanhemmilla on aina ollut rotikka, enkä ole ikinä törmännyt ennakkoluuloihin vieraiden taholta. Ne ovat kaikki olleet sellaisia lässyköitä, ei edes mitään vahtikoiria. Rehellisesti en ikinä usko, että ikinä vahingoittaisivat lapsiani - mutta silti en koskaan jätä koiraa ja lasta kahdenkesken, en vaikka olisi mikä perhoskoira. Vanhemmillani on ollut myös tiibetinspanieleja ja ne ovat kerran jos toisenkin käyneet sormiini kiinni. En silti ole lailla kieltämässä niiden pitoa..
heh, hei se on maku asia ja maku asioista ei voi oikein kiistellä.. jonkun mielestä sinä olet ehkä julmetun ruma ja vasten mielinen ;D
kuitenkin vielä tapa ihmisiä enemmän kuin rotikat. Pitäiskö ihmisrotukin kieltää lailla. Typerä aloitus ja ap on tod.näk. vielä typerämpi.
vaarallinen ja isot koirat varsinaisia ladattuja aseita,jos ei homma ole tiukasti hanskassa. Liiallinen rodunjalostus on vääryyttä kaikkia eläviä kohtaan. Omistajat voivat vaikuttaa paljon siihen, miten koiriin suhtaudutaan; itseäni ärsyttää ja toisinaan pelottaa kun vastaan tulee vasikan kokoinen koira kuola roikkuen suuusta ja omistaja saapuu hiki otsalla vasta seuraavan mutkan takaa. Koira ei saa lähestyä vastaantulijaa niska kenossa ja työntää kuonoaan lastenrattaisiin. Pysyn koiranomistaja-antipatistina (!) niin kauan kun joudun kammoamaan noita Yksinäisiä Vasikoita...