Miksi ateistit ovat niin suvaitsemattomia?
He eivät suvaitse että muut saisivat koulussa tai päiväkodissa harjoittaa uskontoa, jos itse eivät halua sitä tehdä.
Kommentit (17)
olisit siitä, että päiväkodeissa ja kouluissa opetetaan kaatamaan okkultismia ja rituaaleja?
olisit siitä, että päiväkodeissa ja kouluissa opetetaan okkultismia ja rituaaleja?
Viesti karkasi ennen kuin kerkesin korjata. :(
Mutta kerroppa miksi ateistien vakaumuksia ei kunnioiteta. Miksi esim minun, joka olen ateisti pitäisi suostua kastamaan lapseni, jos mieheni kuuluu kirkkoon? Ristiäiset järjestetään ainoastaan miehen suvun takia, vaikka eivät ole edes kovin innoissaan tulevasta vauvasta.
että sinut pakotetaan kastamaan lapsesi. Olisit valinnut ateistimiehen, jos asia on sinulle tärkeä. Itse en voisi olla täysin päinvastaisen maailmankuvan omaavan miehen kanssa.
Eiköhän jokaiselle lapselle anneta lupa olla pois rukousten ajan tai ainakin osallistumatta tilanteesen jos vain vaivaudutaan asiasta puhumaan pk:ssa tai koulussa.
Ateisti ei varmaankaan koskaan voisi asua esim. buddhalaisessa tai muslimivaltiossa, koska jo suomen silloin tällöin pilkahtava kristillinen arvomaailma ja uskonnollisuus häiritsevät hirveästi. Melkein missä tahansa maailmassa uskonnot ovat paljon näkyvämmin esillä joitain länsimaita lukuunottamatta, ja tällöin valtauskontoon kuulumattoman ihmisten on vain opittava siihen, että toisilla on uskontonsa ja minulla ei. Suvaitsevaisuutta, sitäpä juurikin.
Mutta kerroppa miksi ateistien vakaumuksia ei kunnioiteta. Miksi esim minun, joka olen ateisti pitäisi suostua kastamaan lapseni, jos mieheni kuuluu kirkkoon? Ristiäiset järjestetään ainoastaan miehen suvun takia, vaikka eivät ole edes kovin innoissaan tulevasta vauvasta.
Pässi on pässi nähtävästi vakaumuksesta huolimatta.
että sinut pakotetaan kastamaan lapsesi. Olisit valinnut ateistimiehen, jos asia on sinulle tärkeä. Itse en voisi olla täysin päinvastaisen maailmankuvan omaavan miehen kanssa.Eiköhän jokaiselle lapselle anneta lupa olla pois rukousten ajan tai ainakin osallistumatta tilanteesen jos vain vaivaudutaan asiasta puhumaan pk:ssa tai koulussa.
Ateisti ei varmaankaan koskaan voisi asua esim. buddhalaisessa tai muslimivaltiossa, koska jo suomen silloin tällöin pilkahtava kristillinen arvomaailma ja uskonnollisuus häiritsevät hirveästi. Melkein missä tahansa maailmassa uskonnot ovat paljon näkyvämmin esillä joitain länsimaita lukuunottamatta, ja tällöin valtauskontoon kuulumattoman ihmisten on vain opittava siihen, että toisilla on uskontonsa ja minulla ei. Suvaitsevaisuutta, sitäpä juurikin.
että ateismia esiintyy lähinnä länsivaltioissa ja entisissä kommunistimaissa. Tiukasti islamia noudattavissa maissa ei ole ateismia. Miksiköhän..? Kiittäkää onneanne, että olette syntyneet kristittyyn maahan. Tänne mahtuu kaikki.
olisit siitä, että päiväkodeissa ja kouluissa opetetaan okkultismia ja rituaaleja?
Viesti karkasi ennen kuin kerkesin korjata. :(
Jos suomessa olisi vallalla tuonkaltainen uskonto, olisi syytä kristittynä joko hyväksyä sen läsnäolo, kieltää lastensa osallistuminen sen tunnustamiseen tai muuttaa pois. Itse kyllä muuttaisin pois.
Yllättävää kyllä ko. toimintaa harjoittavat uskonnot eivät ole keränneet sellaista suosiota, että mietintä olisi lähelläkään realistisuutta, ehkä sekin kertoo jo jotain uskonnon sisällöstä ja sen mahdollisesta haitallisuudesta/hyödyllisyydestä. Mieti mieluummin idän valtauskontoja ja asumista maassa, jossa oikeasti näkyy uskonto kaikkialla. Miten toimisit siellä, kun uskonnonharjoittaminen on paljon vähemmän nöyristelevää kuin suomen tuskin havaittavissa oleva kristinusko.
Mieheni ei ole uskovainen. Eli emme usko Jumalaan, vaan hän kuuluu kirkkoon (liekkö perinteisistä syistä).
Ja ihan tiedoksi, minulla on muslimi kavereita (mm. yksi parhaista kaveristani) ja olen käynyt kansainvälistä koulua, jossa oli parhaimmillaan 72 eri kansallisuutta.
Suvaitsevainen olen, mutta en tykkää jos muut minulle uskontoaan tyrkyttävät.
Meillä ainakin oli peruskoulussa osallistumispakko kun kirkkoon mentiin. Ja siihen ei itse pystynyt vaikuttamaan mitenkään. Ainoastaan ne, jotka kävivät elämänkatsomuksen tunneilla saivat valita.
Meillä ainakin oli peruskoulussa osallistumispakko kun kirkkoon mentiin. Ja siihen ei itse pystynyt vaikuttamaan mitenkään. Ainoastaan ne, jotka kävivät elämänkatsomuksen tunneilla saivat valita.
Sama täällä. Pakko oli mennä.
Ai että vihasin sitä paskanjauhantaa ikuisen elämän ihanuudesta ym!
Mieheni ei ole uskovainen. Eli emme usko Jumalaan, vaan hän kuuluu kirkkoon (liekkö perinteisistä syistä). Ja ihan tiedoksi, minulla on muslimi kavereita (mm. yksi parhaista kaveristani) ja olen käynyt kansainvälistä koulua, jossa oli parhaimmillaan 72 eri kansallisuutta. Suvaitsevainen olen, mutta en tykkää jos muut minulle uskontoaan tyrkyttävät. Meillä ainakin oli peruskoulussa osallistumispakko kun kirkkoon mentiin. Ja siihen ei itse pystynyt vaikuttamaan mitenkään. Ainoastaan ne, jotka kävivät elämänkatsomuksen tunneilla saivat valita.
mikset mennyt et:hen niin ei olisi tarvinnut kirkkoon mennä.
Niin. Miksi?
Miksi raamatussa kaikki ohjeet,neuvot ja käskyt alkavat kiellolla?
Miksi ihmiset ylipäätään on suvaitsemattomia toisia ihmisiä kohtaan?
Miksi kaikilla on niin suppea katse, ettei näe metsää puilta?
Miksi ihmiset eivät anna toisten elää niinkuin he haluavat?
Mietitäänpä sitä.=D
Itse en halua että lapseni saa vain yhden näkökannan uskomiseen liittyen.
Toisekseen raamattu on yksi väkivaltaisimmista kirjoista mitä olen ikinä lukenut. Koraanilla on raamatun kanssa jaettu ykkössija.
Kolmannekseen olen kirkkoa vastaan (en uskomista), enkä halua osallistua, enkä täten anna lapseni osallistua, mihinkään kirkon järjestämään.
jos joku uskonto nostetaan ylitse muiden. Koulussa voisi olla niin, että aamu aloitettaisiin rukouskutsulla Mekkaan tai rukouksella Jeesukselle. Yhtä kaikki, en usko että kristityt haluaisivat suvaitsevaisuutensa nimissä suomen kouluihin muslimijumalanpalveluksia. Koulu voi olla sivistyksen kehto ja uskonnollinen opetus jokaiselle sen mukaan mistä tykkää, muslimi omalle tunnillee, kristitty omalleen, ateisti omalleen.
Luulen, että kristityn suvaitsevaisuus loppuu kun minareetti tulee kotikylälle, koulun aamu aloitetaan kaikki Mekkaan päin rukoillen ja ruuan jälkeen kiitetään Allahia.
ateismia esiintyy lähinnä länsivaltioissa ja entisissä kommunistimaissa. Tiukasti islamia noudattavissa maissa ei ole ateismia. Miksiköhän..? Kiittäkää onneanne, että olette syntyneet kristittyyn maahan. Tänne mahtuu kaikki.
Tiukasti islamia noudattavissa maissa on myös yleensä erittäin tiukka lehdistö- ym. yhteiskuntakuri. Jos on eri mieltä, siitä on parempi olla hiljaa, eikä sellaisista ilmiöistä missään tapauksessa voida kertoa esim. mediassa.
Miksi ateistit ovat niin suvaitsemattomia? He eivät suvaitse että muut saisivat koulussa tai päiväkodissa harjoittaa uskontoa, jos itse eivät halua sitä tehdä.
Tietysti jokainen lapsi saa halutessaan harjoittaa uskontoa koulussa tai päiväkodissa esimerkiksi rukoilemalla! Koulun tai päiväkodin tehtävänä ei kuitenkaan ole opettaa minkään uskonnon harjoittamista lapsille. Kukaan ei halua kieltää uskonnon harjoittamista lapselta, mutta uskonnon harjoittamisen opettaminen on kodin tai seurakunnan tehtävä.
Tietääkseni ateistit eivät vaadi, että kouluissa tai päiväkodissa tulisi kaikille lapsille opettaa, että jumalia ei ole olemassa. (Ateistiperheiden lapsille ei sanota edes elämänkatsomustiedon tunneilla, että jumalia ei ole olemassa.) Uskonnottomille riittää se, että kaikkiin maailmankatsomuksiin suhtaudutaan tasavertaisesti eivätkä viranomaiset käytä asemaansa minkään maailmankatsomuksen edistämiseen. Onko se tosiaankin suvaitsemattomuutta?
Miksi ateistit ovat niin suvaitsemattomia? He eivät suvaitse että muut saisivat koulussa tai päiväkodissa harjoittaa uskontoa, jos itse eivät halua sitä tehdä.
Tietysti jokainen lapsi saa halutessaan harjoittaa uskontoa koulussa tai päiväkodissa esimerkiksi rukoilemalla! Koulun tai päiväkodin tehtävänä ei kuitenkaan ole opettaa minkään uskonnon harjoittamista lapsille. Kukaan ei halua kieltää uskonnon harjoittamista lapselta, mutta uskonnon harjoittamisen opettaminen on kodin tai seurakunnan tehtävä. Tietääkseni ateistit eivät vaadi, että kouluissa tai päiväkodissa tulisi kaikille lapsille opettaa, että jumalia ei ole olemassa. (Ateistiperheiden lapsille ei sanota edes elämänkatsomustiedon tunneilla, että jumalia ei ole olemassa.) Uskonnottomille riittää se, että kaikkiin maailmankatsomuksiin suhtaudutaan tasavertaisesti eivätkä viranomaiset käytä asemaansa minkään maailmankatsomuksen edistämiseen. Onko se tosiaankin suvaitsemattomuutta?
Jos suuri valtaenemmistö kansasta haluaa valtionkirkkoa, niin sallittakoon se kansalle.
Jos suuri valtaenemmistö kansasta haluaa valtionkirkkoa, niin sallittakoon se kansalle.
Mitä kaikkea tämä valtionkirkko mielestäsi tarkoittaa? Opettajilla on oikeus opettaa lapsille mielin määrin uskonnon harjoittamista? Lakeja ja ihmisoikeuksia ei tarvitse noudattaa? Viranomaiset (esim. poliisit) voivat käyttää asemaansa valtauskonnon edistämiseen?
Tunnen kyllä lukuisia kehitysmaalaisia ateisteja. Ateismia kuitenkin voidaan pitää jumalanpilkkana mikä eräissä valtioissa riittää jopa kuolemantuomion saamiseen, joten ateismista ei pahemmin huudella kaduilla.
Ateistit eivät myöskään kerro uskonnottomuudestaan avoimesti noissa maissa, koska se voi johtaa sosiaaliseen syrjintään (usein näin käy) tai jopa väkivaltaan uskisten puolelta syvästi uskonnollisten ryhmien hallinnoimassa maassa.
Mun puolesta kaikki saa harjoittaa uskontoaan, kunhan siitä ei tarvii kärsiä itse. Eli ihan sama vaikka muslimit pyllistäis mekkaan päiväkodissa, vaan tehköön sen vaikka eri huoneessa.
Tai, että ketään ei pakoteta menemään kirkkoon jos ei usko Jumalaan. (Joululaulu konsertit on asia erikseen).