Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua 4-v kakkaongelmaan?

Vierailija
16.12.2009 |

Lapsi kakkaa (anteeksi rahvaanomainen nimitys=)) muutekin harvoin. Kakkaamista pitkittää loputtomiin ja kakkaa tulee aina pikkuisen housuihin. Vaikka laitankin lapsen useasti pötölle tekemään kakkaa, niin lapsi ei saa sitä millään tehtyä.

Meillä oli reilu puoli vuotta sitten kunnon vatsatauti ja sen jälkeen ongelma helpottui, kun lapsen suolisto tyhjeni kokonaan.

Ruokavaliolla olen yrittänyt, mutta ei mitään apua. Maitohappobakteereja olen antanut, mutta ei niistäkään apua. Apteekin tuotteita levolac ja sellaisia tippoja olen antanut, mutta ei auta.

MIkä lapsen mahassa/suolistosa voisi olla vikana, kun ei toimi kunnolla. Ihan kuin lapselta puuttuisi kokonaan ns. kakkahädän tunne.

Kakka tulee noin kerran viikossa kunnolla. Kun tulee niin "pökäleen" koko on järjetön siis paksuudeltaan. Lasta varmaan sattuu, mutta millä ihmeellä sen sitten saisi pienemäksi.

Osaako kukaan auttaa. Onko lääkärissä käynnistä mitään apua? Siisn mitä siellä voitaisiin muuta tehdä kuin suositella juuri noita apteekin tuotteita? Voisihan sitä tehdä ns. suolituhjennyksen, mutta se ei varmaankaan auta suolistoa toimimaan itse vaan voiko suoli siitä passivoitua vielä lisää.

Kaikki pohdinnat ja neuvot ovat tervetulleita. Varmasti minulla on nyt jotain jäänyt huomaamatta.

Auttakaa kiitos. Lapsi itsekin kärsii tästä kovasti ja on aina nolona, kun kakkaa on tullut housuun.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pöntölle menoa. Me saimme apua kun aloin syöttää lapselle kalaöljykapseleita! ABC Epa on se meidän merkki mitä mielellään vielä syö.

Vierailija
2/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeillut ja kuinka pitkään? Liikkuuko lapsi? Kuinka paljon juo ja mitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole kokemusta lapsen kakkaongelmista, mutta omista vatsaongelmista sitäkin enemmän.

Itse sain aikoinaan avun niistä parjatuista ulostuslääkkeistä (vahvempia kuin Levolac, yms. Ei varmaan suositella lapsille). Suolisto oli jotenkin niin turtunut täysinäiseen tunteeseen ettei ollut ikinä kakkahätä. Aloin käyttää suht säännöllisesti ulostuslääkkeitä, ja sen jälkeen vatsa alkoi itsekin toimia kunnolla, kun oli tottunut tyhjänä olemiseen ja tyhjentymiseen. Kysy apteekista, onko lapselle jotain vahvempia lääkkkeitä kuin Levolac. Itselleni ainakin Levolac on yhtä tyhjän kanssa.

Nykyään pidän vatsan toimintakunnossa ruokavaliolla. Etenkin kaurapuuro (joka aamu) ja kiivi ovat tehokkaita. Onkohan mainitsemasi ruokavalio kyllin kuitupitoinen? Suomalaiset syövät ihan hirveän vähän kasviksia. Auttaisiko vauvojen luumusose joka päivä syötynä?

Lapsesi kakkaamisongelma voi olla psyykkinen ja silloin häntä auttaisi, jos vatsan saisi aluksi toimimaan vaikka lääkkeillä.

Vierailija
5/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se housujen tuhriminen johtuu myos siita, on ns. ylivuotoa, lapsi ei voi sille itse mitaan. Movicol (reseptilla) tms voi auttaa jos levolac jne on jo tuloksetta kokeiltu. Vaikeaan ummetukseen taytyy syoda monesti Movicolia paivittain kuukausia, jopa vuosia, ennen kuin voidaan lopettaa. Movicol on taysin vaaratonta, siihen ei totu jne. Ennemminkin on vaarallista antaa ummetuksen jatkua hoitamatta, koska suoli "venyy" eika valttamatta enaa palaudu ennalleen jos ummetusta on jatkunut vuosia (syntyy ns. megacolon). Eli asiaa on tosiaan lastenlaakarille. Vaikeimpia tapauksia hoidetaan esim. HUS:issa lastenkirurgian osastolla, sinne voi yrittaa saada lahetteen, siella parikin kirurgia jotka erikoistuneet tahan vaivaan.

Vierailija
6/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siihen auttoi tuo Movicol Junior, ei mikään muu! Neuvola vähätteli ongelmaa, käski syöttää luumuja ym. Vasta kun vein lapsen lääkärille, joka otti vaivan tosissaan ja kirjoitti Movicol-reseptin, saimme avun.

Nyt kun hän on ekaluokkalainen, Movicolia tarvitsee enää n. kerran viikossa, ennen pussi päivässä, joskus useamminkin.

Tsemppiä, on tosi ikävä vaiva!

Vierailija
7/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi syö mielellään ruisleipää, näkkäriä ja hapankorppua. Näitä siis usein aamupalaksi ja iltapalaksi. Lisäksi juo kaikkein mieluiten mehua, joka on jätetty kokonaa pois. Sitten juo kyllä vettä, Gefilus-piimää ja maitoa. Kakao on lapsen suosiiki, mutta sekin on jätetty pois.

Veden juomista voisi vielä yrittää lisätä. Voisiko maito tehdä kakan kovaksi? Mitään oireita ei maidosta tule, siis vatsavaivoja tms.

Lapsi liikku suhteellisen paljon ja on aika hoikka muutenkin rakenteeltaan.

Isommalla veljellä ei ole mitään ongelmaa kakan kanssa, vaikka syökin paljon huonommin kuin pikkuveli.

Tuo linkki tuhrimisesta oli hyvä. sen kyllä myönnän, että tätä asiaa ehkä liiankin paljon huomioin ja pohdin. En ole lapselle vihainen, mutta kyllä lapsi selvästi on nolona, kun kakkaa on housussa.

Voisi vain kuvitella, että jos kyse on ummetuksesta, niin lapsen olo ei voi olla kovin mukava.

Itse raskausaikana käytin seuraavaa vatsanpehmennystä: Laitoin pari luumu lasiin ja vettä päälle. Heti aaumusta join tyhjään mahaan sen mehun ja usein söin luumutkin. Lapsi ei syö luumuja, mutta luumuhillo kyllä maistuu. Pitäiskö alkaa antaa sitä luumuhilloa? Vai mitähän pitäisi tehdä?

Eikö kenenkäänlapsella ole ollut samaa ongelmaa? Onko kukaan käynyt lääkärissä tästä ongelmasta tai lapsen ummetuksen vuoksi? Mitä lääkärit sanovat/tekevät?

Meillä varaa vain terveyskeskuksen lääkäriin ja niiden tietämystaso ei ole aina sitä parasta. Paljonkohan maksa yksityiset ja millaiselle lääkärille pitäisi mennä?

Vierailija
8/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viela, eli siis ne kirurgit EIVAT leikkaa tata vaivaa, kuuluu vaan heidan repertuaariinsa. Voin kaivaa nimet esille jos ap haluaa menna yksityisvastaanotolle tms.

Meilla pojalla 4 v sama vaiva, Movicolia kaytamme ainakin koulun alkuun asti, sitten voi hitaasti koettaa vahentaa. Joskus auttaa lyhyempikin hoito, riippuu ihan tapauksesta.

Ja mekin oltiin aluksi huolissamme etta tottuuko suoli laakkeisiin, eiko ole "luonnollisempaa" hoitoa tms. mutta tama on tosiaan se paras hoito tahan vaivaan. Tehoton ummetuksen hoito voi aiheuttaa pysyvia ongelmia.

Vierailija
9/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paras ekspertti on Prof. Risto Rintala, ottaa vastaan Mehilaisessa yksityisesti, HUS:n lastenkirurgian osastolla jos saatte lahetteen.

Vierailija
10/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille. Hullua, mutta tästä ongelmasta ei oikein kehtaa keneltäkän kysyä. Tuntee itsensä ihan huonoksi vanhemmaksi, kun näin yksinkertaista asiaa ei saa toimimaan...

Kannattaisi siis käydä lääkärissä ja pyytää aluksi sitä Movicol-reseptiä. Voihan olla, että läkäri tietääkin sen, mutta tämä on pienen pieni kylä, jossa vain kaksi lääkäriä ja hoitaa kaikki vauvoista vaariin .

Neuvolassa joskus asiasta mainitsin ja siellä juuri suositeltiin tuota luumua, mutta ei sekään silloinkaan auttanut.

Asutaan monen sadan km päässä Helsigistä, joten sinne tuskin päästäisiin vaikka siellä on varmasti parhaat asiantuntijat.

Taidan nyt ensiksi soittaa ja varata ajan lääkärille.

Vierailija
11/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on Antti Koivusalo, ottaa vastaan Tapiolan Pikkujatissa yksityisesti. Me kavimme hanen luonaan ihan ulkomailta asti ;-) eli jos ei apua saa omalta paikkakunnalta, kannattaa ehka tehda taman asian tiimoilta vaikka paivaretki Helsinkiin.

Vierailija
12/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovicol Juniorin ainoana todellisena apuna lasten ummetukseen. Reseptin hakuun siis.

Vierailija
13/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sikseen tulee, niin toki olen valmis vaikka Helsinkiin tulemaan, jos sieltä apua saadaan.

Toki se nyt vaatii vähän säästöjen keräämistä. Tosin en tiedä, miten Kela korvaa. Junalla meidän olisi tultava ja kun olen yksin kolmen lapsen kanssa, niin en niitä saa minnekään. Toki tuo 13-v voisi jo jäädä kotiinkin, mutta en voi kyllä 7-vuotiasta vielä kotiin jättää, etenkin kun tuossa reissussa menisi koko päivä.

Ihan mielenkiinnosta haluaisin kysyä, että mitä teille tänä asiantuntija kertoi? Ja saitte apua siitä Movicol-reseptistä? Vai tehtiinkö jotain toimenpiteitäkin ennen lääkkeen aloitusta?

on Antti Koivusalo, ottaa vastaan Tapiolan Pikkujatissa yksityisesti. Me kavimme hanen luonaan ihan ulkomailta asti ;-) eli jos ei apua saa omalta paikkakunnalta, kannattaa ehka tehda taman asian tiimoilta vaikka paivaretki Helsinkiin.

Vierailija
14/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehty jo ulkomailla (vatsan alueen ultra-aani, verikokeet keliakian, allergioiden jne poissulkemiseksi), eli kaytiin siella vain varmistamassa diagnoosi myos suomalaisen katsantokannan mukaan oikeaksi. Ihan vaan keskusteltiin oireista, naytin verikokeiden ja ultran tulokset (=normaalit), katsottiin myos onko pera-aukon rakenteessa jotain poikkeavaa, ja todettiin etta Movicol on tosiaan se paras hoito meille. Mutta siis voisin kuvitella etta ekaksi juttelisitte oireista, sitten maarattaisiin teidan tilanteen mukaan jotain tutkimuksia mikali tarpeen (on jotain sairauksia, joihin tuo voi myos liittya, eli ne siis suljetaan pois), ja jos ei mitaan loydy, tulee diagnoosiksi ns. idiopaattinen ummetus (ts. ummetus jonka syy on tuntematon) ja siihen auttaa siis tuo Movicol. On aika yleinen vaiva kuulemma.

Vierailija
15/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki (luumut, hedelmat, vesi, kuitu, liikkuminen, duphalac, maitotuotteiden vahentaminen jne) oli jo kokeiltu, ei auttanut. Ekaksi saatiin Movicol Junior kuuri, jossa vatsa tyhjennettiin kokonaan 2-3 Movicolilla/pva. Sitten katsottiin lahteeko toimimaan jos laaketta vahennetaan parin viikon ajan (lopulta siis pois kokonaan); meilla ei lahtenyt, vaan ummetus palasi. Silloin ruettiin ottamaan Movicolia paivittain, ja nyt kakka tulee siis joka paiva ja on kaikin puolin normaalia. Tata jatketaan tosiaan kouluikaan saakka, ja sitten kun on sellainen hyva "tasainen" vaihe muuten elamassa niin kokeillaan hiljalleen vahentaa...

Vierailija
16/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö joka päivä purkillisen vauvojen luumusosetta tyhjään mahaan aamulla niin kulkee hyvin kakka.

Vierailija
17/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna sai oman poikani vatsan ihan jumiin. Vaati lääkkeitä, että kakka kulki ja vaiva helpotti kun jätimme perunan syönnin vähemmälle. Edelleenkin jos syömme monta kertaa viikossa perunaruokia, kakka kovenee.

Vierailija
18/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Movicol-lääke kallista? Saako siitä mitään Kelan vähennyksiä.

Kauhealta tuntuu kun joutuu tuollaistakin miettimään. Mutta raha on ollut jo pari-kolme vuotta todella tiukassa ja yhtään ylimääräistä ei jää. Tosin omasta syömisestä aina voi tinkiä. Tupakasta, alkoholista, lehdistä, harrastuksista, vaatteista ei voi enää tinkiä, kun niihin ei mene enää yhtään rahaa.

Joku varmaan ehdottaa toimeentulotukea. Mutta sitä en voi saada, kun minulla on yritys ja yrittäjät+perhe ovat tuen ulkopuolella.

Mutta eihän siinä muu auta. Pakkohan lapsen maha on saada kuntoon.

Kiitos vastauksista. Ongelmaa on ollut erilailla jo pidempään ja olen tosiaan yrittänyt kaikenlaista. Maidoton ruokavalio ei vaikuttanut. Täysin viljaton ei auttanut. Täysin sokeriton ei auttanut, ei luumukuurit, ei lasiilinen vettä aamulla tyhjään mahaan, ei mikään apteekin lääke, ei mikään. Tuntuu, että lähes kaiken olen kokeillut.

Vierailija
19/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

poika ei suostu perunaa syömään ollenkaan. Eli perunakaan ei sitä aiheuta.

Peruna sai oman poikani vatsan ihan jumiin. Vaati lääkkeitä, että kakka kulki ja vaiva helpotti kun jätimme perunan syönnin vähemmälle. Edelleenkin jos syömme monta kertaa viikossa perunaruokia, kakka kovenee.

Vierailija
20/32 |
16.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo Movicol-lääke kallista? Saako siitä mitään Kelan vähennyksiä.

Kauhealta tuntuu kun joutuu tuollaistakin miettimään. Mutta raha on ollut jo pari-kolme vuotta todella tiukassa ja yhtään ylimääräistä ei jää. Tosin omasta syömisestä aina voi tinkiä. Tupakasta, alkoholista, lehdistä, harrastuksista, vaatteista ei voi enää tinkiä, kun niihin ei mene enää yhtään rahaa.

Joku varmaan ehdottaa toimeentulotukea. Mutta sitä en voi saada, kun minulla on yritys ja yrittäjät+perhe ovat tuen ulkopuolella.

Mutta eihän siinä muu auta. Pakkohan lapsen maha on saada kuntoon.

Kiitos vastauksista. Ongelmaa on ollut erilailla jo pidempään ja olen tosiaan yrittänyt kaikenlaista. Maidoton ruokavalio ei vaikuttanut. Täysin viljaton ei auttanut. Täysin sokeriton ei auttanut, ei luumukuurit, ei lasiilinen vettä aamulla tyhjään mahaan, ei mikään apteekin lääke, ei mikään. Tuntuu, että lähes kaiken olen kokeillut.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/geneerinen.koti?p_hakusana=…

Eli 27 EUR/kk, ei korvattava. :-/ Mutta tosiaan Levolacin ja Duphalacin lisaksi ei ole olemassa muuta laaketta, jota voisi kayttaa pitka-aikaisesti siita tulematta ongelmia. Eli vaihtoehdot ovat aika vahissa, ikava kylla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yhdeksän