"Menkkakivut" ja loppuraskaus
Heissan tietäväiset ihmiset! Raskausvko 36 menossa ja alavatsassa aikamoinen paineen tunne. Välillä tuntuu menkkamaisia kouristuksia. Kuuluuko asiaan...? Kiitoksia, jos joku viitsii vastata... :)
Kommentit (19)
Mä en saanut lääkäriä lähipäiviksi mutta jos supistukset säännöllistyy ja kovenee niin voin kuulemma lampsia äitipolille viikonloppuna.
Nyt sun ei sit muu auta kun ottaa vaan rennosti, samaa ne suositteli mulle, joten: villasukat jalkaan, teekuppi käteen ja jalat sohvapöydälle :)
ap
Kauheaa hysteriaa:) mulla vk 39+4 ja parin päivän ajan tullut menkkapolttoja iltaisin ja öisin, ei mitenkään säännöllisesti mutta pitkäkestoisia rutistuksia ja kipeitä. En ole niitä supistuksena osannut ajatella, kun ensimmäisen kanssa oikeat synnytyspoltot oli ihan omaa luokkaansa. En oo ees soitellu mihinkään ku olen ajatellut et paikat just kypsyy. Ehkä tässä joku ilta lähtö lähenee niiden myötä, kyl sen sit oikeesti huomaa kun on synnytyksen aika, en itse stressaa ja saman neuvon antaisin muille.:) Tietenkin jos kohdunsuun tilanne on erilainen tai lääkäri on todennut paikkojen olevan jo lyhentyneinä tahi aukikin jopa, siihen en osaa kommentoida, itsellä ihan normaali raskaus kyseessä ja kohdunsuulla ei muutoksia viimeisimmässä lääkärissä.
[quote author="Vierailija" time="15.12.2009 klo 20:30"]
oikeista supistuksista ei tarvitse sitten enään miettiä, että "onkohan tää nyt sitä..?" :)
[/quote]
Pakko tähän kommentoida kahden syynytyksen kokemuksella että ei se aina mene niin. Mulla oli harjoitussupistuksia läpi raskauden tosi paljon; sellaisia puolikivuttomia/ häiritseviä muttei kauhean kipeitä. Ainoa ero ekassa synnytyksessä oli se, että varsinaisessa synnytyksessä ne supistukset oli ihan säännöllisiä tihenevillä väleillä. Siihen asti oli ollut supistusten välit miten sattuu. Kivuilaita oli vasta viimeiset 5 supistusta ennen ponnistusta. Olen edelleen tyytyväinen että meni vedet ensin; muuten olisin kuunnellut ohjeita "että kyllä ne synnytyssupistukset erottaa" ja olisin synnyttänyt eteiseen tai autoon. Toisessa synnytyksessä kaava oli hyvin samanlainen, joskin muutamaan kertaan kävin sairaalassa kun tuli säännöllisiä supistuksia tuntikaupalla. Mutta varsinainen synnytys ei ollut yhtään sen kivuliaampi kuin ne harjoitussupistukset ennen ihan viimeisiä avaavia supistuksia. Eli tässäkin asiassa ihmiset ja kehot ovat erilaisia!
kohdunsuu alkaa kypsymään pikkuhiljaa ja harjoitussupistuksia tulee välillä. t kätilö
Tosin ekat vasta synnytyksen alettua.
Vähän huolettaa, kun noita "menkkakipuja" on nyt viime viikon ajan ollut jatkuvasti, levossakin. Onko nuo menkkakivut siis supistuksia? Pitääkö niistä huolestua/mennä lääkäriin, jos niitä on jo rv32? Tietääkö kukaan?
Mulla menkkakipuilee pelkästään alavatsa, munasarjojen kohdalta, ylävatsa ihan ok. Välillä polttelee niin, että säteilee reisiinkin.
tuntemuksia noin pienillä viikoilla. Jos vauva aikoo syntyä nyt, niin hän hyötyy tosi paljon jos ehtii saada keuhkoja kypsyttävät kortisonit.
Soita siis synnytyssairaalasi synnytysvastaanottoon ja kysy ohjeet.
Mulla olis vasta viikon päästä aika omalle lääkärille, pitää varmaan soitella huomenna neuvolaan ja kysellä vapaata aikaa lääkäriin..!
Joo siis tuntuu myös supistuksia, niitä on tuntunut jo ainakin kymmenisen viikkoa siis sellaisia kivuttomia. Teen aika ruumiillista työtä, joten tuota en ihmettele..
ap
kohdunsuu siellä kypsyy ja vaimistautuu koitokseen, ei tarkoita että vauva vielä olisi syntymässä :) mulla oli noita tuntemuksia suunnilleen samoilta viikoilta asti, ja lapsi syntyi rv 42+2 käynnistettynä. Kyllä ne synnytyssupistukset on sitten ihan omaa luokkaansa :D
supistuksista ei tarvitse sitten enään miettiä, että "onkohan tää nyt sitä..?" :)
Tuntuu vaan niin hurjalta kaikki muutokset omassa kehossa, tää kaikki on niin uutta ja outoa!
Välillä huomaan ihan tarkoituksella kuullostelevani, että onkohan tuokin normaalia...
Luulosairaus taitaa kans olla yks raskauden oire...? :)
synnytyssupistukset oli koko ajan ihan vaan menkkamaisia kipuja ja ihan vaan alavatsassa, ei mitään koko kohtu kovettu/puristuu kasaan/kipuilee tuntemusta, vaikka semmoseksi olin jostain syystä supistukset kuvitellut. Ihan ihmeissäni olin että mitä V...ttua mikään lämpöpussi selässä tai miehen hieromiset auttaa kun kipu on ihan muualla. Ensimmäiset supistukset oli ihan saman tuntusia kuin ois menkat alkanu, mut hyvin pian se kipu oli sen verta kova ja säännöllinen että ties mistä on kyse.
Kyllä mie kävisin näytillä, jos on suht säännöllisesti noita menkkakipuja ja kohtalaisen kippeinä. Eipä siitä mitään haittaakaan oo jos tsekkaavat kohdunsuun tilanteen.
Haloo. Tuossa vaiheessahan on enemmän kuin normaalia tuntea menkkakipuja. Minulla on molemmissa raskauksissa ollut kipuja noin rv 30 alkaen päivittäin.
Kyllä oikeat synnytyssupitukset sitten tunnistaa noista pikkujomotuksista.
Nyt rv 29 ja vielä on vauva kyydissä ja kohdunsuu tiukasti kiinni. :)
ns harjoitussupistukset tosiaan eivät ole vaarallisia, vaan kuuluvat asiaan. Vasta supistusten muuttuessa kipeiksi tai jos tulee veristä vuotoa niin kannattaa ottaa yhteys neuvolaan/lääkäriin. Muuten voi olla ihan rauhassa. Jos harjoitussupistuksia tulee kovin usein niin kannattaa vain ottaa hieman rauhallisemmin.
tuli supistukset menkkakipuina ja meidän herra syntyi viikolla 38+2. Pienet kivut alkoivat viikolla 36 joten ehkä sinullakin kohta alkaa tapahtua jotain:) ONNEA!
Soittelen varmaan sinne neuvolaan huomenissa ja kyselen, että huolivatko mua näytille.
Tuntuisi jotenkin hurjalta, että synnytys käynnistyisi ihan lähiaikoina, olen kuitenkin "varautunut" odottamaan vielä hetken.
Raportoin sitten miten kävi :)
ap
Minulla on kanssa ollut menkkamaisia "kipuja" tai oikeastaan tuntemuksia parisen päivää.. olen nyt 36+3 elikkä harjoitteleeko synnytystä varten vai? välillä niitä voi tulla useita tunnissa ja välillä muutaman tunnin välein.. aamuyöllä minulla oli muutama kerta kanssa ja olin hereillä pari tuntia.. onko nämä nyt sitten supistuksia vai? Ensimmäinen lapsi ja olen 23 vuotta vanha.. Äitini sai minut viikolla 36 ja sisareni ovat tulleet parista päivästä viikkoon aikasemmin.. elikkä onko minulla kohta synnytys lähellä? Ei ole kiva tämmöinen "ei-tietämys"
Marie
Apua! Minulla ollut nyt useaan otteeseen " menkka kipuja " , ja siis rv 31+5 . Toki Esikoinen syntyi laskettuna päivänä , mutta hänen kohdallaan raskaus oli niin helppo, että en olisi tiennyt koko raskaudesta jos maha ei olisi kasvanut :D Tämä raskaus ollut melko vaikea.
kävin tänään lääkärissä, kohdunsuu oli kuulemma "hieman tavallista pehmeämpi" ja kaula oli lyhentynyt, mutta kiinni oli onneksi vielä :) Käski vaan odottelemaan ja menemään heti tarkastettavaksi, jos kivut yltyvät/säännöllistyvät. Sanoi, että jos nuo "menkkapoltot" alkavat tulla säännöllisesti ja kovenevat, on kyseessä jo synnytyksen käynnistyminen.
En ole siis ap, vaan #6, joka on viikolla 32.