Miten tässä tilanteessa pitäisi mielestäsi toimia? Ruokapöytätilanne..
Ruokana paistosta, jossa on kasviksia seassa. 3-vuotias lapsi pyörittelee ruokaa lautasella, eikä suostu syömään yhtään. Aina kun laittaa ruokaa suuhun, sylkee sen takaisin, koska vihannekset maistuvat hänen mielestään pahalta. Lopulta lapsi pyytää äitiä ottamaan vihannekset hänen ruuastaan pois..
Miten toimit? Tai miten tilanteessa kuuluisi mielestäsi toimia?
Kommentit (26)
mutta lapsen suu on herkkä, jos ei mene niin ei mene. Sanon laita sivuun tai anna äidin lautaselle. Yleensä tepsukka ei siedä pahoja paloja edes lauatsen sivullakaan vaan nostelee ne käsin lautasen viereen. Otan ne siitä sitten pois. Toisinaan muussaan jo ennen kuin annan ruuan lapselle vihannekset sinne joukkoon. Viisi vuotias syö lautasen tyhjäksi ja välillä karjuu äiti apua tää on AAAAAAGH nyt se meni äiti oletko ylpeä minusta??
että niiden kanssa ei ole ongelmaa ollenkaan.. Mutta kasvikset ei mene. Tuoreena saattaa napsia jotakin, mutta melko nirsosti. Täytyy kuitenkin yrittää aina tarjota kasviksiakin joka ruokailun yhteydessä.
ap
on ne vihannekset otettu pois. En tiedä onko oikein vai väärin, mutta en halua kiusata lasta ruoalla.
Eskari-iässä ovat viimeistään halunneet itse alkaa maistelemaan vihanneksia ja muitakin sellaisia ruokia ja ruoka-aineita joista eivät ole pitäneet. Kaikesta eivät edelleenkään pidä, mutta haluavat setnään maistaa.
Pidetään (ja ollaan aina pidetty) niitä tarjolla mutta ei pakoteta syömään.
Olen itse atoopikko, INHOSIN lapsena sipulia, poimin sen aina pois. Parikymppisenä oksensin yön syötyäni kylässä sipulikeittoa.
Olen valkosipulille voimakkaasti allerginen, sipuli ei allergiatestissä reagoi, mutten voi syödä - hurjat vatsakivut pienestäkin määrästä.
Inhosin myös keitettyä porkkanaa, aikuisena maistui.
Hernekeittoa en syönyt yli kymmeneen vuoteen, kun sain itse päättää, mitä syön. Edelleen aiheuttaa vatsavaivoja. Sama kaalien kanssa.
Omia lapsiani en pakottanut edes maistamaan, jos eivät halunneet -- ja hyvin maistuu nykyään, ovat jo isoja ja aikuisia poikia.
Toinen poika oli joutunut eskarissa tai koulussa syömään kaalisalaattia. Oksensi sen lautaselle.
Uskoivat.
Toisen pojan kanssa sovittiin opettajan kanssa, ettei tarvitse syödä tomaattia, koska ei halunnut - pojalla atopia-iho. Kerroin opettajalle, että ketchuppia kyllä syö, elikkä vaikea sanoa....
Terve lapsi syö, mutta jos syömisestä tulee tahtojen taistelu/ikävä toistuva tilanne, voi tulla vain lisää ongelmia.
t. mummo, joka vieläkin "nirsoilee", koska oireilee/on allerginen
Meilläkin moniallerginen lapsi joka ei tosiaankaan syö tiettyjä juttuja edes pakottamalla eikä ole pakotettu. Nirsoilla meillä saa jos alunperinkin tietää että tuosta en pidä mutta puoliksi syötyä ruokaa ei kyllä syljetä lautaselle takaisin, yök. Muittenkin tarttis saada syötyä.
vihannesten syönnissä.
Sama täällä. En muutenkaan tajua, miten suomalaislapsille kasvisten syönti on noin kamalan vaikea asia. Tuntuu että vauvasta asti opetetaan syömään vaihtoehtoisesti perunaa ja jauhelihaa tai makaroonia ja jauhelihaa. Me asutaan toisessa Euroopan maassa, ja kyllä täällä ihan normilihansyöjäperheissäkin lapset syövät kasviksia siinä missä muitakin ruoka-aineksia.
Vauvana syöneet kumpikin suurella halulla vihanneksia, mutta 2vuoden tienoilla tullut täysi stoppi.
että muillakin samanlaisia nirsoja lapsia kuin meillä!!
Porkkana ja sipuli ei kelpaa, eikä oikein enää muutkaan kasvikset. Kesällä vielä tykkäsi maissista mutta ei mukamas enää... Ja perunakin alkaa olla hyi.. :(
Toivon, että on joku ikään liittyvä juttu! Pienempänä kyllä söi kasviksia ihan normaalisti ja nytkin saattaa ottaa raakaa porkkanaa. Täytyypä meidänkin kokeilla tuota dippikastiketta! :)