Mitä ihmeen kutisevia näppyjä olen täynnä. Ihan kuin itikanpuremia 50-100kpl!
Itikanpuremia ne ei voi olla sillä niitä on myös paikoissa joissa on aina vaatetta, esim. kaarituen alla ja nukunkin ne ja vielä yöpaita päällä. Sit niitä on eriasteisia, toiset vanhemmat on laajentuneet isoksi sormenpäänkokoisiksi mutta uusia pieniä näppyjä ilmaantuu lisää. Muistelen että mulla on tällaisia parin vuoden välein. Tietääkö joku mistä kyse? Ei viitsisi lääkäriinkään lähteä kun eivät juuri häiritse mitä nyt välillä vähän kutisevat.
Kommentit (29)
Lääkäri ei osannut sanoa mitä näpyt ovat joten määräsi vahvaa kortisonia ja otti koepalan. Tajusin vasta nyt kuinka paljon näppyjä on. Niitä on varmaan tuhat tai enemänkin jos ihan pienimmät laskettaisin mukaan ja näpyt kutisevatkin enemmän.
Koepalan otto säikäytti ja alkoi pelottamaan onko tämä jotain vakavaakin :(.
ap
Jos ovat kerta kuin itikanpuremia. Yleensa johtuu allergiasta, mutta voi tulla ilmeisesti myos esim. stressista (esim. miehelleni on tullut taysin selittamattomasti). Urtikaria kuuluu muuten anafylaksiksen kanssa samaan "jatkumoon" eli jos jokin aine aiheuttaa urtikariaa, sita kannattaa tosiaan valttaa, koska myohemmin reaktio voi aitya anafylaksikseksi asti.
Älä nyt pelkää, pääasia että kävit ja tutkittiin hyvin, eikä vain rasvaa resepti, kotiin ja näkemiin! Nyt ainakin selvitetään tarkoin mitä se on jos vielä uusiikin!
Voidaan hoitaa oikein. Ole nyt rauhallisin mielin!
Onhan se hyvä kun otettiin koepala kun lääkäri sanoi ettei näpyissä ole tunnusomaisia piirteitä mistä voisi heti sanoa mitä se on. Sanoi että niin ärhäkältä näyttää että pitää ottaa koepala.
Pitää koittaa olla rauhallisin mielin. Tuloksetkin tulee vasta aikaisintaan välipäivinä. Saa nähdä minkä näköisenä juhlin joulua. Kortisoniakin neuvottiin apteeksissa vain töpöttämään näppylöille ja välttämään tervettä ihoa mutta käytännössä kun neliösentillä on kolme näppyä niin se on kyllä ihan mahdotonta.. Onneksi niitä ei ole kasvoissa ja kädet ja jalatkin ihan sut ok.
ap
minulla vanhimmat näpyt parin viikon takaa ovat edelleen omilla paikoillaan, tosin ovat kasvaneet euron kolikon kokoisiksi renkaiksi kun keskusta on alkanut jo paranemaan.
ap
ja suihkussa käyn joka toinen päivä mutta silti niitä tulee lisää. On tullut tasaiseen tahtiin nyt pari viikoa. Ja näppyjä on lähinnä ylävartalossa mutta muuallakin on siellä täällä näppyjä jotka muuttuvat punaisiksi läiskiksi.
ap
kun ei kutise pahasti. Näyttää lähinnä pienten itikoinen iskulta. Näppyjen halkaisia 0,5-1,5cm. Eivät ole kovin kohollaankaan, tosin kokeilemalla tuntee että on hieman koholla paitsi iso ja vanhat jotka on jo lässähtäneet.
Jokin aika sitten luin täältä samanlaisista oireista kun joku epäili rokotusreaktioksi, mutta minua ei ole rokotettukaan. Eikä näpyt siis ole ihottuman kaltaisia vaan siellä täällä olevia.
ap
Lintukirpun puremia? Ovat usein rivissä ja tyyppillisesti vaatteiden alla
Kuulostaa siltä. Ilmestyy toisilla esim. virusinfektioiden aikaan. Tai sitten olet syönyt jotain alergisoivaa. Siitäkin saa nokkosrokon eli urtikarian. Googleta.
Ainakaan miehellä ei ole mitään näppyjä, tai sitten se maistuu pahalta ;). Nokkosrokkoa kävin googlettamassa mutta kuvissa ei näytä samalta. Siinä usein näpyt ovat rykelmissä, minulle tasaisen epätasaisesti siellä täällä. TOisaalta ne ei tule ja häviä vaan tulevat, kasvavat laikuiksi ja toivottavasti häipyvät. Lintuötökän puremista ei löytynyt oikein hyviä kuvia, tai kuvissa oli tosi ärhäköitä näppyjä. Syyhykään tuskin on kun ei kenelläkään muulla perheessä ole, eikä kutina häiritse arkea. Lähinnä jos vähän raapasee niin sitten elkaa kutittamaankin.
Kai pitää varata ihotautilääkärille aika. Sen verran kamalia kuvia tuli googlaamalla että kohta iskee psykkinen kutina :D.
ap
ja eikä näpyt ole vesikellomaisia. Muutenkaan näpyt ei ole ihan säännöllisen mallisia.
ap
mutta google-kuvien jälkeen harkitsen kyllä vakaasti lääkäriajan varaamista.
ap
http://www.ihotauti.net/punatpic.htm
Pisarapsori?
http://www.ihotauti.net/psoriaasi2.htm
Onhan näitä vaihtoehtoja vaikka mitä. Kannattaa käydä ihan ihotautilääkärillä niin voi selvitä, mistä on kyse
Miten inhottava nimi ja muistuttaa kyllä kovasti minun läiskiä. Vanhimmat on keskeltä vaaleampia niin kuin kuvassakin. Kesto 6-8 vkoa pitää varmaankin paikkansa, mutta ainoa mikä ei pidä on se että minulla on ollut näitä ehkä pari kertaa aiemminkin vaikka sen pitäisi olla hyvin harvinaista. Onneksi taudin kuvaus ei ole kauhean pelottava vaan paranee itsestään.
ap
Se alkoi tyypillisellä "medaljongilla" kaulassa ja levisi siitä koko rintakehään. Tytöllä ihottuma kesti vajaan kaksi kuukautta. Kyllä hän siihen jotain voidetta sai lääkäriltä, koska ihottuma kutisi melko lailla.
meillä pojalla todettiin kaksi viikkoa sitten juuri tuo punatäplähilse. Ihotautilääkäri sanoi, että jos kovasti kutisee, voi paikallisesti käyttää 1% kortisonia. Ja kun koulussa oli juuri uintia, niin lääkäri suositteli uinnin jälkeen rasvaamaan hyvin ihan perusvoiteella, niin iho säilyttää paremmin kimmoisuutensa.
???