Kaakaoo, kaakaoo, kaakaoo, kaakaoo - MITEN REAGOIT?
Jos lapsesi (olkoon ikä 4 tai 6 vuotta, onko eroa?)
käy huutamaan ja itkemään ja karjumaan toistellen samaa asiaa, elikkäs mankumaan, niin miten reagoit?
Miten tämä pitäisi hoitaa maalaisjärjellä? Siis, että lapsi saa raivarit, tai jos ei ihan raivariksi ylly, niin saman asian äänekkääksi toisteluksi joka jatkuu tauotta vaikka kaksi tuntia.
Kommentit (12)
meillä ei saa mitään tyyliin "maitoo". Meillä saa maitoa jos pyytää "saisinko maitoa" tai ottaa itse sitä jääkaapista.
Jos jankkaus jatkuisi ohjaisin määrätietoisesti jäähypenkille miettimään käytöstapoja. 4-vuotiaalta kysyisin 4 minuutin jälkeen ja 6-vuotiaalta kuuden minuutin jälkeen ymmärsikö miksi joutui jäähylle ja miten pitää jatkossa toimia. Jos on rauhoittunut antaisin kaakaota jos olisi kaakaon aika tai sopisin, että kaakaota juodaan esim. illalla tai ruoan jälkeen. Jos ei olisi rauhoittunut niin jäähyttäisin kunnes uskoisi, että komentamalla ja mankumalla ei saa mitään aikaiseksi.
jos ei tottele varoitan ja jos ei vieläkään lopu niin kannan kamariin ja ilmoitan että takaisin saa tulla kun on rauhoittunut ja tottelee.
Mutta ehdottomasti ei saa tahtoaan läpi tuollaisella tavalla.
kolmen äiti
joka ei kyllä varmasti toimi.
Ilmottaisin että vesi on janojuomaa ja sitä saa jos nätisti pyytää, nyt ei ole aika kaakaolle. Ja yritän sopia että kaakaota saa esimerkiksi iltapalan yhteydessä, yleensä meillä toimii (3v ja 6v)
Menee suunnilleen näin:
4v: Äiti, haluaisinko minä kaakaota?
Minä: Ei nyt.
4v: Mutta minä HALUAN!
Minä: EI NYT. Ei ole välipala-aika. Sitten kun taas syödään saat maitoa.
4v: Anna mulle kaakaota! Minä HALUAN KAAKAOTA!!
Minä: Saat vettä jos on jano.
4v: EI! KAAKAOTA!
Minä: Nyt jos et lopeta saat mennä omaan huoneeseen yksin. Mulla sattuu korviin tollanen huutaminen.
4v: ANNA MULLE KAAKAOTA!
Minä: Noni. Ala mennä huoneeseesi.
Yleensä menee kun nostan portaisiin ja "tyrkkään" eteenpäin. Jos ei mene niin kannan sinne. Jos karkaa sieltä niin nostan parvisänkyyn ja otan tikkaat pois. Yleensä kahteen jälkimmäiseen ei tarvitse turvautua.
Tavallisesti tyttö huutaa siellä dramaattisesti täyttä kurkkua tekoitkua ja tyrskähtelyä. Sitten huomaa että on tylsää eikä kukaan reagoi ja n. 5-10min kuluttua huutelee: "Äiti, minä olen kiltisti!" Ja sitten pistän pyytämään anteeksi ja selitän ettei aina juoda kaakaota koska hampaat menee pilalle ja äitiä pitää totella.
Tämä laittaa lapsen pihalle jäähylle pakkaseen,
käy lievästi väkivaltaiseksi (tukkapöllyä, tönimistä, läpsyjä), laittaa kädet korvilleen ja huutaa läälääläälää, alkaa haukkua äitiä, ja lasta, ja vähintäänkin kiroilee ja karjuu rumasti lapsille, jotka osaa jo vastata samalla mitalla takaisinkin. :(
Toki tuollainen huutelu on ärsyttävää. Saako lapsi tarpeeksi positiivista huomiota ja tekemistä niin ettei tarvitsisi ainakaan huomion kipeänä jankata niin että saa edes negatiivista huomiota.
Toiseksi toimitteko johndonmukaisesti samaan tapaan aina eli kielto, varoitus, rangaistus vai saako toisinaan tahtonsa läpi tuollaisella käytöksellä. Tai ehkä vanhemmat riitelemään keskenään ?
Tuossa esimerrkki ketjussa kun lapsi kysyy että haluaisiko hän kaakaota minä vastaisin varmaankin tyyliin "et halua kaakota vaan pupun papanoita ja kastematoja" siis löisin asian leikiksi. Ehkä se estäisi jankkaamisen kierteen ???
Tsemppiä tilanteeseen kuitenkin. Vanhempien pitäisi sopia yhteinen linja miten toimitaan ja jos se ei onnistu niin voisi kysyä neuvolasta apua yhteisten sääntöjen laadintaan ?
sanon että saat kun pyydät nätisti. Jos pyytää nätisti niin annan kaakaoo.
Jos antaminen ei käy vaikka hetken päästä olevan ruokailun takia, sanon että nyt ei saa. Jos ei huuto lopu siihen, omaan sänkyyn voi mennä huutamaan lisää.
Aina tehoaa. Yleensä meillä ei kyllä manguta ja huudeta koska lapset tietää ettei niin saa mitään.
Jos lapsi ei tajua lopettaa huutamista jäähyillä tai vastaavalla, voin kyllä laittaa kädet korville ja lällättää tai usein suutun ja kiroilen ja karjun rumasti lapsille. Ei ne kylläkään kiroa takas, kun ne tietää että ne on rumia sanoja, joita aikuiset joskus vihaisena sanoo. Mutta en nyt ihan pakkaseen laittaisi jäähylle, en läpsi yms yms. Tuo pakkasjuttu on kyllä jo kidutusta.
Tämä laittaa lapsen pihalle jäähylle pakkaseen, käy lievästi väkivaltaiseksi (tukkapöllyä, tönimistä, läpsyjä), laittaa kädet korvilleen ja huutaa läälääläälää, alkaa haukkua äitiä, ja lasta, ja vähintäänkin kiroilee ja karjuu rumasti lapsille, jotka osaa jo vastata samalla mitalla takaisinkin. :(
Onko sillä kylmä. Nälkä. Vai muuten vaan haluaako hyvää. Jos ei ole syönyt, niin sanon että ei tuu kaakaota ennen ku syö ruokaa. Ja jos on syönyt mutta vieläkin on nälkä, niin ottaa sitten kaakaota ja leipää lisäksi. Mutta jos on vain hyvää vailla, niin sitten sanoisin että ei nyt. Iltapala on kohta.
Jos tulee tuollainen jankkaustilanne, niin ensin sanon ei käy. Sitten sanon ei käy. Ja jos et nyt lopeta niin et saa sitä edes huomenna. Ja jos jankkaa ei varmasti saa sitä viikkoon. Nälässä ei tarvi olla, mutta turhaa ei auta jankata. Oli se sitten kaakao tai mikä muu tahansa.
Ja jos jankutus jatkuu ja muuttuu vain tinkaamisen vuoksi jankuttamiseksi. Sanon että tinkaa jollekki nallelle vaikka. Minä en sitä jaksa kuunnella. Ja hop-hop alahan jo mennä. Ei tarvi oottaa että minä mieltäni muuttasin.
Ja jos huuto jatkuu, en kestä vaan annan kaakaon. kaakao on kuulemma terveellinen tuote.
saada sitä, tunnen oman kiukun yltyvän ja haen eteisen kaapista kuulosuojaimet :) puen ne korvilleni ja rauhoitun