Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

onko teistä ok ottaa 5-vuotias mukaan ultraan rv 20? ei kai se oo lapsesta

Vierailija
14.12.2009 |

jotenkin pelottavaa tmv?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kaikkea muuta elintärkeää kyllä mitataan. Jos kuka tahansa pystyisi ultrakuvaa tulkitsemaan, niin silloin kai kuka tahansa sen tekisi.. Siihen vaan tarvitaan aika paljon ammattitaitoa ja työrauha heille on suotava. En ole kätilö, mutta ystäväni rakenneultrassa jäi huomaamatta, että vauvalta puuttuu maksa - sitä ei voi tietää, olisiko huomattu jos paikalla ei olisi isän lisäksi ollut kahta sisarusta ihmettelemässä (ääneen).

Vierailija
22/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsia tutkimushuoneeseen.

Uskoisin, että tähän on ainakin 2 syytä

-juuri se, että kyseessä on sikiön poikkeavuuksien seulonta, jossa saattaa löytyä jotain ikävää

-toisaalta se, että tutkijalle pitää antaa työrauha. Tutkimushuoneessa saattaa olla lapselle vaarallisia/kalliita, herkästi rikkoutuvia välineitä.

Olen terveydenhoitaja ja itseäni joskus harmittaa omasta ja asiakkaana olevan aikuisen puolesta, kun esim. äiti on asiakkaana ja iso osa vastaanottoajan huomiosta menee siihen, kun vahditaan ettei mukana oleva lapsi satuta itseään, levitä tavaroita tai hajota mitään.

Osa lapsistahan on aina rauhallisia ja istuu kiltisti odottamassa koko vastaanoton ajan, mutta sitten aika paljon on näitä vilperttejäkin, jotka eivät millään malta odottaa paikallaan. Koska työntekijä ei voi tietää millainen lapsi on, on varmasti selkeämpää kieltää tutkimukseen pääsy kaikilta lapsilta.

t. th

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä noista mitään työrauhahäiriötä ollut eikä kielletty ettei saisi ottaa.

Oli jotain lelujakin siinä ultrahuoneessa ettei tainnut olla edes ensimmäinen kerta

Vierailija
24/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultraa tekevän lääkärin tai hoitajan sen päivän työ on luultavasti tehdä rakenneultria toisensa perään. Vaativaa, tarkkuutta ja keskittymistä vaativaa työtä. Jos jokainen raahaisi koko seurakunnan mukaan "vilkuttelemaan vaaville" tai muuta oksettavaa, niin kyllä menisi ultraajan työ enemmän suuntaan sirkustirehtööri kuin terveydenhuollon ammattilainen. Ei se ole mikään yhteiskunnan kustantama isä-lapsisuhdetta lähentävä lässytys, vaan vakavia sairauksia seulova lääketieteellinen tutkimus.

Vierailija
25/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei noilla viikoilla enää mitään niskapoimua mittailla. Ja jos mittaillaan, niin ainakaan sillä ei ole mitään merkitystä.

Itse ainkin pidin rakenneultraa jopa niskapoimua tärkeämpänä. Down-lapsen voisin ottaa vastaan, mutta ei lasta, jolta puuttuu elämälle tärkeitä elimiä...

Vierailija
26/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsia tutkimushuoneeseen. Uskoisin, että tähän on ainakin 2 syytä -juuri se, että kyseessä on sikiön poikkeavuuksien seulonta, jossa saattaa löytyä jotain ikävää -toisaalta se, että tutkijalle pitää antaa työrauha. Tutkimushuoneessa saattaa olla lapselle vaarallisia/kalliita, herkästi rikkoutuvia välineitä. Olen terveydenhoitaja ja itseäni joskus harmittaa omasta ja asiakkaana olevan aikuisen puolesta, kun esim. äiti on asiakkaana ja iso osa vastaanottoajan huomiosta menee siihen, kun vahditaan ettei mukana oleva lapsi satuta itseään, levitä tavaroita tai hajota mitään. Osa lapsistahan on aina rauhallisia ja istuu kiltisti odottamassa koko vastaanoton ajan, mutta sitten aika paljon on näitä vilperttejäkin, jotka eivät millään malta odottaa paikallaan. Koska työntekijä ei voi tietää millainen lapsi on, on varmasti selkeämpää kieltää tutkimukseen pääsy kaikilta lapsilta. t. th

T. lääkäri

Lapset ovat kivoja, mutta äidin puntissa roikkuva, rääkyvä kersa ei varsinaisesti edesauta äidin kanssa keskustelua, saati äidin tutkimista niinkin pikkutarkalla välineellä kuin UÄ-laite.

Vierailija
27/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti lapsia on ollut tutkimuksissa mukana, ja se on koettu huonoksi. Eivät ne kiellot automaattisesti sinne ilmesty, kyllä niitä asetettaessa asiaa on pohdittu useammaltakin kannalta.

Vierailija
28/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin viisi vuotiaana katsomassa pikkusiskoani ultrassa..:) nyt itse onnellinen odottaja..

Vierailija
29/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olin viisi vuotiaana katsomassa pikkusiskoani ultrassa..:) nyt itse onnellinen odottaja..

Vierailija
30/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 raskauden aikana lapset mukana ultrassa:O Ei kyllä ole käynyt mielessäkään ettei voisi olla. jos nyt äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa jotain häikkää tuolloin löytyy, niin pienemmät ei siitä edes mitään ymmärrä ja isompi osaa jo hetken odottaa ulkopuolella kun vanhemmat keskustelee lääkärin kanssa.

mutta onko se hänestä hauskaa? Sinullakaan kun ei ole PAKKO ottaa lapsia mukaan, en ymmärrä miksi välttämättä haluat. Siksi, että isäkin saa nähdä vauvan? Huoh. Eihän sitä aina kaikki asiat käy mielessä, mutta nyt kun on käynyt, sulle on kerrottu ja perusteltu, niin toimisit varmaan toisin..?!

Vähän on kyllä vaikea uskoa, että näin harva on osannut ollenkaan ajatella sitä jos kaikki ei olekaan hyvin. Kyllä mäkin olen ensisijaisesti lähtenyt katsomaan vauvaa, mutta joka kerta pieni jännitys on ollut myös siitä onko kaikki hyvin. Kerran rakenneultrassa ei ollut enkä kyllä siinä tilanteessa kaivannut pieniä lapsia samaan huoneeseen! En mä hysteeriseksi tilanteesta mennyt, olin ihan rauhallinen jne, mutta silti. Parin viikon päästä kaikki olikin jo vauvalla hyvin. Ei se ole mitään äärimmäisen harvinaista että häikkää epäillään!

Vierailija
31/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kätilön mielestä se oli ok ja vieläpä kertoi lapsille erikseen missä mikin kohta vauvasta oli.

Vierailija
32/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 raskauden aikana lapset mukana ultrassa:O Ei kyllä ole käynyt mielessäkään ettei voisi olla. jos nyt äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa jotain häikkää tuolloin löytyy, niin pienemmät ei siitä edes mitään ymmärrä ja isompi osaa jo hetken odottaa ulkopuolella kun vanhemmat keskustelee lääkärin kanssa.

No ei ne mitään äärimmäisen harvinaisia tapauksia ole. Ja valitettavasti vielä rakenneultrassa voi löytyä vaikka lapsen hengen vieviä vikoja. Suomessa kuitenkin kuolee satoja vauvoja raskauden puolivälin jälkeen vuodessa. Olisiko luku n. 250.

Totta kai sitä lapsillensa joutuu kertomaan, että vauvaa ei nyt tulekaan, mutta useimmat haluavat kyllä hiukan miettiä miten asian kertoo. Eikä niin, että pienet lapset kuulevat sen lääkäriltä tai kätilöltä.

Vierailija
33/33 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

13 vuotta sitten..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän seitsemän