Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhtenään vessassa juokseva tokaluokkalainen

Vierailija
14.12.2009 |

Onkohan täällä muita, joilla lapsella on mennyt vessassakäyminen överiksi. Siis siinä mielessä överiksi, että lapsi käy esim. kouluunlähtiessään x kertaa vessassa, neljä-viisi-kuusi kertaa. Joka kerta jotain lirahtaakin pönttöön, muttei paljon.

Millä ihmeellä tän kierteen saisi katkaistua? Tiedän, että lapsella ei ole pidätysongelmia, sillä kykenee olemaan tuntitolkulla käymättä vessassa. Mutta jostain syystä lähtöhetket on vaikeita. Vessat ja niiden olemassaolot valtaavat mielen. Kauppaankin jos mennään, on kotona ensimmäinen kysymys: onhan siellä vessa?

Itse olen tämän varmaankin aiheuttanut, kun olen aina ennen reissuun lähtöä patistellut lasta vessaan ja muutaman kerran hermostunutkin vessahädästä. Joskus on tullut (pienenä) housuunkin hänellä pissa. Ei viime vuosina, vaan joskus kolmivuotiaana. Miten ihmeessä tästä pääsis eroon???

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaan ihan opittu tapa, itse olen samanlainen. Älä kiinnitä niin huomiota ja ota selvää, ettei ole mikään tulehdus. Mun tyttö käy vessassa harvoin muuten, mutta juuri lähtötilanteissa(aamulla kouluun) käy ainakin kolme kertaa.

Vierailija
2/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmannella se vaihtui ylettömäksi käsienpesuksi.

Olen aiheesta koulupsykologinkin kanssa puhunut ja piti sitä ihan tavallisena stressioireena. Pystytkö paikallistamaan mikä teillä aiheuttaa lapselle stressiä? Meillä se oli tiukka opettaja koulussa.

Pissaamisesta pääsi eroon niin, että lupasimme hänelle ison lahjan, jos koulussa pissaaminen loppuu (kävi siis joka välkällä ja jokaisen tunnin aikana). Lapsi valitsi lahjan ja sitten tehtiin aikataulu: ekalla viikolla vähennettiin yksi pissaamiskerta, seuraavalla toinen jne. Kotona sai juosta vessassa just niinkuin halusi. Eli tahdonvoimalla vähensi itse niitä kertoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotias nainen ja lapsesta alkaen olen myös juossut vessassa samalla tapaa. Lähtiessäni käyn vielä kerran, joskus toistekin. Varsinkin, jos tarjolla ei ole vessaa, kuten elokuvissa, bussissa tms. Stressi taitaa myös lisätä tuota. Kuulemma jo pienenä juoksin vessaan aina vielä lastenohjelman alkumusiikkien aikaan. Muuten olen ihan normaali ;-), vaikka onhan tuo joskus häiritsevää.

Vierailija
4/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko perhe-elämänne kunnossa? onko itselläsi minkäänlaisia mielenterveyden ongelmia?

Vierailija
5/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janottaako häntä paljon? Onko väsynyt?

Vierailija
6/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko perhe-elämänne kunnossa? onko itselläsi minkäänlaisia mielenterveyden ongelmia?

Ei ole mielenterveysongelmia. Mutta juttelin illalla taas kerran lapsen kanssa, hän pelkää kovasti myöhästyvänsä koulusta, muiden takia. Siis koulumatkakavereiden hidastelun takia. Pelko ei ole edes mitenkään aiheeton. Pitää yrittää puuuttua tähän.

Vierailija
7/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankaloittaa elämää jos on vessa orja :(

Ja veisin myös lääkäriin, sillä esim. pissatulehdushan yleensä oirehtii niin, että koko ajan on pissahätä mutta juuri mitään ei tule kun vessaan menee.

Ja ihminen voi yös "suurentaa rakkoaan" kun juoksee vessassa harvemmin. Tämä ihan näppärää siksi, ettei koko elämää voi vain vesassa juosta --> hyvä että pystyy pidättämään ja esim. shoppailemaan/katsomaan elokuvan jne ilman pissahätää.

Vierailija
8/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotias nainen ja lapsesta alkaen olen myös juossut vessassa samalla tapaa. Lähtiessäni käyn vielä kerran, joskus toistekin. Varsinkin, jos tarjolla ei ole vessaa, kuten elokuvissa, bussissa tms. Stressi taitaa myös lisätä tuota. Kuulemma jo pienenä juoksin vessaan aina vielä lastenohjelman alkumusiikkien aikaan. Muuten olen ihan normaali ;-), vaikka onhan tuo joskus häiritsevää.

Mutta se, että melkein myöhästyy koulusta, vaikka kuinka aikaisin aloittaa pukemisen, ei ole kivaa, ei lapselle, eikä häntä kouluun lähettävälle vanhemmalle.

Yritämme ignoorata asiaa. Mutta joskus tietenkin hermostuu, kun lapsi loikkii vessaan seitsemättä kertaa samalle lähdölle. Tai ulkoa pitää vielä palata takaisin sisälle vessaan.

Vierailija
9/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Janottaako häntä paljon? Onko väsynyt?

Kallistuisin psykosomaattisten oireitten puoleen, mutta haluaisin katkaista tämän kierteen. Lasta itseäänkin se alkaa häiritä.

Vierailija
10/12 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja veisin myös lääkäriin, sillä esim. pissatulehdushan yleensä oirehtii niin, että koko ajan on pissahätä mutta juuri mitään ei tule kun vessaan menee.

Mutta kun en tiedä miten. Lapsi jännittää vessassa käyntejään. Kaikissa tilanteissa. Mitä enemmän niihin kiinnitetään huomiota, sitä tiheämmin vessaan on päästävä.

Virtsatietulehdusta en usko että on, sillä aina myös tulee pissaa.

Vierailija
11/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tytöllä ihan samaa, nyt muutaman viikon ajan. On jo stressanut itsensä niin, ettei voi muka edes mennä pysäkille odottamaan koulubussia, kun siellä ei pääse vessaan. Enkä usko, että on diabetesta. Jokin ihme pakkomielle vain.

Vierailija
12/12 |
15.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muistelen, itselläni oli ihan samaa juuri tuon ikäisenä. Koko ajan piti juosta vessassa, varsinkin ennen nukkumaanmenoa ja kouluunlähtöä. Hätää ei aina edes ollut.

Meni itsestään ohi, kai joku ikään liittyvä juttu:-D

Ei tartte huolestua, mutta numeroa ei kannata tehdä tai ongelma menee pahemmaksi. Oliskohan itsellänikin toi johtunut juuri siitä, että kerran jossain retkellä piti päästä pissalle, eikä siellä ollut vessaa...isäni hermostui siitä ja huusi mulle, ja mua nolotti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä