Onko tällänen äiti ns täyspäinen ?
1 lapsi, jonka kanssa asuu kaksin. Lapsi kotona ja äiti työtön. Aamu alkaa sillä, että äiti avaa tietsikan ja lapsi sanoo, että sillä on nälkä johon äiti karjasee, " että oota nyt vähän" ja, kun lapsi pyytää maitoa/kaakaota/mehua niin äiti siihen, että " ei meillä ole ", vaikka olisikin eikä siis anna lapselle. Lapsi syö silloin, kun se sattuu äidille sopimaan ja/jos kaapissa sattuu ruokaa olemaan. Äiti takoo tietokonetta ja lapsi touhuaa omiaan ja tekee usein pahojaankin, että saisi äidin huomion ja siitäkös äiti sitten raivostuu ja läpsii lasta ja haukkuu tätä rumilla nimillä. Lapsi hakkaa joskus päätäänkin lattiaan eli mistä tällänen kertoo ?
Kun tämä lapsi tuli mulle vähäksi aikaa hoitoon oli tosi nälissään eli hotkas ruuan ja söi vielä sämpylän ja joi mehua ja myöhemmin marjoja. Mulla ei ollut mitään ongelmia tän lapsen kanssa vaan pikemminkin päinvastoin.
Äidin mielenkiinnon kohteet on eräs mies ja tietokone ja lapsi tulee siinä sivussa sitten.
Lapsi mulle kertoi, ettei äiti anna ruokaa ja huutaa mikä vahvistaa sitä minkä olen kuullut ns luotettavalta taholta myös. Mitähän tässä voisi oikein tehdä?
Kommentit (17)
sinuna ottaisin yhteyttä sosiaalityöntekijään ja kertoisin huolet!
Onko lapsi siis sinulla useinkin hoidossa? Oletko pph?
Kyllä sinulla on vastuu tästä lapsesta siinä tapauksessa myös. Kuulostaa jonkinasteiselta heitteillejätöltä :(
Äidin voisi saada heräämään pienellä puhuttelulla.
siltä on 1 lapsi jo huostaanotettu ja mä vaan ihmettelen ettei sossu ole jo senkin takia sen touhuja seuraillut yhtään.
Ap
Äitihän laiminlyö lapsensa hoidon, jopa ihan perustarpeet, mikä on tosi vahingollista lapselle.
Auta tuota lasta tekemällä ilmoitus.
Että huutaa lapselle tai läpsii? Niistä puututaan lastensuojeluun jos noin on.
Joskus taas lapsi saattaa puhua läpejä.
Minusta ei ole mitenkään outoa että lapsi syö sämpylän! En käsitä pointtiasi.
Hyvähän se kai on ettei aina anna kaakaota.
Jos ei taas ruoki lastaan ollenkaan, se on lastensuojelu asia..
Joskus taas lapsi saa hyvässäkin perheessä odottaa ruokaa.
Äitihän laiminlyö lapsensa hoidon, jopa ihan perustarpeet, mikä on tosi vahingollista lapselle.
Hänellä on ns diagnoosina, että " ei sovellu äidiksi eikä osaa hoitaa rahaasioitaan " ja silti saa ihan rauhassa kiduttaa tätä suloista lasta. Lapsi ei ole usein mulla hoidossa, mutta silloin, kun on niin aina sama juttu eli tulee meille nälkäisenä ja kertoilee näitä juttuja äidistä.
Ap
Ap:n ei tarvise tietää onko lapsen sanominen totta vai ei. Epäilys siitä että lapsi tarvitsee ulkopuolisen apua riittää! Lastensuojelun tehtävänä on selvittää tarvitseeko lapsi ja äiti apua ja jos niin millaista. Sen sijaan ap:n velvollisuus on tehdä ilmoitus asiasta.
Että huutaa lapselle tai läpsii? Niistä puututaan lastensuojeluun jos noin on. Joskus taas lapsi saattaa puhua läpejä. Minusta ei ole mitenkään outoa että lapsi syö sämpylän! En käsitä pointtiasi. Hyvähän se kai on ettei aina anna kaakaota. Jos ei taas ruoki lastaan ollenkaan, se on lastensuojelu asia.. Joskus taas lapsi saa hyvässäkin perheessä odottaa ruokaa.
mun läsnäollessa on niin mielinkielin lapselle mikä menee jo ns yli. Veisitkö sinä lapsesi nälissään hoitoon ja nauraisit lapsen jutuille ?
Mun mielestä on järkyttävää, ettei äiti anna omalle lapselleen ruokaa vaan syö itse salaa, kun lapsi nukkuu. Mä ainakin annan aina ekana lapsille ruokaa ja vaikka viimeset vaatteeni päältäni jos sillä pelastaisi lapsen...jos nyt ymmärsit tätäkään pointtiani. Siltä on jo 1 lapsi huostaanotettu ja syy oli sama eli lapsi oli pahasti aliravittu ( ajatella Suomessa ! ) ja jätettiin aina yksin pinnasänkyyn huutamaan ja hygienia oli sitä sun tätä. Tällä lapsella ei siis ole mitään säännöllistä päivärytmiä eli joskus saa aamupalaa ja joskus ei, ruokaa sillointällöin ja kylään viedään sitten lapsi syömään, kun tietää, että siellä sitä ruokaa on.
Voin kertoa, ettei lapsen isäkään ole yhtään sen parempi, mutta nyt sitä lasta kiusaa siis äiti, kun iskä lähti toisen matkaan.
Ap
perusteeksi. Kuulostaa ihan hirveältä. On selvää, että lapsesta tulee tuolla menolla loppuiäkseen mielenterveysongelmainen. Nyt voisi edes yrittää pelastaa jotain, jos se on enää mahdollista.
vai eikö käy? Tiedit varmaan, että sossuun saa soittaa nimettömänä
vai eikö käy? Tiedit varmaan, että sossuun saa soittaa nimettömänä
Käy kyllä neuvolassa. Itseasiassa sinne neuvolaankin ollaan sanottu näistä lapsen oloista eli kyllä tässä nyt neuvolakin laiminlyö lasta ja pahasti.
Ap
oma siskosi ja myös teidän äiti tietää miten hän kohtelee lastaan?
Mikä teitä vaivaa? Miksi ette ole jo aikaisemmin soittaneet lastensuojeluun?
On eri asia että ruokaa joutuu joskus -odottaa- tai äiti hermostuu -joskus ja ilman läpsimistä- kuin tuo meno. Säännöllinen ravinto, läheisyys ja turvallisuus ovat perusasioita, jotka tulisi jokaisella lapsella olla ja nuo näyttäisivät kirjoitustesi perusteella puuttuvan. Tuollaisella "kasvatus"tyylillä voi olla hyvinkin pitkäaikaisia vaikutuksia lapseen.
ja sossussakin, mutta ei tehty ns virallista ilmoa. Siellä sossussa oltiin aika töykeitä ja naureskeltiin vaan, että kyllä ne pärjää. Annettiin ymmärtää, että me ollaan vaan ilkeitä sukulaisia. Mä tein sen ilmotuksen äsken netin kautta nimettömänä, että jos nyt suhtautuisivat asiaan vakavasti.
Ap
tee ihmees ilmotus...lapsi parka:(
En usko, että pelkkä se riittää perusteeksi. Toki joku voi tulla tekemään meistä ilmotuksen sen perusteella, jos haluaa.
Muuten nuo olot kyllä kuulostavat kamalilta. Toivottavasti tilanteeseen puututaan!
Jo tuon että lapsi hakkaa päätä lattiaan pitäisi riittä
perusteeksi. Kuulostaa ihan hirveältä. On selvää, että lapsesta tulee tuolla menolla loppuiäkseen mielenterveysongelmainen. Nyt voisi edes yrittää pelastaa jotain, jos se on enää mahdollista.
Äidin voisi saada heräämään pienellä puhuttelulla.