Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen sisko on ollut jo 2 vuotta pätkätyöläisenä

Vierailija
14.12.2009 |

samalla työnantajalla ja se on ihan ok kuulemma. Alkuun oli työllistämistuella, mutta nyt on tuki loppunut, edelleen työsopimuksia tulee kuukaudeksi-pariksi kerrallaan. Työtehtävät on samat koko ajan, mikään ei muutu. Kysyin, että kai nyt oot liitosta kysynyt, että mitä tehdä, niin ei kuulemma.. siellä on kaikilla samalla tavalla, parhaimmilla yli 30 työsopimusta ketjussa...

Kunnan keittiöllä töissä.. Voiko oikeesti vielä olla näin, vaikka tästä on ollut juttua ja puhetta ties kuinka kauan?? Eikö kukaan välitä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei kai sille mitään voi.

Vierailija
2/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei kai sille mitään voi.

ettei pysty mitään suunnittelemaan kun ei tiedä kun muutaman viikon eteenpäin. Nytkin oli soppari 21.12. saakka ja juuri sai tietää, että sitä jatkettiin tammikuulle.. Onnenkantamoisella sai jouluaaton ja -päivän vapaaksi. Huonolla tuurilla olis iskeny joulunakki, minkä olisi vasta nyt tiennyt. Sama kesälomien kanssa, lasten kanssa ei voi mitään reissuja suunnitella kuulemma kun ei tiedä töistä..

Mutta, naisia voi vissiin kyykyttää..?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toi on ihan normaali toimintamalli monissa kunnissa ja valtion virastoissa. Olen ollut pätkätyöläisenä valtion virastossa, jossa ihmisillä oli pätkäsopimuksia ollut jo _15_ vuotta eli edellisen laman jälkeen on opittu että näin voi tehdä. Aina työnatajalla löytyi joku syy, miksi ihmistä ei voi vakinaistaa, eikä liitto voi tehdä yhtään mitään. Ihmeen hyvin noi ihmiset jaksoivat tehdä töitä, en käsitä millä motivaatiolla.

Vierailija
4/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka laki muuta sanookin. Olen itse ollut reilut 10 vuotta yksityissektorilla töissä ja siellähän vakityösuhteet on enemmän sääntö kuin poikkeus. Sitten päätin vielä opiskella ja viimeiset 3 vuotta olen ollut eräässä valtion sektoritutkimuslaitoksessa tutkijana. Pätkissä tietysti.

Jo vuosi sitten yritin keskustella pidemmästä (3 vuotta) työsuhteesta tai vakinaistamisesta. Sitä ei tullut, tuli vuoden jatkopätkä. Nyt pari viikkoa sitten yrittivät taas tarjota samaa vuoden pätkää ensi vuodeksi. Sanoin, että kiitos ei, lähden sitten kokonaan pois ja etsin työni muualta (niitä olisi jo vähän tiedossakin...). Neljä päivää tämän "keskustelun" jälkeen esimieheni soitti minulle, ja kertoi, että minut on päätetty vakinaistaa. Keskeisin syy tähän oli se, että vanhempi kollegani oli sanonut palauttavansa juuri saamansa varsin mittavan, useampivuotisen tutkimusrahoituksen, jos minä en saa jatkaa. Hän ei nimittäin pysty yksin tekemään tuota työtä kunnolla.

Joten: valtiolla vakinaisen paikan saattaa saada kiristämällä, uhkailemalla ja vittuilemalla. Se, että on mukava tai hyvä työntekijä, ei todellakaan riitä!

Vierailija
5/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

... niin sitten yleensä tehdään työsopimuksia muutamaksi kuukaudeksi kerrallaan. Mutta ihmisen oma asiansa onpi jos ei esim. just liitosta kysele asiasta. Itsehhän en tommoseen suostu!

Vierailija
6/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sun sukulainen ei itse halu8a asialle tehdä mitään, ottaa esim.luottamusmieheen yhteyttä niin kukaan ei voi silloin tilanteelle mitään.

Vierailija
7/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta noin 10 vuotta sitten toi oli jo ihan tavallista esim. hoitoalalla. Jos työsuhde pätkäistään vaikka vaan pariksi päiväksi kokonaan (henkilö oli työtön sen pari päivää) saattoi työnantaja palkata jälleen uuteen pätkään ihan rauhassa, lomat paloi, mutta työsuhde jatkui. Ja aina vaan ja uudestaan. Joku sellainen sääntö tais joskus olla, että jos tarpeeksi monta kertaa sijaisuutta jatkettiin ja jatkettiin, piti vakinaistaa sen jälkeen, mutta tosiaan toi parin päivän paussi vesitti senkin sitten...

Vierailija
8/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tohtoriksi kouluttautunut ja pätkätöissä valtiolla jo yli 15 v.

Valtio on pahin roisto, toinen käsi ei tiedä mitä toinen tekee...

Vierailija
9/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siis kuntasektorillakaan.

Kun työsuhteita on tarpeeksi monta, työvoimantarve katsotaan jatkuvaksi ja kunnan on PAKKO vakinaistaa työntekijä. Tapauksia on ollut useita ihan omassa tuttavapiirissänikin, liiton ajamia kaikki. Tuollainen ketjuttaminen ei siis mene enää läpi, tietysti työnantaja sitä monesti yrittää jos vaikka työntekijä ei tajuaisi omista oikeuksistaan pitää kiinni...

Vierailija
10/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsopimuslakia on vielä tiukennettu vuoden sisään ns. pätkätöitä koskien.

Yhteys liiton lakimieheen vain, ja asiaa selvittämään. Minäkin olen niin tehnyt, ja työsuhteeni tulkittiin vakinaiseksi.

Vierailija
11/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli laillista tai ei; mutta ihan yleinen käytäntö edelleen hoitoalalla. Ihan pokkana vain ihmetellään miksi sijaisia ei löydy.

Usein myös katkotaan sijaisuus moneen pätkään lomien katkeamisen vuoksi. Melko yleistä myös että sama sijaisuus jaetaan parin työntek kesken esiM. Eka on töissä 2kk JA työsuhde katkastaan ja toka on muutamasta päivästä kuukauteen töissä ja sen jälk palkataan taas eka. Eka on voinut olla koko ajan samalla osastolla töissä; mutta toisessa sijaisuudessa.

Miksiköhän olen mieluummin kotona?

Vierailija
12/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lätkäisevät paperiin sanat "työn luonne".

Että näin valtiolla....

Vierailija
13/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

119 työsopimusta ja se on meidän alalla tai oikeastaan meillä päin aivan tavallista. Meillä on töissä monia jos vuosia pätkiä tehneitä. Yksi taitaa olla ollu jo 15 vuotta pätkätyöläinen.

T:kätilö

Vierailija
14/14 |
14.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika vaikea heittäytyä hankalaksi näillä työmarkkina-asetelmilla.

Mutta faktaa: määräaikaisuudelle pitää olla peruste. Jos kälyllesi ei ole osoittaa sitä, ketä hän tuuraa, hänet pitäisi vakinaistaa.

MUTTA pätkätyösuhteiden ketjutus on laillista, jos on osoitettavissa, että hän tuuraa jotakuta. Siinä ei siis tarvita ketjuttamisen laillisuuden kannalta mitään työttömiä päivä väliin, mutta niitä jotkut työnantajat järjestävät saadakseen työttömän työllistämistukia/vuorotteluvapaajärjestelyjä TAI kiertääkseen työsuhde-etuja koskevia määräyksiä.

Itse olin muuten peräti kuusi vuotta määräaikaisuuksilla, valtion laitoksessa.

- nyttemmin yli 30 hengen esimies -