Kerätään tähän vinkit siitä, kuinka vuosia kotiäitinä ollut voi työllistyä!
Kommentit (29)
opiskella uuden ammatin ja työllistyä siihen.
Työttömyys uhkaa koko ajan, joten todennäköisesti noin tulee käymäänkin.
naisten pitäisi yhdessä lähteä kumoamaan harhakäsitystä kotiäitiyden haittavaikutuksesta ammattitaidolle.
Niin minä tein. Koko hoitovapaa oli samalla uuden pätevyyden suoritusaikaa. Ammatinvaihto onnistui.
olet lasten HOITOvapaalla? Silloinhan sinä hoidat lapsiasi? Mulla ei ainakaan ole mitään hoitopaikkaa ja mies tekee pitkää päivää.
Siinä kotiäitivuodet on pelkkää plussaa;)
kotona lähemmäs 8 vuotta. Kun kotihoidontuki loppui ja oli aika hakea töihin, niin hain yhteen paikkaan ja pääsin sinne. En kerinnyt olla virallisesti työttömänä kuin 2 päivää :)
Tosin kyseessä on iso konserni, jossa arvostetaan perhettä ja kotona oloa lasten kanssa. Muualle tuskin olisin noin helposti päässyt. Ja toisekseen työ jota hain, ei vaadi paljoa, niin ei haittaa vaikka olisi ollut kotona 20 vuotta.
...Ja toisekseen työ jota hain, ei vaadi paljoa, niin ei haittaa vaikka olisi ollut kotona 20 vuotta.
lasten kanssa vakkarityöstä. Halusin kuitenkin vaihtaa työpaikkaa ennen työhönpaluuta.
Laitoin hakemuksia avoimiin paikkoihin. En maininnut erikseen hakemuksessa kotivuosista, toki cv:ssä oli merkittynä 2 lasta. Kukaan haastattelija ei kysynyt kuinka kauan olen ollut kotona, enkä erikseen edes itsekään maininnut kun ei kerran kysytty. Kolmannesta hakemuksesta sain vakityön toimihenkilönä.
Eli ei sitä äippälomaa kannata mainostaa erikseen. JOs olet määräaikaisesta aikoinaan jäänyt kotiin niin kannattaa korostaa mahdollisia kursseja tai koulutksia mitä on kotivuosina käynyt tai keikkatöitä mistä on saanut edes hitusen työkokemusta.
paitsi ehkä jossain hoiva-alalla. Ainakin korkeakoulutetussa asiantuntijatyössä kotivuodet ovat pelkkää miinusta. Ammattitaito ruostuu, osaaminen vanhentuu. Turha sitä asiaa on kaunistella.
Ajatellaan nyt vaikkapa akateemisia ammatteja. Jos minun pitää valita joku koordinaattori ja hakijoita on kaksi, kumman valitsen:
a) Kahden alle 5-vuotiaan lapsen äidin, joka on ollut töissä 3 vuotta ja tehnyt erilaisia organisoimishommia yms.
b) Kahden alle 5-vuotiaan lapsen äidin, joka on ollut kotona 5 vuotta.
Valinta on päivän selvä, mikäli hakija vielä haastattelussa vaikuttaa täyspäiseltä. A on tehnyt paljon töitä ja ollut samalla myös vanhempi. Riemusta kiljuen palkkaisin hänet. B puolestaan on isompi riski kuin A - vaikka kuinka paljon olisikin oppinut "organisointitaitoja" kotona. Kyse ei ole siitä, ettei kotiäityttä arvostaisi vaan siitä, että minun tehtäväni on valita sellaiset työntekijät, jotka tuottavat eniten lisäarvoa työpaikalleni ja mahdollistavat tulevaisuudessakin työn jatkuvuuden.
a) lapseton 5v työkokemusta
b) 2 tai 3 lasta ja 1v työkokemusta
mitäs sitten valitset?
Ajatellaan nyt vaikkapa akateemisia ammatteja. Jos minun pitää valita joku koordinaattori ja hakijoita on kaksi, kumman valitsen:
a) Kahden alle 5-vuotiaan lapsen äidin, joka on ollut töissä 3 vuotta ja tehnyt erilaisia organisoimishommia yms.
Valinta on päivän selvä, mikäli hakija vielä haastattelussa vaikuttaa täyspäiseltä. A on tehnyt paljon töitä ja ollut samalla myös vanhempi. Riemusta kiljuen palkkaisin hänet. B puolestaan on isompi riski kuin A - vaikka kuinka paljon olisikin oppinut "organisointitaitoja" kotona. Kyse ei ole siitä, ettei kotiäityttä arvostaisi vaan siitä, että minun tehtäväni on valita sellaiset työntekijät, jotka tuottavat eniten lisäarvoa työpaikalleni ja mahdollistavat tulevaisuudessakin työn jatkuvuuden.
Koska lapseton rupeaa kohta tekemään niitä lapsia ja tuolla toisella on jo 2 lasta eikä se välttämättä tee enempää.
a) lapseton 5v työkokemusta
b) 2 tai 3 lasta ja 1v työkokemustamitäs sitten valitset?
Älä kirjoita hakemukseesi kotiäitivuosistasi kliseitä, ellet hae lastenhoitoalalle. Tyyliin "olen oppinut organisointikykyä"
Juuri noin mä kirjotin pariin hakemukseen... Otankin sen sukkana pois! Harmittaa ihan sikana kun ne paikat vielä oli sellaiset, mihin olisin halunnut...
Pätevin palkataan. Piste. Voin sitten ottaa B:n sen sijaiseksi, jos se jää äityslomalle.
Pätevin palkataan. Piste. Voin sitten ottaa B:n sen sijaiseksi, jos se jää äityslomalle.
ei välttämättä kerro yhtään mitään siitä kuka on pätevin hommaan. varsinkin jos ei ole just ihan ko. hommaa tehtynä. kuitenkin jokaisessa talossa opitaan talon tavoille.
Jos on 2 tai 3 pientä lasta, tulee kuitenkin sairauspoissaoloja ja se koordinaattorin homma ei sellaista kestä.
miehen löydyttyä aletaan lisääntymään. 2-3- lasta, ellei ole lapseton joka ei saa lapsia. Sitten alkaa lapsettomuushoidoissa työajalla ramppaaminen ja poissaolot kun tehdään alkionsiirtoja ja mahaan sattuu ym. Ehkä mies pitäisi palkata mieluiten?
Jos on 2 tai 3 pientä lasta, tulee kuitenkin sairauspoissaoloja ja se koordinaattorin homma ei sellaista kestä.
Että kuka sanoo, että se äiti on aina sairaiden lasten kanssa kotona? Itse haen sellaista työtä, jossa ei ole aina mahdollista olla pois sairaiden lasten takia. Ja vaikka lapset ovatkin pieniä niin rekrytoijienkin kannattaa pitää mielessä, että lapsilla on myös isä, joka voi olla pois töistä. Tai ainakin meillä jos saisin hakemani työn ja muutenkin niin mieheni on helpompi olla poissa työstään. Tekis mieli kirjoittaa hakemukseen, että "lasten sairastapauksissa mies jää jotiin hoitaan"...
Älä kirjoita hakemukseesi kotiäitivuosistasi kliseitä, ellet hae lastenhoitoalalle. Tyyliin "olen oppinut organisointikykyä"