Voiko raskaana ollessa poltella tuoksukynttilöitä?
Aivan alkuraskaus kyseessä ja tekisi mieli poltella joulun tuoksun hajuisia kynttilöitä.
Myös kaikki yömiset mietityttävät. Onko sitä listaa jossain mistä saa tietää mitkä ovat "kiellettyjä"? Neuvolassa en ole vielä ollut.
Kommentit (7)
Nuo keinotekoiset tuoksut ovat arvaamattomia. Muista asettaa raikkaanilman kammiokypärä lapsen päähän enintään 20sekunnin kuluttua syntymästä. Ei poisteta kuin pään kasvaessa 1krt/vuosi.
Katso linkki, ja vasemmasta reunasta "raskausajan ravitsemus".
http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165
Ymmärräm sinua. Ilmeisesti odotat ensimmäistä niin kuin minäkin. Olen kyllä samoilla linjoilla numero kuuden kanssa: myönnän, että minäkin mietin aluksi vähän kaikesta saako syödä ja mitä saa tehdä. Se on täysin normaalia ja kertoo minun mielestä huolesta ja rakkaudesta vauvaa kohtaa.
Terve järki on kuitenkin hyvä muistaa. Polta siis kynttilöitä, ja sitä suosikki hajuvettäkin voi käyttää. Minä en ainakaan ole luopunut omasta Kenzosta. :)
Uimisen kuitenkin lopetin, koska uimahallit ovat epähygieeniasia ja kloori ei puhdista kaikkia pöpöjä. Voi tulla esim. hiiva- tai virtsaputkentulehdus. Ihan järkeenkäypää.
Olen syönyt suolakalaa: kannattaa pakastaa se ennen suolausta tai suolata pakkasessa, silloin listeriat ja muut kuolee. Syön myös välillä muitakin "kiellettyjä" kohtuudella, jos esim. lounasravintolassa ei voi tarkistaa onko jokin juusto pastötäitu vai ei.
No eipä olla tupakkaihmisiä. Ihan oikeesti voiko noita polttaa? Muistan joskus kuulleeni, ettei olisi hyväksi, mutta en tiedä pitääkö paikkaansa ja koskeeko kaikkia kynttilöitä? Ja mikä on se pruste, että miksei, jos on kiellettyä.
ap
sori, mutta järjen käyttö on sallittua. Mitä meinaat, että kynttilöiden polttamisesta voisi tulla?? Todennäköisin on tulipalo, ja sitä nyt ei voi suositella kenellekään, oli raskaana tai ei.
Ja syömisistä, myös niissä pätee ihan tuo oma järki, siis mikäli sitä löytyy. Sinulla tosin tuntuu olevan aika vähäisesti.
Joisitko alkoholia? Niin, en usko, että joisit, ja sekään ei ole täysin kielletty. Minulle jopa neuvolan täti sanoi vuoden alussa, kun esikoistani odottelin, että hänkin raskausaikana silloin tällöin juonut lasin viiniä, että ei ole täysin kielletty.
Söisitkö pilaantuneita tuotteita? Niin, en usko, että niitäkään.
Itse söin odotusaikana graavia, jopa laivalla seisovassa pöydässä kaikkia mahdollisia kalaruokia, en pessyt salaattia, söin juustoja, myös niitä pastöroimattomia, ulkolaisia pehmeitä "kiellettyjä" juustoja ja söin maksaa.
Nyt ulkona nukkuu täysin terve 3kuinen poika.
Ihan maalaisjärjellä selviät.
Raskaana ollessa täytyy sulkeutua steriiliin hajuttomaan ja mauttomaan kammioon ;)
Ihan oikeesti, katoppa vähän ympärillesi. Niitä raskaana olevia liikku ja elää ympäristössäsi ihan normaalista. Käy töissä, syö, juo ja harrastaa. Nauti sinäkin raskaudestasi, äläkä ressaa turhuuksista.
Silloin aikanaan. Tunnustakaa vaan muutkin mammat =)
(Kynttilöistä en tosin muista murehtineeni...)
Enivei, itselle tulee näin joulun aikaan mieleen tosiaan toi graavikala. Sitä välttäisin. Koskaan ei voi olla varma, jos siitä se listerian sitten kumminkin sattuisi saamaan. Parempi kai katsoa kuin katua. Ja kissanhiekan vaihdon voit delegoida miehelle, siinä voi muhia se joku pöpö, joka nimenomaan raskaanaoleville (sikiölle) vaarallinen.
Onnea odotukseen! Ja järki käteen =)