Työntekijät kertovat Ylelle huuhaaz-testeistä: Esihenkilö päätti, että työparit muodostetaan värien perusteella
Useilla paikkakunnilla opetusalalla työskennellyt nainen sanoo, että hänen kokemuksensa mukaan työpaikkojen koulutukset ovat muuttuneet konkreettisista työhön liittyvien asioiden puimisesta erilaisiksi tiimiytymisharjoituksiksi ja persoonallisuusteorioiden läpikäymiseksi.
Meillä oli useamman vuoden hanke, johon osallistui koko koulun väki, siivoojat, keittiöhenkilökunta ja opettajat, siis kaikki. Konsultit puhuivat tiimiytymisestä ja halusivat, että jokainen tiimi allekirjoittaa erillisen tiimisopimuksen yhteistyöstä.
Moni kuitenkin sanoi, että heillä on jo työsopimus, eikä tarvitse toista, hän kertoo puhelimessa.
Yksi koulutuspäivä jäi erityisesti mieleen. Se oli luento enneagrammeista, ihmiset yhdeksään tyyppiin jakavasta persoonallisuusmallista.
Enneagrammiluento oli osa hyvinvointipäivää. Olihan se viihdyttävä, mutta tuntui turhalta. Käytettiin aikaa ja rahaa huuhaa-teoriaan, kun olisi ollut oikeaakin koulutustarvetta.
Enneagrammi tyypittelee ihmisiä sen mukaan, mikä heitä motivoi ja mitä he pelkäävät. On auttajaa, suorittajaa, taitelijaa ja ajattelijaa.
Ennen koulutukset antoivat eväitä arkeen: pedagogiikkaa, oppiaineita, kasvatusta. Nyt mennään äänimaljahoitoihin ja tiimifiilistelyihin. Minusta tuntuu, että pelätään käsitellä sitä varsinaista työtä.
Kommentit (17)
Aivan turhia ja huuhaata. Mikä tätä maata vaivaa. Nyt järkeä päähän. Naurettavaa kallista hörhöilyä.
Mihin mä kuulun kun mä olen ajattelija, taiteilija, auttaja ja suorittaja?
Mitä jos uskonto kieltää tuollaiseen osallistumisen?
Entäs jos on ajatteleva ja auttava taiteellinen suorittaja?
Oman kokemukseni mukaan enneagrammi on ihan hyvä menetelmä, ainakin suuntaa-antava, vaikkei tiukan tieteellinen olekaan.
Taiteilija ja ajattelija eivät ole enneagrammityyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan enneagrammi on ihan hyvä menetelmä, ainakin suuntaa-antava, vaikkei tiukan tieteellinen olekaan.
Kuulin jostain, että ennegrammilla olisi okkultistinen tausta. Tarkistakaa asia. En sekaantuisi.
Kumma kohu. Oikeasti ihmiset ovat erilaisia ja erilaisiin töihin on hyvä löytää siihen optimaalinen profiili. Erilaisia ihmisiä tarvitaan.
Tämä on taas uusi versio ihmisten tasapäistämisestä.
Huh huh. Jo on typerää! Minä olen työurallani asiantuntijatehtävissä ollut niin paljon kaikenlaisissa huuhaa-koulutuksissa, ettei mikään enää hämmästytä. Kerran meillä oli iltapäivä, jonka nimi oli kehittämispäivä. Ajattelin, että hyvä, nyt pääsee kehittämään TYÖTÄ. Sinne tuli jokin kalliilla rahalla ostettu ns. Konsultti, joka laittoi meidät ryhmiin leikkimään. Leikkimiseksi minä sitä kutsun. Oli erilaisia tehtäviä, esimerkiksi palikoista piti rakentaa meidän tiimin logo. Meidän piti myös tehdä yhdessä tarina, jossa käytetään meidän tiimin vahvuuksia. Nämä tiimit oli siis rakennettu niin, ettei sillä ollut mitään tekemistä työn kanssa. Tiimeissä oli ihmisiä, joita en ollut koskaan tavannut ja joiden työ oli täysin toisessa yksikössä. Kieltämättä tuli mieleen, huomaako kukaan, jos lähtisin vain tekemään työpaikalle niitä oikeita töitä.
Eräässä koulutusryhmässä tehty enneagrammitesti ja monien ystävien ja perheenjäsenten kanssa myös. Yllättävän paikkansapitävä, varsinkin jos ottaa huomioon ns. siivet eli kumpi oman tyyppin vierekkäinen tyyppi on hallitsevampi. En jaksa selittää enempää, tutustukoon ken haluaa.
Ihan yhtä kelvollinen menetelmä kuin esim. Myers-Briggs tai Big Five - jos siis halutaan ihmisiä tyypittää.
Nyt ovat akateemisesti koulutetut ja huippupätevät HR henkilöt päässeet näyttämään todelliset kyntensä. Kyllähän me tiedettiin jo 80-luvulla että humanistiset- ja yhteiskuntatieteet ovat pelkkää puuta heinää. Itsekin silloin opiskellut, mutta kun muutakaan tekemistä ei ollut.
Mun tulos oli koulutuspäivän testeissä punainen tyyppi, johtaja. Mutta ei mua johtajaksi korotettu silti.
Vierailija kirjoitti:
Mun tulos oli koulutuspäivän testeissä punainen tyyppi, johtaja. Mutta ei mua johtajaksi korotettu silti.
https://www.koulutus.fi/artikkelit/4-persoonallisuustyyppia-joita-kohta…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulin jostain, että ennegrammilla olisi okkultistinen tausta. Tarkistakaa asia. En sekaantuisi.
Voidaan sanoa, että taustalta löytyy niin mystiikkaa kuin filosofis-matemaattisia käsitteitä:
Joskus olin kiinnostunut näistä eri ns. persoonallisuustesteistä ja -tyypeistä ja pidin niitä itsetuntemuksen kannalta hyödyllisinä.
Nyt, kun olen nähnyt, kuinka nämä ovat muodostuneet pakkomielteeksi ja suoranaiseksi uskonnoksi jopa työpaikoilla, suhtautumiseni on muuttunut huomattavasti nihkeämpään suuntaan. Tärkeämpää tuntuu olevan ihmisten tunkeminen tiettyihin lokeroihin kuin esimerkiksi henkilöstöjohtamiseen panostaminen.
Äärimmillään nämä testit ovat vallankäyttöä. Työntekijä nähdään ainoastaan testituloksena ja häntä kohdellaan sen mukaan: yksiulotteisena stereotyyppinä. Tämä ei jätä kasvulle ja kehittymiselle tilaa, jos joku lukitaan tyyppinsä vangiksi. Se ei myöskään rohkaise mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä, mikä - ironista kyllä - on näiden testien ohella toinen kovasti hehkutettu käsite HR-puolella.
Itsetuntemus on aina hyväksi ja on totta, että jotkut sopivat tiettyihin tehtäviin paremmin kuin toiset. Testitulokseksi ketään meistä ei voi silti typistää ja tähän suuntaan ollaan huolestuttavasti matkalla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ovat akateemisesti koulutetut ja huippupätevät HR henkilöt päässeet näyttämään todelliset kyntensä. Kyllähän me tiedettiin jo 80-luvulla että humanistiset- ja yhteiskuntatieteet ovat pelkkää puuta heinää. Itsekin silloin opiskellut, mutta kun muutakaan tekemistä ei ollut.
80-luvulla pidettiin aivan varmana että Neuvostoliitto on voittava suurvalta. Neuvostoliittolaiset ydinohjukset olivat rauhan aseita ja Eurooppaan ei saanut sijoittaa Euro-ohjuksia kun se uhkasi Neuvostoliiton rauhanydinohjusten asemaa. Tämä kaikki oli täysin totta yliopisto intellektuellipiireissä, eikä Oodinin sotilaat ole yhtään sen hullumpaa.
Vierailija kirjoitti:
Kumma kohu. Oikeasti ihmiset ovat erilaisia ja erilaisiin töihin on hyvä löytää siihen optimaalinen profiili. Erilaisia ihmisiä tarvitaan.
Tämä on taas uusi versio ihmisten tasapäistämisestä.
Ei olisi ollenkaan pahasta palata jonkinlaiseen tasapäistämiseen. Nyt mennään jo ihan liian pitkällä yksilön korostamisessa. Ei vaan toimi, että pitää huomioida ties mitä persoonallisuustyyppiä. Töihin neutraalin asiallinen työrooli päälle ja kotona voi sitten olla mitä on.
minäkin olen ruskea
tai ainakin mun persreikä on