Minkä ikäiselle tytölle korvakorut?
Eli mikä olisi sopiva ikä laittaa korviin reiät?
Minkä ikäisiä teidän tytöt ovat olleet kun ovat saaneet korvikset ja onko ollut minkalaisia "ongelmia"?
Kommentit (64)
Mielestäni pitäisi korvakorutkin säästää aikuisuuteen, tytär kävi kuitenkin mummonsa kanssa laitattamassa reiät jo 7-vuotiaana ilman lupaani.
Sitten kun itse pyytää, en ikinä laittaisi vauvalle/taaperoille, jos vahingossa repii korun niin että korvanlehti vahingoittuu...
Enää ei ole koululaisella kyse iästä.Vaan koulun ja luokan muiden käyttäytymis mallista.Jos kingillä on korut? Kaikilla oltava ja jos niitä ei saa,tulee luokassa ja välitunnilla koulu kiusatuksi.Sama koskee vaateita, koulu laukkuja kenkiä jne.
Vierailija kirjoitti:
tämä on provo.. :)
kiitos aloittaja, että selvensin asian
Vierailija kirjoitti:
minulla laitettiin toisella tai kolmannella luokalla kultasepänliikkeessä ampumalla. Muistan vielä ne hoito-ohjeet. Korua käskettiin pyöritellä sormin reiässä joka päivä, ja varsinkin sauna oli mukamas hyvä paikka tälle. Sitten olikin hauskaa, kun haava tulehtui. Aijai, että sattui! Tässä lävistyksessä meni kolme asiaa pieleen:
1. ampuminen rikkoo aivan liikaa kudosta, eikä pyssyä edes steriloida kunnolla autoklaavissa! Kunnon lävistäjä käyttää kertakäyttöneuloja yksittäispakattuna. Jos haette lapsellenne lävistyksen, olkaa aivan varmoja, että välineet ovat steriilejä.
2. HUONO koru. Tämä "mukakultainen" nappikoru oli ensinnäkin aivan kummallista materiaalia ja toiseksi tosi epähygieenisen muotoinen. Ja sen tappi oli turhan paksu.
3. Hoito ohjeet innostivat minua tietysti tunkemaan litrakaupalla desinfiointiainetta haavaan ja samalla näpräämään sitä sormin. Uuteen lävistykseen ei saa koskea, ja turha desinfiointiaineilla läträäminen hidastaa paranemista. Kuuma vesihuuhtelu ja näppien pito kurissa on parasta jälkihoitoa! Ensimmäisestä tulehduksesta jäi pysyvä arpi reiän yläpuolelle. YES!
Kun tein yläasteella teinivuosina itse parsineulalla kaksi lisälävistystä korvannipukkaan, ja vaikka se kuulostaa hurjalta, en saanut minkäännäköistä tulehdusta.Lapsen pitää olla tarpeeksi vanha hoitamaan uutta lävistystä. Ei korvalävistystä voi tehdä millekään kolmevuotiaalle, joka juoksee karkuun, kun haavaa koittaa hoitaa!
Ekat korvakorut eivät ole mitään rustokoruja, ampuminen on helpompi ja nopeampi pienelle lapselle. On myös hygienista, en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen mitään tartuntoja korvakorujen laitosta, tatuointien välityksellä on joskus levinnyt esim hepatiitti, siksi pitää olla tarkkana siitä missä niitä teettää...
Sai 11 vuotiaana monen vuoden toiveen jälkeen, halusin olla varma että itse on varma asiasta siksi ei aiemmin annettu. Lävistäjällä käytiin,se oli suositus kun tutkittiin kokemuksia ja turvallisuutta. Ei ollut ongelmia hieman jännitti laittaminen.
Laitettiin 2- kuukauden ikäiselle tytölle dimanginapit korviin.
Siinä vaiheessa, kun itse pyytää. Meillä sai, kun oli 7v. Oli puhunut jo puolen vuoden ajan.
Mentiin lävistysliikkeeseen. En missään nimessä koskaan antaisi jonkun marketin kyljessä olevan kultasepänliikkeen tai kampaamon tyypin koskea semmoisella kaikkien käytössä olevalla pyssyllä lapseni tai omiinkaan korviin. Tiedän; Pyssy putsataan ja monella ei ongelmaa, mutta silti. Ei ole steriili (toisin kuin lävistäjän kertakäyttöinen neula). Ja muutenkin tatuointi- ja lävistysliikkeen hygienia on aivan eri tasoa kuin vaikka koruliikkeen.
Lävistäjällä käytiin, ei ongelmaa.
Omat korvikset sain juurikin kultasepällä 7v vanhana. Muistan että olivat kipeät, turvonneet, erittivät kudosnestettä ja ties mitä mähmää. Parantuivat kuitenkin lopulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minulla laitettiin toisella tai kolmannella luokalla kultasepänliikkeessä ampumalla. Muistan vielä ne hoito-ohjeet. Korua käskettiin pyöritellä sormin reiässä joka päivä, ja varsinkin sauna oli mukamas hyvä paikka tälle. Sitten olikin hauskaa, kun haava tulehtui. Aijai, että sattui! Tässä lävistyksessä meni kolme asiaa pieleen:
1. ampuminen rikkoo aivan liikaa kudosta, eikä pyssyä edes steriloida kunnolla autoklaavissa! Kunnon lävistäjä käyttää kertakäyttöneuloja yksittäispakattuna. Jos haette lapsellenne lävistyksen, olkaa aivan varmoja, että välineet ovat steriilejä.
2. HUONO koru. Tämä "mukakultainen" nappikoru oli ensinnäkin aivan kummallista materiaalia ja toiseksi tosi epähygieenisen muotoinen. Ja sen tappi oli turhan paksu.
3. Hoito ohjeet innostivat minua tietysti tunkemaan litrakaupalla desinfiointiainetta haavaan ja samalla näpräämään sitä sormin. Uuteen lävistykseen ei saa koskea, ja turha desinfiointiaineilla läträäminen hidastaa paranemista. Kuuma vesihuuhtelu ja näppien pito kurissa on parasta jälkihoitoa! Ensimmäisestä tulehduksesta jäi pysyvä arpi reiän yläpuolelle. YES!
Kun tein yläasteella teinivuosina itse parsineulalla kaksi lisälävistystä korvannipukkaan, ja vaikka se kuulostaa hurjalta, en saanut minkäännäköistä tulehdusta.Lapsen pitää olla tarpeeksi vanha hoitamaan uutta lävistystä. Ei korvalävistystä voi tehdä millekään kolmevuotiaalle, joka juoksee karkuun, kun haavaa koittaa hoitaa!
Ekat korvakorut eivät ole mitään rustokoruja, ampuminen on helpompi ja nopeampi pienelle lapselle. On myös hygienista, en ole ikinä kuullut kenenkään saaneen mitään tartuntoja korvakorujen laitosta, tatuointien välityksellä on joskus levinnyt esim hepatiitti, siksi pitää olla tarkkana siitä missä niitä teettää...
EI EI JA EI. Vaikka sulle on nopeampaa ja halvempaa viedä se lapsi sinne korukauppaan, niin ei se tee siitä mitenkään parempaa. Lävistykset pitäisi tehdä siististi neulalla ja ammattitaitoisella lävistäjällä. Siellä ei mitkään taudit leviä..
Vierailija kirjoitti:
18-v olisi hyvä raja kaikille lävistyksille.
Minä laitatin omani 15v ja on kaduttanut, sen jälkeen kun sain metalliallergian eli viimeiset 20 vuotta. En käyttänyt rihkamakoruja ollenkaan, enkä muitakaan koruja kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI EI JA EI. Vaikka sulle on nopeampaa ja halvempaa viedä se lapsi sinne korukauppaan, niin ei se tee siitä mitenkään parempaa. Lävistykset pitäisi tehdä siististi neulalla ja ammattitaitoisella lävistäjällä. Siellä ei mitkään taudit leviä..
Meillä sai ampumalla 4vuotiaana, parani tosi hyvin ja nopeasti. Samaa hintaa täällä on lävistys ja ampuminen. Ampuminen tosiaan on lapselle kivempi kokemus, ei näe neulaa, tosi nopea kun yhdellä napautuksella koru on jo paikoillaan. Kouluikäiset ei ehkä neuloja pelkää, mutta nää pienet prinsessat kyllä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sai ampumalla 4vuotiaana, parani tosi hyvin ja nopeasti. Samaa hintaa täällä on lävistys ja ampuminen. Ampuminen tosiaan on lapselle kivempi kokemus, ei näe neulaa, tosi nopea kun yhdellä napautuksella koru on jo paikoillaan. Kouluikäiset ei ehkä neuloja pelkää, mutta nää pienet prinsessat kyllä..
Lävistäjällä tais lisäksi olla ikäraja jotain 6v, he ilmeisesti uskovat että ne korvat kasvaa niin paljon lapsella että reikiä ei saa tehdä pienille lapsille...
Meidän Isabel sai 3 vuotiaana.Isä espanjalainen ja sielä tapana laittaa korvakorut pikkuvauvoille.
Ampumistekniikkaa käytettäessä korvakorut on valmiiksi asennettu laitteen steriiliin kasettiin ja reikä tehdään korun avulla. Laite ei kosketa korvaa. Luoma-ahon mukaan tämä tapa rei'ittää korvat on turvallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ampumistekniikkaa käytettäessä korvakorut on valmiiksi asennettu laitteen steriiliin kasettiin ja reikä tehdään korun avulla. Laite ei kosketa korvaa. Luoma-ahon mukaan tämä tapa rei'ittää korvat on turvallinen.
Itselleni tehtiin reiät ampumalla 15-vuotiaana, eivätkä ne koskaan kunnolla parantuneet. Äidillänikin reiät erittivät aina jotain, kai sitä pidettiin asiaankuuluvana. Myöhemmin me molemmat annoimme reikien kasvaa umpeen.
Tällä tietämyksellä ja sukurasitteella vastaan, että 18-vuotiaalle. Lapseni ovat onneksi poikia, joten sosiaalinen paine ei liene yhtä kova.
Mun äiti tarjosi mulle korvakoruja kun täytin 13, koska oletti että osaan siinä vaiheessa päättää itteni puolesta. En ottanu kun vasta pari vuotta myöhemmin.
Suomessa 12v. Espanjassa synnärillä. (lastenlääkäri laittaa)
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti tarjosi mulle korvakoruja kun täytin 13, koska oletti että osaan siinä vaiheessa päättää itteni puolesta. En ottanu kun vasta pari vuotta myöhemmin.
Kaveri osti minulle kun olin 13v. Reiät vieläkin auki, kokeilin just, olin ilman korviksia pari vuotta.
Sitten parikymppisenä laitatin toiset reiät. Eivät parantuneet lainkaan. Yksilöllistä.
Tyttäreni on 6.v ja on halunnut korvakoruja jo kauan varmaan 4 vuotiaasta asti. Lupasin että saa ne kun on 7.v. Odotellaan vielä hetki niin hän saa korvakorut:) Itse sain kun olin 8.v ja lapsen pitää ensin haluta niitä.