Uusavuton piparitalon tekijä tarvitsee apua, pian lentää talo seinään!
Siis, eka kertaa elämässäni tekemässä piparkakkutaloa. Mitä ihmettä teen nyt??
Tilanne on se, että talo on kasattu ja osittain koristeltu. Eikös tuo sula sokeri ruvennut jo käryämään eikä se tahdo tarttua mitenkään.
Idioottina menin mitään ajattelematta heittämän pikkaisen vettä kattilaan, ja nyt se on siellä kovana kasana kaikki. Miten ikinä saan sen sieltä kattilasta irti ja miten ikinä saan tehtyä tämän piparitalon loppuun?
terveisin
idiootti, joka ei kehtaa katsoa lastaan silmiin
Kommentit (14)
Laita vettä kattilaan ja jätä likoamaan. Illalla kovettunut sokeri on sulanut veteen tai kiehauta hellalla niin sulaa nopeammin.
Koristele loppuun tomusokerilla.
Että ihminten tuntee kaiken hermostuneisuuden keskellä itsensä tyhmäksi, ajattelutaito kafonntu täysin. Kiitos kun kerroitte, että sokeri liukenee veteen,:);) että olen idiootti;)
Täytyy vielä noita karkkeja kiinnitellä, vai onko siihen mitään parempaa keinoa kuin sokeri? Senät on pystyssä, mutta katolle pitää saada ranskanpastilleja kiinni. (on jo aloitettu)
mä kiinnitän koristeet ja seinät/katot tomusokerikuorrutteella, paljon helpompaa ja paremman makuista ja hyvin pysyy
Täytyy vielä noita karkkeja kiinnitellä, vai onko siihen mitään parempaa keinoa kuin sokeri? Senät on pystyssä, mutta katolle pitää saada ranskanpastilleja kiinni. (on jo aloitettu)
ranskanpastillit dr oetkerin valmiilla sokerikuorrutuksella.
valmis sokerikuorrute tuubissa on kätevin karkkien kiinnitykseen. Lapsetkin käsittelevät tuubia helposti. Ja tuubi aluksi kuumaan veteen, jotta töhnä notkistuu.
kannattaisi varmaan tosiaan selvittää nämä asiat ennen kuin on kaikki sormenpäät palanu kuumassa sokerissa..
ap
karkit kiinnitetään tomusokerikuorrutteella! Aika homman oot tehny jos oot kuumalla sokerilla niitä kiinnitelly! Huhhuh... Mä tein eilen illalla 6 piparkakkutaloa. :DD
ei sormet pala!
Googlaa! Itsekin saman virheen tehneenä suosittelen pikeeriä, helppo tehdä!
Talo kasataan sulatetulla sokerilla, mutta koristetaan tomusokerilla tai paksulla pikeerillä.
Välineet puhdistetaan kiehauttamalla vettä astiassa.
Eka yritin tehhä tomusokeri ja kanamuna "laastia" mutta jotenkin se ei onnistunu. Lopulta käytin talon kiinnittämiseen sitä tuubeissa olevaa sokerikuorrutetta. Hyvin on vielä pysyny toi talo pystyssä, vielä.
T: Täys tohelo joka teki ekaa kertaa piparkakkutalon..
Tai mua se on ainakin helpottanut, ei valu karkit pitkin kattoa :)
Sulatettu sokeri on kyllä ihan hyvä kokoamis"laasti", käytä vaikka puuvillahanskoja niin ei näpit pala.
Koristeet kiinnitän ihan kaupan sokerikuorrutteella mitä saa niissä tuubeissa.
Hyvää Joulun odotusta :)
käyttää hedelmäsokeria. Sulamispiste alhaisempi kuin tavallisessa sokerissa joten palovammat mahdollisesti pienemmät.
ranskanpastillit dr oetkerin valmiilla sokerikuorrutuksella.
me kiinitettiin koko talo sillä kun lapset halusivat tehdä "itse" enkä halunnut että alkavat kuuman sokerin kanssa hosumaan.
kyllä se irtoaa. Minä kuumennan sokerin aina paistipannulla, koska siinä on helpompi "dipata" isompia osia. Sokeri jähmettyy nopeasti, joten talon kokoamisessa pitää olla nopea. Tsemppiä!