Tiesittekö että jälkiehkäisypilleri EI vahingoita hedelmöittynyttä munasolua?
Jälkiehkäisypilleri estää vain munasolun irtoamisen.
Kommentit (17)
joka on keltarauhashormonijohdannainen. Se itse asiassa auttaa kohdun seinään kiinnittymisessä, jos munasolu siis on jo irronnut ja hedelmöittynyt. Jos ei ole, se estää munasolun irtoamisen.
sen tarkoitus ole estää kiinnittyminen...?
Muutenhan sen nimi olisi aborttipilleri, eikä jälkiehkäisypilleri.
ja muutenkin kuullut etenkin nuorten luulevan, että se estää nimenomaan hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
Koska sehän irtoaa jo ennen, kuin jälkiehkäisypilleri otetaan. Koska hedelmöittyäkseen sen pitää olla juuri irronnut. Joten se estää hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä kohdunseinämään.
jotain vikaa täytyisi olla toisessa lapsessamme jos jälkiehkäisypilleri jotenkin olis häntä vahingoittanut.
Se jälkiehkäisyteho perustuu vain ja ainoastaan siihen että se estää munasolun irtoamisen - jos se siis ei ole jo irronnut. Pilleri EI ehkäise munasolua kiinnittymästä.
Koska sehän irtoaa jo ennen, kuin jälkiehkäisypilleri otetaan. Koska hedelmöittyäkseen sen pitää olla juuri irronnut. Joten se estää hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä kohdunseinämään.
Edellisessä kierrossani kondomi hajosi yöllä, kun aamulla oli ollut ovis (tunnen tosi hyvin)! Hyvä ajoitus! Otin noin 12 tunnin kuluttua jälkiehkäisypillerin. Kuukautiset tuli normaalisti parin viikon päästä (mulla tosi säännöllinen kierto); ehkä ne oli lyhyemmät ja niukemmat, mutta mulle riitti, että tuli. Nyt olisi pitänyt seuraavat alkaa jo 2-3 päivää sitten, mutta niitä ei kuulu, ei ole edes sellaista oloa....... MITÄ TÄMÄ ON?
Edellisessä kierrossani kondomi hajosi yöllä, kun aamulla oli ollut ovis (tunnen tosi hyvin)! Hyvä ajoitus! Otin noin 12 tunnin kuluttua jälkiehkäisypillerin. Kuukautiset tuli normaalisti parin viikon päästä (mulla tosi säännöllinen kierto); ehkä ne oli lyhyemmät ja niukemmat, mutta mulle riitti, että tuli. Nyt olisi pitänyt seuraavat alkaa jo 2-3 päivää sitten, mutta niitä ei kuulu, ei ole edes sellaista oloa....... MITÄ TÄMÄ ON?
Kannattaisi tehdä kuitenkin raskaustesti varmuuden vuoksi.;)
Toimittajat ovat käyttäneet aborttipilleri-nimitystä leväperäisesti. Lisäksi kivikautisten sääntöjen mukaisesti jälkiehkäisyä ei ole saanut mainostaa missään eikä oikein tiedottaakaan missään, niitä on saanut vain annoksen kerrallaan apteekin tiskin takaa erikseen pyytämällä sen sijaan että niitä olisi ollut tarjolla käsikauppahyllyssä. Uskonnollisilla piireillä lienee sormet pelissä.
Jälkiehkäisy ei ole murha.
Minä olen kyllä kuullut siitä puhuttavan "aborttipillerinä" ja muutenkin kuullut etenkin nuorten luulevan, että se estää nimenomaan hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen.
Nyt on tullut juuri uusi jälkiehkäisypilleri markkinoille, joka otetaan 5 vuorokauden sisällä yhdynnästä, jos ehkäisy pettänyt tms. Ei siis ole ehkäisykeino! Joka tapauksessa tätä uutta tuotetta ei mainosteta missään, ja monet lääkäritkään eivät siitä tiedä, mutta kannattaa pyytää resepti lääkäriltä tarvittaessa. Ja Huom. tämä uusi on siis reseptilääke! Se ed. reseptivapaa.
ehkäisee estämällä hedelmöittymisen eikä suinkaan estämällä jo hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen kohtuun. Tosi viime kädessä tekee tuon viimeksi mainitunkin, jos hedelmöitys jostain syystä tapahtuisi. Ensisijainen ehkäisytapa on kuitenkin hedelmöittymisen esto.
miten kuparikierukka voi estää hedelmöittymisen? Kiinnittymisen kylläkin....... Hormonikierukka estää hedelmöittymisenkin!
Kuparikierukan tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta. Se kuitenkin muuttaa kohdun ja munatorvien olosuhteita siittiöille epäedulliseksi ja häiritsee normaalia hedelmöittymistä siten, että usein hedelmöittyminen estyy kokonaan.
hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen. Tuo totuus tuli yllätyksenä. Ihan hassua, siispä sen teho riippuu täysin siitä, milloin ovis on ollut. Sekin on aivan kummallista, että ohjeissa sanotaan että se pitää ottaa viim. 48-72 tuntia yhdynnästä. Mutta tuossa välissähän ovulaatio saattaa ehtii tapahtua - jos siis haluaa että lääke tehoaisi, niin ei kannata aikailla lainkaan.
Munasolu vaeltaa munatorveen, jossa mahdollinen hedelmöitys tapahtuu. Tuohon vaellukseen kuluu pari vuorokautta, joten se aika on otettu huomioon jälkiehkäisyssä.
Jälkiehkäisytabletin tarkkaa vaikutustapaa ei tunneta, mutta tabletin oletetaan estävän ovulaatiota, munasolun kulkua ja kiinnittymistä kohtuonteloon. Jälkiehkäisytabletti estää oikein käytettynä noin 85 % odotettavissa olevista raskauksista.
sen tarkoitus ole estää kiinnittyminen...?