Mies sanoi voivansa tappaa :-(
Pelästyin kovasti tästä. Keskustelimme karmeasta Jyväskylän tapauksesta, jossa mies puukotti kolmivuotiasta poikaa. Miehellä on nelivuotias poika, meillä yhteinen vauva. Hän sanoi, että jos joku puukottaisi hänen poikaansa, pääsisi puukottaja välittömästi hengestään. Ja ihan tosissaan sanoi. Minä ihmettelin, voisiko hän muka tehdä tämän meidän lapsellemme (jonka isästä tulisi murhaaja ja joka joutuisi vankilaan tai vaihtoehtoisesti meidän elämästämme tulisi elämästämme tulisi helvetti, kun joutuisimme kantamaan tällaista kauheaa salaisuutta). Hän vaan vastasi, ettei epäröisi hetkeäkään; hänen lapsensa pahoinpitelijä ei ansaitsisi elää.
Tilanne ei ole todellinen, tiedän, mutta ahdistuin tästä syvästi. Hän todella on sitä mieltä, että hänellä olisi oikeus kostaa poikansa (ja myös tietysti meidän vauvamme, jos tätä pahoinpideltäisiin) puolesta. Miten te suhtautuisitte tällaiseen? Ajatteleekohan kenenkään muun mies (tai joku teistä itse) samoin? Ymmärrän vihan ja aggressionkin (tottakai tunnen sellaista myös itse tappajia ja varsinkin lasten kaltoinkohtelijoita kohtaan), mutta että voisi kylmäverisesti tappaa... Apua. Ahdistunko tästä turhaan vai onko ahdistukseni oikeutettua? Mieheni ei ole muuten väkivaltainen, hän on fiksu ja hellä mies, hyvä isä.
niin että on nähnyt mihin sellainen voi johtaa, jos omaisia on kuollut väkivallan kautta sodissa esimerkiksi, niin silloin tappaminen ei tunnu niin kevyeltä asialta, eikä tasapainoinen ihminen ole koskaan niin tunteiden vietävissä (impulsiivinen).
Tasapainoinen ihminen on valmentautunut, tehnyt asian selväksi itselleen.. ei missään tapauksessa, ei koskaan.
Ainoastaan jos itseään ja perheensä henkeä (ei kunniaa) pitää puollustaa, se oisi tietty eri asia. Sodat eivät ole mitään itsepuollustusta, useimmitenkaan.
6.